PřírodaZábavaVzorceHistorie 1000 2000 3000 4000  Tento plyn mohli nebo mohou produkovat bakterie žijící ve vlhčích oblastech hluboko pod suchým povrchem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ESTERY.
Advertisements

Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Organická chemie.
Opakovací otázky na uhlovodíky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje cukry, tuky, bílkoviny a deriváty uhlovodíku AUTOR: MGR. ŠÁRKA BADUROVÁ JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění.
Karbonylové sloučeniny Chemie 9. ročník Mgr. Daniela Ponertová.
Věda v 19. století I. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Alkeny.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Alkoholy a Fenoly.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Chemie Ročník:9. Téma:Přírodní.
Alkoholy a fenoly.
Vzorce sacharidů O H C C C H O C Mgr. Lenka Fasorová.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Cukry Sacharidy, glycidy.
chemické složení organismů
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
VY_32_INOVACE_10 - DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
CZ.1.07/1.1.10/
Modely molekul některých organických sloučenin
Sloučeniny v organismech
Chemické značky a vzorce II
Písemka lineární uhlovodíky
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nejvýznamnějšími aldehydy a ketony,
Sacharidy Mgr. Lenka Fasorová.
Karboxylové kyseliny látky, které obsahují ve své molekule - C - OH Názvosloví Alkan Alken Alkyn Aren + ová kyselina.
12.1 Organické sloučeniny Organické (ústrojné) látky
Pokuste se vlastními slovy definovat karboxylové kyseliny: Karboxylové kyseliny jsou organickými kyselinami (zároveň kyslíkatými deriváty, které ve.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
Základy organické chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Organická chemie Chemie 9. r..
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
RISKUJ Z ORGANICKÉ CHEMIE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Výskyt a příprava karboxylových kyselin
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Transkript prezentace:

PřírodaZábavaVzorceHistorie

 Tento plyn mohli nebo mohou produkovat bakterie žijící ve vlhčích oblastech hluboko pod suchým povrchem.  METHAN

 Jsou látky které v organismu působí jako katalyzátory biochemických reakcí. Náš organismus, až na některé výjimky, si je nedokáže vyrobit a je odkázán na jejich příjem z potravy. O jaké přírodní látky se jedná ?  VITAMÍNY

 Jsou to látky složené s uhlíku, vodíku a kyslíku, které jsou hlavními zdroji energie pro tělo. Vyjmenuj čtyři zástupce.  SACHAROSA, ŠKROB, GLUKOSA, GLYKOGEN, CELULOSA

 Tato látka se vyskytuje běžně v rostlinách, a to jak jako volná kyselina, tak ve formě solí. Ve větším množství je obsažen v kvasícím ovoci. K názvu této látky může pomoci i model molekuly.  KYSELINA OCTOVÁ

V textu věty je schovaný název uhlovodíku.  Pro některé žáky je tento pojem tabu ta náhlá myšlenka je jim cizí.  BUTAN

V textu věty je schovaný název prvku umístěného v VII.A skupině PSTP.  Jedinečné vlastnosti chlorofylu způsobily že byl jednou z nejdříve vědecky zkoumaných přírodních látek za účelem terapeutického využití. Moderní medicína "objevila" tento prostředek v první polovině 20. století  CHLOR

Urči sloučeninu : KYSELINA MRAVENČÍ

 Kolik procent bílkovin, tuků, sacharidů a vody je obsaženo v těle člověka.  B 19%, T 1%, S 15%, V 60%

 Utvoř molekulární vzorec a pojmenuj sloučeninu  C 3 H 8, PROPAN

 Utvoř molekulární vzorec a pojmenuj sloučeninu  CH 3 CH 2 OH, ETHANOL

 Utvoř molekulární vzorec a racionální vzorec sloučeniny, která je halogenovým derivátem a surovinou pro výrobu plastů (teflonu).  C 2 F 4, CF 2 =CF 2

 Utvoř názvy vzorců:  C 2 H 4 Br 2  CH 3 CHO  CH 3 COCH 3  C 6 H 12 O 6  DIBROMETHAN, ACETALDEHYD, ACETON, GLUKOSA

 Je to výbušná látka, kterou v roce 1866 vynalezl Alfred Nobel. Vzniká působením kyseliny dusičné na glycerol.  DYNAMIT

 Tato nositelka dvou Nobelových cen společně s manželem získala ze smolince chemické prvky radium a polonium Jak se jmenuje tato žena??  MARIE CURIE - SKLODOWSKÁ

 Na skále na ostrově Lesbos v Egejském moři stával chrám, na jehož obětních hranicích byla zpopelňována zvířata k uctění a potěše olympských bohů. Tuk z obětních zvířat a zbytky ohořelého dřeva se smísily a hromadily se kolem obětiště. Když přišel prudký déšť, sesula se tato žlutozelená hmota k úpatí hory, která sloužila ženám jako dobrý pomocník k ….? Jaká hmota vznikla ???  MÝDLO

 První zmínky o používání této látky u nás sahají do doby Jana Lucemburského, její výroba pak byla rozšířena za vlády Karla IV. Surovinou je melasa a brambory. Vznik této látky je dán rovnicí: C 6 H 12 O 6 → 2 C 2 H 5 OH + 2CO  Jaký je název této látky ???????????????  ETHANOL

PŘEJI PŘÍJEMNOU ZÁBAVU