NEMOC jako fenomén sociální práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Péče o seniora trpícího depresí
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Praha 11, 10 Psychoterapeutická a psychosomatická klinika ESET o. s
Zákon o sociálních službách
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
a jeho využití u klientů po CMP
SLUŽBY ZAMĚSTNÁVÁNÍ V KOMUNITNÍCH SLUŽBÁCH V PRAZE A OKOLÍ.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
PSYCHICKÉ JEVY.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Koncepce péče o staré občany
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
ohroženým domácím násilím
Emoce (city).
Interrupce jako trauma
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Domácí násilí v praktické rovině
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Péče o osoby s afázií.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Tělesné sebepojetí.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Lucie Bankovská Motlová
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
KS Osoby v krizi Mgr. Barbora Fleischerová
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Humanitární sdružení PERSPEKTIVA. Působnost organizace  HS Perspektiva poskytuje služby cílové skupině již 10 let  Sociální rehabilitaci od
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Lotos Brno Psychosociální rehabilitace a podpora zaměstnanosti osob závislých na alkoholu.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Centrum služeb a podpory Zlín o.p.s. HORIZONT ZLÍN
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Terapeutické komunity
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Péče o osoby s afázií.
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Náročné životní situace
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

NEMOC jako fenomén sociální práce

Duševní nemoc – somatická nemoc nemoc mění funkce organizmu a mění kvalitu života má svůj sociální význam změnou role a sociální pozice chronické onemocnění představuje trvalé znevýhodnění, stává se součástí identity člověka nemoc mění aktuální prožívání a mění vlastnosti člověka Je psychosociální závislost / závislost mezi psychikou a somatikou, z hlediska závažnosti onemocnění

Každou nemoc posuzujeme ze tří hledisek Somatický aspekt onemocnění (je vymezený typickými symptomy/specifické aktuální potíže/ konkrétní omezení/představa závažnosti a prognózy nemoci vyvolávaní psychické reakce). Psychický aspekt (souhrn emočních prožitků vyvolaných změnami způsobenými nemocí/ rozumové hodnocení / změny chování/psychická reakce je ryze individuální). Sociální aspekt (společenské hodnocení nemoci/ postoje a chování laické veřejnosti/ v závislosti na věku a premorbidním sociálním postavením).

Subjektivní obraz nemoci Somatické symptomy a jejich subjektivní význam – zhoršená kvalita života, osobního komfortu, omezená soběstačnost, pokud dojde k selhání orgánové funkce často dojde ke specifické změně vnímání těla – k symbolickému oddělení somatiky a psychiky. Při závažných nemocích se člověk může přestat identifikovat s vlastním tělem. Bolest –ovlivňují 4 složky: vnímání bolesti subjektivní citlivost k bolesti, emoční prožitek bolesti, rozumové hodnocení bolesti, paměť pro bolest.

Postoj k vlastní nemoci zahrnuje emoční prožívání, rozumové hodnocení a chování Vlivem nemoci (jež má převážně negativní sociální význam) se mění sebepojetí nemocného, snižuje se sebehodnocení, snižuje sebeúcta. Postoj k nemoci může vést ke změně identity nemocného. Změna emočního ladění vede k celkovému zhoršení kvality života (strach, úzkost,smutek, truchlení, hněv, vztek, bezmoc, beznaděj, apatie, rezignace, suicidální tendence) Nemoc sama o sobě je komplexní stresová situace. Nekritické uvažování, tendence k magickému uvažování. Zvládání zátěže onemocnění/strategie coping (zaměřený na řešení problému, ochranu vlastních pocitů, paliativní coping).

Změna základních psychických potřeb a hodnot Potřeba stimulace a nových zkušeností se v závislosti na potížích a vyčerpanosti zpravidla snižuje. Rizikem je podnětová deprivace. Potřeba se ve své situaci orientovat. Potřeba citové jistoty a bezpečí se pod vlivem nemoci zvyšuje – zvyšuje se fixace na blízké osoby. Nejistota a úzkost narůstají při odloučení. Potřeba sociálního kontaktu – obtížněji uskutečňována, člověk bývá více izolován, setkává se s omezenou skupinou osob. Potřeba seberealizace se mění vlivem nemoci, dochází ke změně osobních hodnot, mnohdy ale stoupá motivace dokončit životní dílo. Potřeba otevřené budoucnosti – pozitivní prognózy.

