Etika ctností? Jiří Šimek
Obtížné téma Aristoteles Etika Nikomachova Alasdair McIntyre: Ztráta ctnosti. Oikoymenh Praha, 2004 Jde-li o lidské záležitosti, zobecnění platí epi to poly - většinou
Proč oživovat ctnosti? Univerzalistická morálka – Kant, Tugendhat Jak by se měl zachovat každý Zlaté pravidlo morálky
Proč oživovat ctnosti? Univerzalistická morálka není dostatečnou oporou v konkrétních situacích Současný slovník morálky vypadá jako zbytky ztraceného slovníku Debaty vycházejí z neodůvodnitelných premis – východiska určují debatu
Jenomže, co je to ctnost? V různých dobách existují jiné výčty ctností Herojská doba – Athény doby Aristotela – křesťanské ctnosti u Tomáše Akvinského – ctnosti rozvíjejícího se kapitalismu Existuje jednotící hledisko?
Aristoteles Ctnost je střed mezi dvěma extrémy Praxe může být spojena s vnějšími a vnitřními dobry Ctnost vede k získání vnitřních dober spojených s praxí Základní praxe: dobrý život Když už se nějaké pravidlo osvědčí přes staletí, není dobré je ze dne na den opustit. Proti odedávné lidské „hybris“ zajišťuje rovnováhu posvátno, posvěcení z lidské vertikály
Aristoteles Ctnosti jsou výsledkem vlohy, informací, nácviku Proto lze ctnostem učit – nejdůležitější je nácvik Výčet ctností je ale podmíněn dobou a místem
Co s ctnostmi dnes? Není shoda, co je dobrý život Každá profese by mohla mít svůj výčet ctností (sestra) Ctnost jako střed mezi několika extrémy
Co s ctnostmi dnes? Narativní jednota lidského života Historické pojetí člověka – život jako příběh Ctnost vede k uskutečnění takového života, jaký jsem zvolil Je středem mezi extrémy Různí lidé mohou mít střed jinde
Děkuji za pozornost