Májovci Literatura 9. třídy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Básnické školy 2/19st. Barbora Černíčková.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Česká literatura 2. pol. 19.století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Vzdělávací obor: Literatura
Doba Jaroslava Vrchlického
České země v 2. polovině 19. století
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Romantismus.
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
Karolina Světlá 8. ročník.
Vítězslav Hálek Český jazyk 6. ročník
Victor Hugo ( ).
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český kritický realismus
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vítězslav Hálek Májovci
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda –
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Tento materi á l byl vytvořen v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Vítězslav Hálek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
JAN NERUDA Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Karolína Světlá
Jan Neruda 8. ročník.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
František Ladislav Čelakovský
Jan Neruda Open Presentation.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Májovci.
Jan Neruda Povídky malostranské
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Májovci Literatura 9. třídy

Úvod do doby Česká literatura 60. – 70.let 19.století - Májovci Mladá literární generace, která tvořila v 60. letech, vyrůstala za bachovského absolutismu a v době vydání Říjnového diplomu r. 1860, kterým František Josef I. slíbil konstituční zřízení a obnovu občanských práv. Proto jsou 60.léta naplněna politickým ruchem. Národní strana se rozštěpila na: staročeské křídlo /Palacký, Riegr/ mladočeské /Sladkovský, Grégrové/, jehož hlavním orgánem byly Národní listy.

Úvod do doby S politickým rozmachem 60.let souvisí i rozkvět kulturní: byl založen Sokol, pěvecký spolek Hlahol a Umělecká beseda. Roku 1862 bylo otevřeno Prozatímní divadlo, r.1868 byl položen základní kámen k výstavbě Národního divadla. Pokračoval rozvoj novinářství. Roku 1858 se nastupující literární generace představila společně v almanachu Máj /odtud název generace májovců/. Jejími hlavními reprezentanty byli: Jan Neruda, V. Hálek, K. Světlá, ze starších přispěli Sabina, Erben, Němcová.

Almanach Máj Svůj almanach nazvali na počest K. H. Máchy, neboť v jeho díle spatřovali to, co sami prožívali – rozpor mezi vznešenými ideály a nemožností je uskutečnit. Jejich programem byl: odvrat od minulosti k přítomnosti širší rozhled po evropské kultuře snaha po zobrazení skutečnosti umělecká svoboda v tématu a zpracování Častými literárními žánry byly balady se sociálním podtextem, povídky, fejetony, společenské romány.

Jan Neruda (1834 – 1891) narodil se v Praze, dětství prožil na Malé Straně za studií na akademickém gymnáziu se seznámil s V. Hálkem studia práv nedokončil r.1859 se stal novinářem a od roku 1865 byl redaktorem Národních listů, kde zůstal až do konce života

Balady a RomAnce Těm dává Neruda nový rozměr. Romance – se šťastným koncem často milostné, balady – se smutným koncem a často nadpřirozené bytosti. Neruda tyto charakteristiky libovolně míchá. Romance končí smutně a balady šťastně a v ději se objevují nadpřirozené bytosti… Téma balad a romancí: vlastenectví (národ, politika…), náboženství, láska (vztahy mezi lidmi..)

Rozbor Romance Helgolandské Pirát John pověsí lampu na skálu, aby k ní mířili kolem proplouvající lodě v domnění, že je to maják. Brzy na skále ztroskotá loď a John se zaraduje, že své dceři opatří věno na chystanou svatbu. Z lodi slyší John hlas, který mu slibuje půlku majetku, když mu pomůže a zachrání ho. John chce ale majetek celý a tak na hlas nedbá a sebere vše, co na lodi najde. Když se k lodi vrací za svítání, sekerou začne rozsekávat kusy lodi a v potopené kajutě nachází muže, ve kterém rozeznává svého budoucího zetě.

Povídky Malostranské (1878) vystihl osobité kouzlo Malé Strany, dobovou náladu, rázovité postavičky, životní tragiku a radost pro literaturu objevil krásu všedního života střídá vážný a humoristický tón v některých povídkách vypráví objektivně, některé mají autobiografický ráz. Povídky: Přivedla žebráka na mizinu, Jak si pan Vorel nakouřil Pěnovku, Týden v tichém domě, Pan Ryšánek a pan Schlegl, O měkkém srdci paní Rusky, Večerní šplechty, Doktor Kazisvět, U tří lilií, Hastrman, Svatováclavská mše

Další díla Hřbitovní kvítí (poezie) Písně kosmické (poezie) Arabesky (próza) Trhani (povídka) Žerty hravé a dravé (fejetony)

