registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Podmínky používání prezentace
Tání a tuhnutí Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Změny skupenství látek
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL A NAPĚTÍ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_20 Tematická.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Kapalnění Sublimace Desublimace
Digitální učební materiál
SKUPENSTVÍ LÁTEK SKUPENSTVÍ LÁTEK FY_022_Změny skupenství látek_Skupenství látek Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště,
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK TÁNÍ A TUHNUTÍ
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
Skupenské změny.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_13 - SKUPENSTVÍ LÁTEK
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Látky mohou mít tři skupenství:
Digitální učební materiál
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Tání. zPřechod látky z pevného do kapalného skupenství. zU krystalických látek nastává při určité teplotě - teplotě tání, zkterá závisí na vnějším tlaku:
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
Autor: Mgr. Lenka Němcová
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
FYZIKA Změny skupenství.
Tuhnutí, sublimace a desublimace
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Změny skupenství látek
Změny skupenství.
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
4. Normálové napětí, Hookův zákon, teplotní roztažnosti látek
Transkript prezentace:

registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 17. března 2013 VY_32_INOVACE_170308_Premeny_skupenstvi_I_DUM PŘEMĚNY SKUPENSTVÍ I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

4. Sublimace a desublimace 2. Tání 1. Přeměny skupenství 3. Tuhnutí 4. Sublimace a desublimace 5. Pokusy

Přeměny skupenství Jedna látka se může vyskytovat v plynném, kapalném a pevném skupenství. Pevná látka Kapalina Plyn tuhnutí desublimace kondenzace vypařování tání sublimace zpět na obsah další kapitola

Tání Při zahřívání pevné látky, při dosažení teploty tání se přestane zvyšovat teplota a pevná látka se začne přeměňovat na kapalnou látku. Pokud pevná látka přijímá teplo a zvyšuje se její teplota, tak se částice rychleji pohybují a vzdalují se od rovnovážných poloh. Při určité rychlosti se narušuje vazba mezi částicemi a rozbourává se jejich krystalická mřížka. Různé krystalické látky mají různou teplotu tání tt. Látky amorfní, např. sklo, plasty, při zahřívání měknou a přeměňují se postupně na kapaliny, nemají určitou teplotu tání. Některé látky, např. dřevo, mramor, se nemohou zahřát až na teplotu tání, protože už při nižší teplotě se rozkládají. dále

Tání Teplota tání ledu se snižuje přidáním soli, a pak led taje při nižší teplotě než 0 °C. Za normálního tlaku má nejvyšší teplotu tání wolfram 3370 °C a jednu z nejnižších rtuť -39 °C. Obr.1 Teplota tání na Wikipedii Grafické znázornění tání dále

Měrné skupenské teplo tání Skupenská teplota tání je teplo, které přijme pevná látka zahřátá na teplotu tání a přemění se na kapalinu téže teploty značí se Lt, jednotkou je J Měrné skupenské teplo tání značí se lt, jednotkou je J.kg-1 Měrné skupenské teplo tání dále

Tání zpět na obsah další kapitola Led má velkou hodnotu měrného skupenského tepla tání. Z tohoto důvodu taje na jaře led a sníh pomaleji, voda může vsakovat a vypařovat se. Obr.2 zpět na obsah další kapitola

Tuhnutí Při ochlazování kapalné látky se mění, při teplotě tuhnutí, kapalné těleso na pevné těleso. U chemicky čistých látek se teplota tuhnutí rovná teplotě tání, za předpokladu působení stejného tlaku. Při tuhnutí se v kapalině nejdříve vytváří krystalizační jádra, k nim se připojují další částice a postupně vzniká krystalizační soustava volně pohybujících se krystalků. Když látka celá ztuhne, krystalky se dotýkají a tvoří se zrna. Takto vzniká polykrystalická látka. Monokrystal vzniká pouze z jednoho jádra. Obr.3 dále

