Romantismus Pro žáky 8. ročníku ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Kultura raného středověku
Vztahy mezi Čechy a Němci
Romantismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh.
Vznik měst a jejich význam
Konec 18. století a počátek 19. století
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Romantismus Umění 19. století.
Klasicismus a romantismus
Empír - (z lat. empire = císařství )
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Romantismus v literatuře
Registrační číslo projektu:
Kultura.
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
ROMANTISMUS.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Romantická architektura v Čechách
Portréty literárních osobností světové literatury
Český jazyk a literatura
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Evropská kultura na prahu moderní doby
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Úvod do romantismu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
ROMANTISMUS.
Romantická architektura v Čechách
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
3. Fáze Národního obrození
Kultura 1. poloviny 19. století
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Druhá polovina 19. století (druhé rokoko)
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Romantismus.
Transkript prezentace:

Romantismus Pro žáky 8. ročníku ZŠ VY_12_INOVACE_99 Romantismus Pro žáky 8. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Modernizace společnosti Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová

Slouží k prezentaci nového učiva, následně žáci svými slovy interpretují získané informace a snaží se je zapamatovat, V závěru prezentace jsou otázky, žáci si ověří své znalosti. Aktivita rozvíjí také čtenářskou a informační gramotnost.

Vznik a rozšíření Romantismus je umělecký a filozofický směr a životní postoj euroamerické kultury konce 18. století a začátku 19. století. Vznikl jako reakce na monopol rozumu ve filozofii osvícenství a na strohost klasicismu.

Základní znaky romantismu cit, individualita (a individuální prožitek) a duše (zejména trýzněná duše) náměty v minulosti (hlavně ve středověku) a v exotických zemích

Životní styl První polovina a část druhé poloviny 19. století v Evropě byly pod silným vlivem romantismu. Paralelně s ním se v první čtvrtině objevil císařský styl empír a od druhé čtvrtiny měšťanský styl biedermeier (zejména v německy mluvícich oblastech, tedy i v českých zemích), který byl skromnějším, měšťanským zástupcem romantismu. http://cs.wikipedia.org/wiki/Romantismus

Krom zvýšené poptávky po knihách se zvýšila i poptávka po spotřebním zboží, nábytku atd., což znamenalo nebývalý rozmach uměleckých řemesel (výroba skla, porcelánu a keramiky, nábytkářství atd.). Naopak zvýšená poptávka zpětně stimulovala vzrůstající produkci a rozvoji technologií, což ovlivňovalo průběh průmyslové revoluce. Měšťanská kultura se stala samostatným pojmem. V českých zemích je spojena především s tzv. národním obrozením. Hudba se od romantismu stala nedílnou součástí měšťanského života.

Móda Ženy nosily rozevláté sukně ve tvaru kužele. Pod sukněmi bývalo mnoho spodniček. Šaty se vyznačovaly úzkým pasem se sepnutým korzetem. Aby byl pás ještě hubenější, tak byl oděv v ramenou více rozšířený. Často nosily velké klobouky zdobené umělým ovocem nebo květinami. Vlasy byly často složité a sepnuté. Na plesy nosily hedvábné dlouhé rukavičky, šály a vějíře. http://cs.wikipedia.org/wiki/Korzet

Muži nosili frakový kabát, který měl pestré a syté barvy Muži nosili frakový kabát, který měl pestré a syté barvy. Pod kabátem mívali kostkované vesty. Kalhoty byly dlouhé a především jiné barvy než kabát. V zimě si oblékali dlouhé pláště s několika límci. Těmto kabátům se říkalo carriky. Ke kabátu nosili špacírku (hůlku) s cylindrem na hlavě. Jejich mužnost podtrhoval knír a postranní licousy.

Romantismus v literatuře jméno dostalo od románu, tehdy moderního slovesného útvaru, v němž obraznost a citovost převládala nad rozumovostí. romantická literární díla vznikala i v druhé polovině 19. století, kdy se stal vůdčím literárním proudem kritický realismus.