Vítězslav Hálek narodil se v Dolínku u Mělníka od roku 1847 studoval na akademickém gymnáziu v Praze, po maturitě na pražské filozofické fakultě – studia však nedokončil – věnoval se pouze literatuře a žurnalistice už jako student otiskoval verše v časopisech koncem 50.let 19.století se stal nejoblíbenějším z mladých českých básníků 1861- do své smrti byl členem redakce Národních listů, kam psal fejetony, literární a divadelní kritiky, cestopisné obrázky apod. bojoval za demokratická práva českého národa, za jeho vytržení z německého vlivu, za slovanskou orientaci celého našeho národního života i když žil trvale v Praze, vždy zůstal spjatý s českým venkovem a s přírodou, kde nacházel hlavní podněty a témata svých básnických i prozaických prací po cestě do Krkonoš r. 1874 onemocněl zánětem pohrudnice a zakrátko zemřel – na vrcholu životních i uměleckých sil – ve věku 39 let

Večerní písně vznikly jako ohlas šťastné lásky mladého básníka k Dorotce Horáčkové – Hálek v nich vyzpíval celé své citové opojení láska je pro něj očistný zdroj lidského života, největší dar – spolu s poezií v řadě básní nacházíme i výraz básníkovy touhy po harmonizaci lidských vztahů vůbec - jedině přilnutím k přírodě vyřeší lidstvo problémy v některých básních vyjadřuje své přesvědčení o odpovědném postavení českého básníka - tato část Večerních písní inspirovala B. Smetanu, který pět z nich zhudebnil – nejznámější: Nekamenujte proroky, Kdo v zlaté struny zahrát zná.

Muzikantská Liduška povídka o lásce Lidušky Staňkové a muzikanta Toníka – všichni si mysleli, že se vezmou, ale o Lidušku se začal ucházet mladý Krejza – jednal s jejím otcem a dosáhl toho, že mu ji přislíbil, neboť se domníval, že Krejza je bohatý. Liduška Krejzu nechtěla. V den svatby šla s Krejzou do kostela, a když to Toník uviděl, myslel si, že má Liduška Krejzu ráda a utekl z kostela. Liduška řekla knězi, že si Krejzu bere z donucení a že dala slib jinému. Volala Toníka, aby se s ní šel nechat oddat, ale ten tam nebyl. Odešel do města a dal se na vojnu. Liduška se z žalu pomátla. Domů se už nevrátila. Toulala se po okolních vsích, hledala Toníka na muzikách – muzikantská Liduška. Rodiče byli nešťastni, Krejza přišel na mizinu – chtěl Lidušku kvůli věnu, Toník se už do vsi nikdy nevrátil.

Další díla Poezie: V přírodě (1874) Básnické povídky: Alfred, Černý prapor Próza: Náš dědeček, Na statku a v chaloupce, Drama: Záviš z Falkštejna, Král Vukašín

Karolína Světlá dívčím jménem Johanna Rottová po smrti jediného dítěte Světlá nervově onemocněla a léčila se v rodném kraji svého manžela – na Ještědsku – odtud podle vesnice Světlé pod Ještědem přijala svůj pseudonym kromě literární činnosti věnovala Světlá energii ženskému emancipačnímu hnutí u nás Tvorba: nejvýznamnější jsou tzv. ještědské prózy – vznikly na základě jejích reálných zkušeností ze života Podještědí, ale objevují se v nich evropské vlivy (zvláště románů G. Sandové) většinou v nich staví do popředí postavu mladé ženy, prožívající vnitřní zápas mezi milostným citem a vědomím mravní povinnosti a odpovědnosti – tento konflikt končí zpravidla popřením osobního citu a vítězstvím obecného zájmu Díla: Vesnický román, Kříž u Potoka, Černý Petříček

Jakub Arbes patřil k mladší generaci než májovci vyznačuje se svéráznou tvorbou s májovci jej spojuje obdiv k Máchovi, vztah k Nerudovi (byl jeho přítelem) a Neruda byl jeho učitelem, pracoval jako žurnalista : Vesna kutnohorská, Národní listy. je tvůrcem osobitého prozaického útvaru – Romaneta – nevelký rozsah, dobrodružný, dramatický děj – rozpor mezi tajemnými nepochopitelnými jevy a jejich vědeckým vysvětlením. Díla: Newtonův mozek, Svatý Xaverius, Kandidáti existence, Štrajchpudlíci