Veřejné mínění jako sociální proces Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Ústav pedagogických věd FF MU
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
sociální psychologie Škola:
Konflikty a způsoby jejich řešení
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
XI. SPIRÁLA MLČENÍ Elisabeth Noelle - Neumannová ředitelka centra pro Výzkum veřejného mínění Allennsbachu a profesorka na universitě v Mainzu. (Zpět k teorii.
Strategický leadership
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Praha, 25. července 2011 Pavol Frič CESES, UK v Praze, FSV.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Psychologie II Sociální psychologie
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Chyby při vnímání druhých lidí
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociální psychologie osobnosti
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
MARKETING 2.
Metody psychologie.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Sociální psychologie.
Konflikt Sociální psychologie.
Témata kognitivní psychologie
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Specifické metody SP LS 16
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Veřejné mínění jako sociální proces Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8

Typy veřejností Všeobecná Všeobecná Voličská Voličská Zainteresovaná Zainteresovaná Aktivní (aktéři versus diváci) Aktivní (aktéři versus diváci) Elita (politická, profesionální, obhájci-odpůrci ) Elita (politická, profesionální, obhájci-odpůrci ) Veřejnost problému Veřejnost problému

Vývojový model veřejného mínění Foote a Hart 1953 Sled fází: 1. Problémová – identifikace problému 2. Fáze návrhů – jaký je cíl a cesty k němu 3. Taktická fáze – volba nejvhodnější cesty 4. Programová fáze - realizace 5. Hodnotící fáze

Model komunikace a názorového vůdcovství Davison 1958 Role problému Role problému Význam meziosobní komunikace – šíří se z primárních skupin do širší společnosti Význam meziosobní komunikace – šíří se z primárních skupin do širší společnosti Vliv skupinového mínění Vliv skupinového mínění Vliv názorových vůdců – „oblast masové manipulace“ Vliv názorových vůdců – „oblast masové manipulace“ Důležitá role emocí Důležitá role emocí

Cyklický proces –zájem o názory jiných, rozhodnutí o mínění či mlčení Cyklický proces –zájem o názory jiných, rozhodnutí o mínění či mlčení Formování veřejného mínění – proces, v němž očekávání vedou k posuzování názorů jiných a to zpětně posiluje očekávání Formování veřejného mínění – proces, v němž očekávání vedou k posuzování názorů jiných a to zpětně posiluje očekávání

Komunikace a vztahový reciproční model Price, Robert 1987 Veřejné mínění – proces sociální organizace prostřednictvím komunikace Veřejné mínění – proces sociální organizace prostřednictvím komunikace Formuje v čase kolem problému Formuje v čase kolem problému V každé fázi existuje interakce mezi jednotlivcem a veřejností V každé fázi existuje interakce mezi jednotlivcem a veřejností

a) veřejnost vzniká komunikací o problému, který chce řešit b) veřejné mínění - komplex procesů, v němž jsou vyjadřovány a modifikovány původně neslučitelné názory, hledány kompromisy s cílem najít cestu ke kolektivnímu postupu Význam komunikace mezi politickými aktéry a členy zainteresované veřejnosti Role sociální loajality

Veřejnost se skládá z rozličných skupin, některé interpersonální, jiné společenské (na různých úrovních) Veřejnost se skládá z rozličných skupin, některé interpersonální, jiné společenské (na různých úrovních) Formování veřejného mínění zahrnuje politické aktéry, média, zainteresovanou veřejnost Formování veřejného mínění zahrnuje politické aktéry, média, zainteresovanou veřejnost Je procesem sociálního přizpůsobování Je procesem sociálního přizpůsobování

9 Model „Spirály mlčení“ Elisabeth Noelle-Neumann (nar. 1919) 1947 Institut für Demoskopie Allensbach, Německo (Ústav veřejného mínění) Die Schweigespirale: Öffentliche Meinung – unsere soziale Haut (1980) The spiral of silence: Public opinion – our social skin (1984)

„last minute swing“ Předvolební výzkumy – část voličů mění stranu na poslední chvíli Předvolební výzkumy – část voličů mění stranu na poslední chvíli P. Lazarsfeld - tendence být s vítězi, vést se ve vagóně s kapelou „bandwagon effect“ P. Lazarsfeld - tendence být s vítězi, vést se ve vagóně s kapelou „bandwagon effect“ Noelle-Neumann - strach z izolace Noelle-Neumann - strach z izolace

