Jméno a příjmení: Lucie Šťástková Třída: ACH 4

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
ROPA Pavel Kratochvíl.
START.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Opec.
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Energetické suroviny 5. ročník
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UHLÍ.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Zemní plyn
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zdroje energie.
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Energetické suroviny - palivo
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Energetické suroviny 5. ročník
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Jméno a příjmení: Lucie Šťástková Třída: ACH 4 Vlastnosti a druhy motorových paliv Jméno a příjmení: Lucie Šťástková Třída: ACH 4

Střední škola EDUCHEM, Meziboří OBSAH Co je to palivo? Druhy paliva Závěr Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří CO JE TO PALIVO ? Dalo by se říct, že se jedná o chemické látky nebo jejich směsi, které mají za předem daných podmínek (tlak, elektrická jiskra,..) schopnost začít chemickou reakci SPALOVANÍ. Při spalování se uvolňuje chemická energie obsažená v palivu a přeměňuje se na tepelnou energii, kterou je možné dále využit (v našem případě je mechanicky převedena na točivý moment pohánějící automobil). Paliva musí splňovat několik požadavků: 1. Se vzduchem vytvoří takovou zápalnou směs, která po hoření zanechá co nejméně škodlivých látek. 2. Má maximální obsah aktivních látek, které uvolňují teplo. 3. Dalším kritériem jsou fyzikální vlastnosti, mezi které řadíme: Výhřevnost Zápalnost Rychlost spalování Odpařivost Teplota bodu samovznícení Chemické složení Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří DRUHY PALIVA a) Paliva tuhá (uhelný prach, dřevo apod.) – jejich spalování v běžných motorech není dosud uspokojivě vyřešeno b) Paliva plynná (směs propanu a butanu, svítiplyn, methan apod.) – využívají se jako doplňkové zdroje paliva v motorech i u současných automobilů c) Paliva kapalná (ropa a její deriváty, ethylalkohol, methylalkohol) – nejpoužívanější druhy paliva pro spalovací motory Největší podíl z hlediska využití mají paliva uhlovodíková. Jsou vyráběna z ropy, zemního plynu a dalších olejnatých látek. Tyto paliva nazýváme PALIVA FOSILNÍ Množství zdrojů fosilních paliv je značně omezené a jejich zásoby jsou vyčerpatelné. Lidé se je proto snaží nahrazovat jadernou energií nebo obnovitelnými alternativními zdroji. Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří Druhy paliv: Podle druhu paliva se dělí motory na dvě základní skupiny. Jsou to motory plynové a motory na kapalné palivo. Jako palivo se používá zemní plyn, kapalný benzin a nafta. V současné době se pro výrobu tepla v domácnostech používají tyto druhy paliv a energií: zemní plyn propan uhlovodíkové topné směsi (propan - butan) hnědé uhlí hnědouhelné brikety koks palivové dřevo elektřina ELTO Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří ROPA Ropa (někdy také nazývaná surová nafta či zemní olej) je hnědá až nazelenalá hořlavá olejovitá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, hlavně alkanů, s charakteristickým zápachem. Je lehčí než voda. Její zbarvení je různé – od žluté, přes zelenou až po hnědou či černou barvu. Je základní surovinou petrochemického průmyslu. Naleziště ropy jsou pod nepropustnými vrstvami, v hloubkách až 8 km pod zemským povrchem. Ropa při těžbě buď vyvěrá pod tlakem, nebo je čerpána. Vyskytuje se společně se zemním plynem. Způsoby těžby ropy Kdysi existovala území, kde ropa sama přirozeně vytékala na zemský povrch. Dnes se ropa získává pomocí vrtů. Společně s ropou je většinou přítomen i zemní plyn, který zajišťuje potřebný tlak. Tento způsob se nazývá primární těžba. Obvykle lze takto získat kolem 20 % ropy obsažené v dané lokalitě. S postupujícím časem těžby ropy klesá tlak přítomného plynu a ropa přestává samovolně vytékat. Poté je nutno přejít na sekundární způsoby těžby, jakými jsou čerpání ropy pomocí pump, udržování podzemního tlaku vodní injektáží, zpětným pumpováním zemního plynu, vzduchu nebo CO2. Primárními a sekundárními metodami se podaří vytěžit 25–35 % celkového množství ropy. Terciární metody těžby nastupují v okamžiku, když už ani sekundární metody nestačí. Jde o okamžik, kdy je těžba ještě stále ekonomická, ale její získávání už je velmi obtížné. V těchto situacích je používán princip snížení viskozity ropy. Někdy se také ropa rozehřívá zapálením části ropného ložiska. Terciární metody dovolují vytěžit dalších 5–15 % ropy v nalezišti. 