I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
…aneb pokusy s jednou rukou…
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SIPVZ Multimediální chemie Chemie v praxi
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_FrF205 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorIng. Eva Frýdová Období tvorby VMLeden.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Dusík, fosfor.
Vypracovala : Filipa Pašková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Dusíkaté deriváty - obsahují N vázaný na C.
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkeny.
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
Dusík, N.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Dusíkaté deriváty uhlovodíků
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
A M O N I A K ČPAVEK NH3.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Dusíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 27
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Nitrosloučeniny Dusíkaté deriváty s funkční skupinou – NO2
Dýmavý střelný prach Dýmavý střelný prach se připravoval ze směsi draselného ledku,práškového dřevěného uhlí a síry. Draselný ledek je vlastně dusičnan.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Výbušniny Charakteristika: Při výbuchu dochází k přeměně chemické (eventuelně jaderné či elektrické) energie v energii tepelnou pro nastartování reakce.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Autor: Mgr. Markéta Ulrychová
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Areny.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Alkeny Alkadieny Alkyny. Alkeny Alkadieny Alkyny.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Transkript prezentace:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Výbušniny I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Jiří Kameníček Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Osnova 1. Úvod do problematiky výbušnin 1.1 Historie, základní pojmy 1.2 Klasifikace výbušnin 2. Syntéza a použití výbušnin 2.1 Nitrace 2.2 Trhaviny 2.3 Střeliviny 2.4 Třaskaviny 3. Vybrané pokusy k tématu 4. Přehled použité literatury a internetových odkazů

Základní pojmy Výbušniny definujeme obecně jako látky, které jsou schopny velmi rychlé (explozívní) přeměny během zlomku sekundy. Při výbuchu probíhá chemická reakce (rozklad látky) a uvolňuje se přitom zpravidla velké množství různých plynů (např. N2, CO, CO2, H2O) Z historie je známo, že až do konce 80. let 19. stol. byl jedinou významnou výbušninou tzv. černý střelný prach. Jde o jemnou směs draselného ledku, síry a dřevného uhlí; při explozi probíhá reakce : 2 KNO3 + S + 3 C → K2S + N2 + 3 CO2 Každá výbušnina je charakterizována řadou fyzikálně-chemických parametrů. Mezi nejdůležitější patří: a) Detonační rychlost v - u používaných látek ve vojenství bývá v rozmezí 6000–8000 m/s; u průmyslových trhavin do 5000 m/s b) Uvolněná energie při výbuchu Q – s hodnotami nad 900 kcal/kg

Klasifikace výbušnin Podle způsobu použití: Trhaviny (málo citlivé, k výbuchu je nutná roznětka) – např. dynamit Střeliviny (prachy, k výstřelu střely z hlavně) – např. bezdýmný prach Třaskaviny (citlivé na náraz, jiskru; užití jako rozbušky) – např. azidy Podle chemického složení: - Chemická individua Nitrosloučeniny (obsahují R3C-NO2) – např. trinitrotoluen (TNT) Estery HNO3 (s alkoholy, R3C-O-NO2) – např. nitroglycerín Nitraminy (obsahují R2N-NO2) – např. hexogen Výbušné soli kyselin – např. od HNO3, HClO3, HClO4 Sloučeniny azoimidu (obsahují skupinu N3-) – např. AgN3 Ostatní (acetylidy, fulmináty aj.) - Směsi (např. amatoly: TNT + NH4NO3 + hexogen)

Nitrace Principem nitračních reakcí je vpravování funkční skupiny –NO2 do molekul (organických) látek pomocí tzv. nitrační směsi (=směs konc. HNO3 + H2SO4) Význam mají především aromatické nitroderiváty, např. C6H6 + 3 HNO3 → (1,3,5-)(NO2)3C6H3 + 3 H2O benzen sym-trinitrobenzen Poznámka. Zjednodušená interpretace, že kyselina sírová pouze „váže“ vzniklou vodu, je nepřesná – ve skutečnosti jde o tzv. elektrofilní substituci, kdy zpočátku probíhá reakce HNO3 + 2 H2SO4 → NO2+ + H3O+ + 2 HSO4-

Nitrosloučeniny „Tritol“, TNT: 2,4,6-trinitrotoluen, (v = 7400 m/s; Q = 950 kcal/kg) Výroba: Nitrací toluenu do 3. stupně. Vlastnosti: Nažloutlé jehlice, teplota tání 80ºC. Referenční látka pro ekvivalent atomových bomb.

„Ekrazit“, kyselina pikrová: 2,4,6-trinitrofenol Nitrosloučeniny „Ekrazit“, kyselina pikrová: 2,4,6-trinitrofenol (v= 7000m/s; Q = 1000kcal/kg) Výroba: Nitrací fenolu do 3. stupně. Vlastnosti: nažloutlé krystalky hořké chuti, teplota tání 122ºC.

Nitrosloučeniny „Hexyl“, sym-hexanitrodifenylamin (v = 7100 m/s; Q = 1025 kcal/kg) Výroba: Kompletní nitrací difenylaminu. Vlastnosti: Žluté jehličky, velice citlivé k nárazu (náplně torpéd)

Nitroestery Nitroglycerín (správně: trinitrát glycerolu), v=8000 m/s; Q=1500kcal/kg Nitroglycerín se vyrábí úplnou nitrací glycerolu: Vlastnosti: Bezbarvá jedovatá viskózní kapalina nasládlé chuti, nerozpustná ve vodě.

Nitroestery Pentrit (pentaerythrit-tetranitrát) v = 8000 m/s; Q = 1530 kcal/kg: Na bázi pentritu s butadienstyrénovým kaučukem jsou založeny tzv. plastické trhaviny (SEMTEX).