Zdroje teorie Poznatky sociální psychologie Poznatky sociální psychologie Experimenty o skupinové konformitě (Asch, 1951) Experimenty o skupinové konformitě (Asch, 1951) Filozofické koncepty -vztah sociální kontroly a veřejného mínění Filozofické koncepty -vztah sociální kontroly a veřejného mínění

Koncept spirály mlčení Vznik a vývoj veřejného mínění - spirálovitě se rozvíjející proces Vznik a vývoj veřejného mínění - spirálovitě se rozvíjející proces Projevují se dva protichůdné trendy: Projevují se dva protichůdné trendy: a) potlačující tendence b) posilující tendence

Potlačující tendence: 1. Lidé nevyslovují veřejně názory, u nichž očekávají zápornou reakci ostatních 2. Mlčení se šíří, názor ve veřejnosti slábne Posilující tendence: 1. Lidé vyslovují názory, u nichž předpokládají kladné přijetí 2. Roste síla takových názorů ve veřejnosti

Empirické ověření Testováno empirickými výzkumy za pomoci projekčních otázek Testováno empirickými výzkumy za pomoci projekčních otázek 1. „železniční test“ 2. „výhružný test“

Železniční test Dotázaný si má představit cestu vlakem (5 hodin) s osobou opačného názoru Dotázaný si má představit cestu vlakem (5 hodin) s osobou opačného názoru Říci, zda je ochoten se o tématu bavit nebo raději mlčet Říci, zda je ochoten se o tématu bavit nebo raději mlčet

Výhružný test Během dotazování simulována izolační hrozba pomocí obrázků a tvrzení v dotazníku Během dotazování simulována izolační hrozba pomocí obrázků a tvrzení v dotazníku Ochota hovořit o sporném tématu dále klesá Ochota hovořit o sporném tématu dále klesá

Příklady témat: Tělesné tresty dětí Tělesné tresty dětí Kouření v přítomnosti nekuřáků Kouření v přítomnosti nekuřáků Postoje k politickým stranám Postoje k politickým stranám

Názorové klima Aktuální stav veřejného mínění ve společnosti Aktuální stav veřejného mínění ve společnosti Je kolísající, měnlivé, nejisté Je kolísající, měnlivé, nejisté Jednotlivec na veřejnosti jedná se znalostí názorového klimatu Jednotlivec na veřejnosti jedná se znalostí názorového klimatu Spirála mlčení je reakcí na změny názorového klimatu Spirála mlčení je reakcí na změny názorového klimatu

Veřejnost jako hrozba Možnost sankcionovat žádoucí a nežádoucí chování Možnost sankcionovat žádoucí a nežádoucí chování Schválení, souhlas, nelibost, nesouhlas Schválení, souhlas, nelibost, nesouhlas Veřejnost uděluje tresty na cti Veřejnost uděluje tresty na cti

Masa se podřizuje názorovému klimatu ze strachu z izolace Masa se podřizuje názorovému klimatu ze strachu z izolace Někteří jedinci tlaku odolávají, ti jsou schopni měnit veřejné mínění (kacíři, outsideři, avantgardisté) Někteří jedinci tlaku odolávají, ti jsou schopni měnit veřejné mínění (kacíři, outsideři, avantgardisté) Členové některých skupin -, „tvrdé jádro“ skupin jsoucích v izolaci Členové některých skupin -, „tvrdé jádro“ skupin jsoucích v izolaci

Zdroje veřejného mínění Přímé pozorování, osobní zkušenost Přímé pozorování, osobní zkušenost Masmédia – zprostředkovaný obraz světa, výrazně se podílejí na tvorbě názorového klimatu Masmédia – zprostředkovaný obraz světa, výrazně se podílejí na tvorbě názorového klimatu Kdo nenajde podporu svého stanoviska v médiích, je němý Kdo nenajde podporu svého stanoviska v médiích, je němý

Hypotéza spirály mlčení byla testována v mnoha zemích – nejednoznačné výsledky Noelleová uznává i existenci pluralistického, rozštěpeného veřejného mínění

Kritické otázky Zobecnění situace v Německu nebo obecný rys lidského chování? Zobecnění situace v Německu nebo obecný rys lidského chování? Platí proces ve všech sociálních situacích? Platí proces ve všech sociálních situacích? Lze veškeré lidské chování vysvětlovat strachem z izolace? Lze veškeré lidské chování vysvětlovat strachem z izolace?