1-motor 2-protiváha (závaží) 3-kyvadlová hlava 4-ropovod 5-ústí vrtu 6-čerpadlo 7-ropné písky Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří Zpracování ropy Ropa se zpracovává frakční destilací. Jde o metodu oddělování složek směsí, založenou na rozdílných teplotách varu a kondenzace jednotlivých složek. Při frakční destilaci se surová ropa zahřeje na teplotu 350°C. Následně je přečerpána na dno kolony, která slouží k oddělení jednotlivých frakcí. V koloně, po dosažení bodu varu, stoupají páry ropy do horních pater, kde dochází k jejich ochlazování. Směs plynných uhlovodíků (propan a butan) jsou jímány až na samém vrcholu kolony. Benzin kondenzuje při 70°C a nafta při 140°C. Ke středním frakcím, kondenzujícím při 190 – 320 °C, patří např. petrolej, parafin, motorové a topné oleje. Těžké frakce tvoří mazací oleje a asfalt (kondenzují při teplotě nad 350°C). Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří BENZIN Frakce ropy získaná při teplotě 70°C. Zpočátku byl používán benzin získaný prostou destilací ropy. Jeho vlastnosti byly dány náhodnou skladbou uhlovodíků. S postupujícím vývojem bylo zjištěno, že různé benziny mají různý vliv na výkon motoru. Proto se dnes již benzin získává pouze frakční destilací ropy . Pro zlepšování vlastností automobilových benzinů jsou dnes hojně využívána aditiva. Tyto aditiva můžeme rozdělit do několika skupin podle toho, jaký mají vliv na fungování automobilu a motoru. O aditivech hovoříme též jako o antidetonátorech. Obecně jsou to látky, které přidáváme do paliva na úpravu oktanového čísla a pro zlepšení antidetonačních vlastností. Ty musí splňovat základní vlastnosti, kterými jsou převádění aktivních látek (radikálů) na látky „netečné“ . Obecně se tedy dá říci, že antidetonátory brzdí množství radikálů, čímž zabraňují vzniku řetězových reakcí při spalování paliva. Dříve nejrozšířenějším antidetonátorem bylo tetraethylolovo, což je chemicky Pb(C2H5)4. Mezi dnes nejpoužívanější antidetonátory řadíme látky odvozené od etheru.např: methyltercbutylether (MTBE). Opakem antidetonátor; jsou tzv. prodetonátory, které naopak urychlují detonační spalování. Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří NAFTA Frakce nafty se získaná při teplotě 140°C. Řadíme ji tedy mezi střední ropné deriváty. V současnosti je nafta z hospodářského hlediska nejdůležitějším motorovým palivem. Motory na naftu nalezneme nejen v osobních automobilech, ale také v nákladních automobilech, autobusech, dále je nalezneme v železniční a lodní dopravě. Motorové nafty jsou poměrně komplikovanou směsí uhlovodíků s dvanácti až dvacetidvěma atomy uhlíku v molekule. Pro zlepšování užitných vlastností nafty se, stejně jako u benzinu, využívají aditiva. Z hlediska ochrany životního prostředí se zajímáme o obsahu síry. Její snižování přineslo zásadní problém – nafta s nižším obsahem síry ztrácí mazací schopnost, což má vliv na životnost motoru. Je tedy třeba tuto mazací schopnost nahrazovat aditivy . Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří ZEMNÍ PLYN, BIOPALIVA Zemní plyn: Zemní plyn je přírodní hořlavý plyn. Používá se jako významné plynné fosilní palivo. Jeho hlavními složkami je methan (většinou přes 90 %), ethan (1–6 %) a oxid uhličitý. Zemní plyn je charakteristický svým zápachem. Nachází se v podzemí často společně s ropou. Biopaliva: Pokud mluvíme o tzv. biopalivech, mluvíme o způsobu využití biomasy k získání energie. Biopaliva můžeme rozdělit na tuhá, kapalná a plynná. Tuhá biopaliva Mezi tuhá biopaliva patří dřevo v různých formách: polena, brikety, pelety, štěpka či piliny. Dále se k tuhým palivům řadí sláma, seno apod. Dřevo, nejběžnější tuhé palivo, má srovnatelnou výhřevnost s hnědým uhlím (cca 15 MJ/kg). Výhřevnost tuhých paliv výrazně ovlivňuje především jejich vlhkost. Plynná biopaliva Bioplyn vzniká při rozkladu biomasy v uzavřených nádržích. Obsahuje energeticky cenný methan, a proto se jeho výhřevnost pohybuje cca od 20 do 25 MJ/m3. Bioplyn se nejčastěji používá k výrobě elektřiny a tepla (čističky odpadních vod, bioplynové stanice), ale i jako pohonná látka. Z ekologického hlediska se biopaliva třídí podle tzv. generací. První generaci biopaliv tvoří produkty vzniklé ze zemědělských plodin (problém hladu ve světě) druhá generace biopaliv se vyrábí z odpadní biomasy a energetických plodin (problém emisí) velké naděje jsou vkládány do třetí generace biopaliv z řas Kapalná biopaliva Rozlišujeme kapalná biopaliva na bázi alkoholu , biooleje, zkapalněna mohou být také plynná biopaliva. Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří

Střední škola EDUCHEM, Meziboří ZÁVĚR E-mail autora: LuciiinDa@email.cz Lucie Šťástková Střední škola EDUCHEM, Meziboří