Zhoršení kvality života jako důsledek nemoci Míra soběstačnosti a nezávislosti na pomoci jiného člověka. Míra generalizovaného omezení možností, zvýšená unavitelnost a vyčerpání – ztráta práceschopnosti, zájmových aktivit. Míra schopnosti sociálního kontaktu – zachovaná komunikace a časoprostorová orientovanost je základem sdílení času a aktivit s jinými osobami. Úroveň zachovaného celkového pocitu pohody jež závisí na tělesném a duševním stavu nemocného.

Role a postavení nemocného Nemocný bývá považován za viníka nežádoucího stavu, nepředpokládá se že by si dokázal sám pomoct. Má jistá privilegia a současně nemá stejná práva jako intaktní lidé. Předpokládá se, že se bude chtít uzdravit, spolupracovat – jestli ne, ztrácí svá privilegia. Společnost jej přestává tolerovat, protože nerespektuje pravidla, která mu určila. Nemocný bývá o mnohé role ochuzen: profesní, pozice v rodině. Zvládání zátěže: strategie zaměřena na hledání sociální opory, rodina nejčastěji umožňuje sociální integraci.

Rodina nemocného Vyrovnání se s nemocí člena rodiny probíhá v podobných fázích jako reakce na vlastní nemoc – buď rodinu posílí nebo vede k rozpadu. Popírání (ze začátku vyjadřuje potřebu chránit nemocného), poznání diagnózy a důsledků vyvolává negativní emoce, navozuje deprese, pocity bezmocnosti a někdy pocity viny, úzkosti a strach z budoucnosti. Příbuzní mohou reagovat různě – nadměrnou aktivitou (může být symbolická), rezignovat, časté je iracionální jednání. Kontakt s nemocnými je vždy těžký, vynucená změna životního stylu je zátěž, péče je vyčerpávající, mění se i sebehodnocení zdravého partnera.

Úkoly sociálního pracovníka Překonávání společenské izolace a stigmatizace. Stigma souvisí se stereotypy a předsudky. Pomocí stereotypů bývají duševní poruchy posuzovány zjednodušeně a iracionálně – zejména v situacích úzkého interpersonálního kontaktu. Stigmatizace vyvolává změny v prožívání i chování nemocného, dochází k selfstigmatizaci. Člověk mění obraz o sobě samém, hledá podporující důkazy pro svou novou identitu (ukotvuje se), je redukován na svůj „soubor symptomů“. Stigmatizace lidí s DP znamená, že je větší částí společnosti vnímána jako více méně homogenní skupina, méněcenná, nebezpečná.

Úkoly sociálního pracovníka Získání a rozvíjení užitečných sociálních dovedností a schopností Primární důsledky – důsledky nemoci samé Sekundární důsledky – důsledky dlouhodobé hospitalizace Cílená rehabilitace: socioterapie, režimová opatření, podílet se na chodu oddělení/skupiny formou terapeutické komunity, pracovní terapie, ergoterapie. Využití tzv. „starých řemesel“ umožňujících intenzivněji být samým sebou – muzikoterapie, arteterapie, biblioterapie, tělesná cvičení.Navazují služby komunitní péče organizované na prvcích psychosociální rehabilitace.

Úkoly sociálního pracovníka Chráněné a podporované bydlení pro osoby s duševními poruchami. Domy na půl cesty Chráněné byty Podporované bydlení Sociální byty

Úkoly sociálního pracovníka Chráněná práce Tréninkové resocializační kavárny – smysluplná práce + psychosociální rehabilitace. Přechodné podporované zaměstnávání – na otevřeném trhu práce + nezbytná míra podpory terapeuta. Klient se připravuje na vstup do nechráněného zaměstnání. Přechodné zaměstnávání – doba podpory omezena na 6 měsíců. Podporované zaměstnávání – klient nastupuje do běžných pracovních podmínek s vědomím, že může požádat terapeuta o podporu. Všechny služby jsou zařazeny do fungujících systémů: job klub, sociální a právní poradenství…

Úkoly sociálního pracovníka Smysluplné trávení volného času Denní stacionáře Další potřebné služby Terénní mobilní týmy – podpora člověka v domácím prostředí v krizové situaci Domácí péče – psychiatrické sestry ji mají v seznamu výkonů – individuální psychosociální rehabilitace. Case management-specifická metoda komunitní práce- koordinace péče pro klienta jedním klíčovým pracovníkem – Case manager odpovídá za plán péče.