Složení Semtexu: Semtex 1A / Semtex H pentrit 76 % / 40,9 % hexogen 4,6 % / 41,2 % pojivo Styren-butadienový kaučuk 9,4 % / 9 % změkčovadlo n-oktyl-ftalát, butylcitrát 9 % / 7,9 % antioxidant N-fenyl-2-naftylamin / N-fenyl-2-naftylamin barvivo Sudan IV (červené) / Sudan I (žlutooranžové)

Nitroestery Nitrocelulóza (nitrát celulózy); v = 7000 m/s; Q = 950 -1025 kcal/kg Nitrocelulóza vzniká nitrací polysacharidu celulózy (velmi čisté) do obsahu cca 14% dusíku (což odpovídá „trinitrátu“ celulózy):

Nitraminy Jde o sloučeniny, obsahující funkční skupinu =N–NO2. Příklad: Hexogen (cyklotrimethylentrinitramin) v=8000m/s; Q=1390kcal/kg Tetryl (2,4,6-trinitrofenyl-methyl-nitramin) v = 7500 m/s; Q = 1100 kcal/kg

Výbušné soli kyselin Výbušné soli – rovnice vybraných výbušných reakcí NH4NO3 → N2 + 2 H2O + ½ O2 – 346 kcal/kg 2 NH4ClO3 → N2 + 3 H2O + 2 HCl + 3/2 O2 – 359kcal/kg 2 NH4ClO4 → N2 + 3 H2O + 2 HCl + 5/2 O2 – 266kcal/kg (NH4)2Cr2O7 → Cr2O3 + N2 + 4 H2O – 310 kcal/kg 2 NH4MnO4 → N2 + 2 MnO2 + 4 H2O – 280 kcal/kg 5 KClO3 + 6 P → 5 KCl + 3 P2O5

Bezdýmný střelný prach (v = 3800 – 7000 m/s; Q = 700 – 950 kcal/kg) Výroba vychází z nitrocelulózy a nitroglycerínu. Problémem při použití byl obrovský tlak při explozi, který může vést až k roztržení hlavně. Proto se nitrocelulóza zpočátku rozpouštěla v organických rozpouštědlech (ether, aceton), po jejichž odpaření vznikne „blána“, hořící pomaleji. R. 1888 A. Nobel navrhl rozpouštět nitrocelulózu v nitroglycerínu (vznikl tzv. „balistit“), takže běžná hlaveň děla „vydržela“ až 1700 výstřelů; přídavkem nitrodiglykolu se výdrž zvýšila až přes 10 000 výstřelů. Vyrobený prach se expeduje ve formě malých šupinek či destiček nebo se lisuje do tyčinek.

Bezdýmný střelný prach z náboje do samopalu (vlevo) a dělostřelecký prach slisovaný do trubičky (vpravo)

Třaskaviny Fulmináty Hg(ONC)2 → Hg + 2 CO + N2 – 357 kcal/kg (v = 6500 m/s) Azidy Pb(N3)2 → Pb + 3 N2 Acetylidy Praktický význam má acetylid měďný Cu-C≡C-Cu a stříbrný Ag-C≡C-Ag Ag2C2 → 2 Ag + 2 C Bertholetovo třaskavé stříbro Ag3N POZOR ! Tato látka může vzniknout při Tollensově reakci ve zkumavce 3 [Ag(NH3)2]Cl → Ag3N + 3 NH4Cl + 2NH3 Tetranitrid tetrasíry: S4N4 Jododusík: NI3·nNH3

Jednoduché ilustrační pokusy Všechny dále uvedené experimenty je možné provádět pouze v digestoři za asistence a pod odborným dohledem učitele a za použití ochranných prostředků (obličejový štít) ! 1/ Příprava černého střelného prachu a jeho zapálení Na papíře důkladně promícháme směs: malou lžičku KNO3, půl lžičky jemně práškové síry a čtvrt lžičky rozetřeného dřevěného uhlí. Tuto směs nasypeme do železné misky na písku a zapálíme špejlí. Pozorujeme prudkou exotermní reakci. 2/ Explozívní reakce chlorečnanu s práškovou sírou (fosforem) -video Pouhým volným přesypáváním na papíře bez doteku smícháme malá množství (jen na špičku špachtle !) KClO3 a stejné množství práškové síry (nebo červeného fosforu). Směs opatrně zabalíme do tenkého papíru, položíme na pevnou podložku (betonová dlažba) a úderem kladívka přivedeme k explozi. Rovnice výbušné reakce: 2 KClO3 + S → 2 KCl + 3 SO2

3/ Zapálení střelné bavlny Střelná bavlna je vlastně nitrát celulózy, který lze připravit reakcí chomáčku vaty (1 g) s nitrační směsí (10 cm3 konc. H2SO4 + 10 cm3 konc. HNO3) v kádince po dobu cca 20 min. Pak vatu vyjmeme, propereme vodou a volně usušíme. Kousek produktu zapálíme a pozorujeme, jak prudce shoří

Přehled použité literatury a internetových odkazů Literatura: Urbaňski T.: Chemie a technologie výbušnin I – III, SNTL Praha 1958 Babák Z., Vrábel Z.: Chemie – vybrané kapitoly, scrpt. VA Brno, 1994 Klečková M., Šindelář Z.: Školní pokusy z anorganické a organické chemie, UP Olomouc, 2007 Internetové odkazy: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDbu%C5%A1nina http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/vybusnin/vybusnin.htm http://www.google.cz/search?q=semtex+trhavina&hl=cs&rlz=1T4ADRA_csCZ422CZ435&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=dZYmT7n_DefE4gTHn9D6DA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBIQ_AUoAQ&biw=1280&bih=563

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Konec Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.