Romantismus ve světové literatuře Důvodem vzniku romantismu v Anglii byla drsnost, nezkrotnost a tajemnost tamní přírody, legendy i kontakty s orientem. Vzorem byla anglickým romantikům gotika (pro svoje tajemství, rytířství a ideály), kde podle nich byly lepší mezilidské vztahy, což zpracovávali v románech, podle kterých je toto období nazváno. Nejvýznamnějším představitelem anglické romantické literatury byl George Gordon Byron

V Německé literatuře: Friedrich Schlegel Heinrich Heine Ruská literatura: Alexandr Sergejevič Puškin - dílo Evžen Oněgin nabylo celosvětového významu a úspěchu. Michail Jurjevič Lermontov Polský romantismus: Adam Mickiewicz Juliusz Słowacki

Český romantismus Český romantismus vychází ze světového romantismu a přejímá všechny jeho znaky. Objevuje se u nás zhruba v první třetině 19. století, v období národního obrození Z naší literatury mizí učenecký ráz, ve větší míře se začíná rozvíjet literatura krásná. V ústní lidové slovesnosti čerpají autoři z našeho folklóru na rozdíl od doby předcházející, kdy vycházely z folklóru všeslovanského (Čelakovský a jeho Ohlasy). Hlavním hrdinou literárních děl se stává příslušník měšťanské vrstvy, která v tomto období nenese s sebou žádný pokrok, je spokojená se stavem ve společnosti a cítí odpor k jakýmkoli novotám. Vlastenectví je pro tuto vrstvu pouhým slovem, nejsou ochotni pro rozvoj národa nic obětovat. Člověk v této společnosti bývá nazýván šosákem.

Znaky romantismu v české literatuře převládá snovost nad rozumem děj je většinou umístěn v nespoutané krajině nebo exotických krajích kam autor utíká autor většinou splývá s hrdinou hrdinové jsou vždy něčím výjimeční objevují se scény z opuštěných hradů nebo zřícenin, ze hřbitovů a okolí jezer Hrdina bojuje proti nepravostem světa, ale nedojde k úspěchu, protože je ve svém boji sám; má pocit, že mu nikdo nerozumí, hledá únik v přírodě vždy miluje nešťastně, protože miluje vždy vysněný ideál, ne skutečnou ženu; své zklamání často nemůže přežít romantická hrdinka na rozdíl od hrdiny nikdy neporuší společenské konvence neopustí manžela nebo nezruší slib zasnoubení

Autoři Karel Hynek Mácha (Máj) Karel Jaromír Erben (Kytice) Josef Kajetán Tyl Václav Bolemír Nebeský (Protichůdci) Karel Sabina (Oživené hroby, Úvod povahopisný, Hrobník) Josef Václav Frič (Paměti, Píseň z Bašty, Upír, Sepětí s Němcovou) Socha K. H. Máchy na Petříně

Architektura Je ovlivněna nostalgickým zaměřením tohoto období na minulost. Architekti se při svém dílu inspirovali stavbami jiných historických epoch nebo jiných kultur. Romantická architektura jako svébytný styl prakticky neexistuje, konkrétní podoba je pak dána slohem, ze kterého stavba vychází. Nejčastějším slohem, který býval nejdříve a nejvíce napodobován byla gotika, takovéto stavby či stavební úpravy označujeme jako novogotické.

Novogotický zámek Lednice http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lednice,_z%C3%A1mek_(05).jpg Novogotický zámek Lednice

Janův hrad v Lednici, vybudován v letech 1801 - 1808 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Januv_hrad,_Lednice.JPG Janův hrad v Lednici, vybudován v letech 1801 - 1808

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hluboka_castle.jpg Hluboká nad Vltavou

Otázky k opakování 1. Kdy vznikl romantismus? 2. Na co reagoval? 3. Jmenuj základní rysy romantismu. 4. Popiš životní styl měšťanstva. 5. Jaký je základní literární celek tohoto období? 6. Vzpomeň si na představitele literatury různých evropských zemí. 7. Jaký byl hlavní literární hrdina? 8. Co víš o české literatuře v období romantismu? 9. Jaké stavby se stavěly?

Zdroje informací http://cs.wikipedia.org/wiki Učebnice Dějepis v kostce II. Fragment 1997