Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín TGM – léta studentská
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_12_INOVACE_KoK_IG_3.E_30 Autor Mgr. Kateřina Kouřilová Tematický celekPrůřezové téma (dle ŠVP) Ročník 2. popř. 3. Datum tvorby AnotacePředmět dějepis Metodický pokyn Při probírání 20. století a vzniku ČSR, popřípadšějako aktuální téma v říjnu. Procvičování čtenářské gramotnosti.
TGM a Hodonín Narodil se jako nejstarší syn Josefa a Terezie Masarykových – původní dům již neexistuje Tatínek pracoval jako kočí, později se dokonce stal drábem – vzdělání minimální Jako kočí byl často překládán z jednoho dvora na druhý Stěhuje se i na několik míst v rámci Hodonína
Nejkrásnější období - Čejkovice Chodil zde do školy Později zde pracoval jako učitelský pomocník Vliv kaplana Františka Sátory, který jej vede ke vzdělání ÚKOL: Pokuste se na internetu najít Čejkovice, jak daleko jsou od Hodonína a mají zde nějakou hmatatelnou vzpomínku na pobyt TGM?
Další místa na Moravě V Hustopečích – reálka Čejč – učí se zde kovářem – nespokojený a utíká také ze zámečnictví, ve kterém je ve Vídni Jeho bývalý učitel domlouvá rodičům – VÝSLEDEK – praktikuje ve škole v Čejkovicích Zde se také připravuje se s Františkem Sátorou na zkoušky – chce jít na gymnázium
Proč si tedy vybral na počátku reálku? Otázka zní: Proč reálka a ne rovnou gymnázium? Zasáhla maminka, která chtěla, aby byl učitelem VÝSLEDEK - jako externí student skládá zkoušky na piaristickém gymnáziu ve Strážnici
Kariéra domácího učitele Na gymnáziu v Brně se bude živit SÁM Získává místo u syna policejního ředitele Le Monniera, který jej mnohokrát zachrání Např. v roce 1869 měl TM konflikt ve škole a hrozí, že jej vyloučí ze všech ústavů v Rakousko-Uherska, ALE jeho ochránce jej bere do Vídně a zde dokončuje středoškolská studia 1872 na akademickém gymnáziu = MATURITA
Studia ve Vídni Po zdárně složené maturitě pokračuje Filozofická fakulta – obor filozofie Nejvíce jej zde zaujala antika - Platon Zde se také naplno začíná rozvíjet jeho polemické názory na dogmata v katolické církvi. ÚKOL na závěr: Zkuste najít stručné vysvětlení, co je to dogma?
1.Chovančíková, Irena :T.G.Masaryk. Průvodce expozicí Masarykova muzea v Hodoníně,vydavatel:Masarykovo muzeum v Hdoníně, rok vyd. Použité zdroje