Skupenské teplo tuhnutí na encyklopedii fyziky je stejné u tělesa téže hmotnosti jako skupenské teplo tání Změna objemu látek většina látek zvětšuje svůj objem při tání a při tuhnutí naopak zmenšuje pouze u některých látek je tomu naopak, např. voda, antimon, bismut a některé slitiny Skupenské teplo tuhnutí na encyklopedii fyziky dále

Tuhnutí Voda zvětšuje svůj objem při tuhnutí o 9 %. Neuspořádané rozložení molekul vody má tedy menší objem než krystalická mřížka ledu. Tento jev má značné důsledky v přírodě. Led má menší hustotu než voda, a proto na ní plave. Má také malou tepelnou vodivost a zabraňuje zamrzání vody do větších hloubek. Voda, která zmrzne, způsobuje mrazovou erozi ve skalách nebo ve zdivu. Teplota tání krystalické látky závisí též na vnějším tlaku. U látek, které zvětšují objem při tání, se při větším tlaku zvyšuje i teplota tání. U látek, jako např. led, se při tání naopak za zvyšujícího se tlaku snižuje teplota tání. Tak lze vysvětlit kluzkost ledu při bruslení, kdy v důsledku většího tlaku, klesá teplota tání a led taje při -5 °C. dále

Tuhnutí Zajímavost: zpět na obsah další kapitola Čisté látky lze předchladit, tedy podchladit na teplotu nižší než je teplota tání. Kapalná látka je v nestabilním stavu, a proto taková kapalina ztuhne nárazem nebo při styku s jinou kapalinou. Vodu bez vzduchu lze podchladit na -40 °C. Obr.4 Obr.5 zpět na obsah další kapitola

Sublimace a desublimace je přeměna z pevného skupenství přímo na plynné skupenství probíhá za normálního tlaku, např. u jódu, kafru, pevného CO2, ledu, sněhu a některých vonících a páchnoucích látek Skupenské teplo sublimace je teplo přijaté látkou při její sublimaci za dané teploty značí se Ls, jednotkou je J Měrné skupenské teplo sublimace značí se ls, jednotkou je J.kg-1 dále

Sublimace a desublimace opačná přeměna probíhá například u vodní páry, ze které vzniká při teplotě nižší než 0 °C jinovatka také probíhá při vzniku krystalků z jódových par Obr.6 Obr.7 zpět na obsah další kapitola

Pokusy zpět na obsah konec Rozpouštění ledu Zahřívací polštářek Magické krystaly Sublimace naftalénu Sublimace jódu zpět na obsah konec

POUŽITÁ LITERATURA ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. Praha: Prometheus, 2003. ISBN 80-7196-223-6

CITACE ZDROJŮ Obr. 1 MYSID. Soubor:Melting icecubes.gif: Wikimedia Commons [online]. 6 August 2007 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Melting_icecubes.gif Obr. 2 LIAM QUINN. File:Icebergs in Paradise Harbour, Antarctica (6087907684).jpg: Wikimedia Commons [online]. 25 January 2011 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Icebergs_in_Paradise_Harbour%2C_Antarctica_%286087907684%29.jpg Obr. 3 ANNICK MONNIER. File:Fleur de givre L3.jpg: Wikimedia Commons [online]. 19 December 2007 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Fleur_de_givre_L3.jpg Obr. 4 FIR0002. Soubor:Frost on ground.jpg: Wikimedia Commons [online]. 3 May 2005 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Frost_on_ground.jpg Obr. 5 HEGGYHOMOLIT. File:Frostweb.jpg: Wikimedia Commons [online]. 6 December 2010 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Frostweb.jpg

CITACE ZDROJŮ Obr. 6 APN MJM. File:Dry Ice.jpg: Wikimedia Commons [online]. 9 January 2012 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Dry_Ice.jpg Obr. 7 BUCKI. File:Ferrocen.jpg: Wikimedia Commons [online]. 20 January 2008 [cit. 2013-03-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Ferrocen.jpg Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010.

Děkuji za pozornost. Miroslava Víchová