Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze
Struktura dílny Proč integrace? – Důvody integrace Jak se na tom dohodnout? – Postup zavádění integrace Jak napsat osnovy? – Postup tvorby osnov Jak to učí? – Zkušenosti s realizací Jsou s tím spojené problémy? – Problémy do budoucna Jaké má integrace výhody a nevýhody? – Klady a zápory
Důvody integrace Opora v teorii Posílení mezipředmětových vazeb Praktické využívání poznatků napříč předměty „nabourávání“ bariér mezi předměty „Efektivita“ výuky více informací X méně času Podpora spolupráce učitelů
Postup zavádění integrace Inspirace – reakce na zkušenosti ICT – neschopnost prakticky využívat Z-D – vzájemné „suplování učiva“ – nedokončené souvislosti UPV – „odbourání“ obav Potřeba motivovat – získat kladný postoj Zapracování do učebního plánu Hledání konsensu – diskuse, diskuse, diskuse – Získání části sboru
Postup tvorby osnov Poznáváme svět a naši republiku Rozpracování z pohledu D a Z zvlášť Syntéza – hledání jednotících prvků – Prostorové kritérium – Časové kritérium Vlastivěda Přírodověda a Úvod do přírodních věd – Integrace na společném tématu na společné formě předmětu
Postup při tvorbě osnov II. Úvod do přírodních věd – Využití dvojaprobace Fy-Che – Přílišná „vazba“ na učební texty
Postup při tvorbě osnov III. Integrace ICT – Rozpracování výstupů ICT – „optimální“ odraz do předmětů – „logické“ oblasti využívání Matematika Český jazyk a literatura další předměty – OSZ, Zeměpis, jazyky …
Postup při tvorbě osnov IV. Složitá cesta tvorby osnov z více „zdrojových předmětů“ Potřeba přesného plánování Potřeba koordinace
Zkušenosti s realizací Výuka jednoho učitele – Případná výpomoc kolegy – Vzájemná metodická výpomoc Výuka více učitelů – Střídání Ztráta návaznosti – Souběh Náročnost na přípravu Náročnost na čas
Zkušenosti s realizací II. Výuka více učitelů – Tým – Nároky na práci individuální a týmovou Nutná podmínka – Dostatečná motivace učitelů – Zájem ze strany vedení
„Problémy“ do budoucna Dostatek didaktických materiálů Dobrá schopnost spolupráce Soustavné vylepšování – opravy chyb Udržení úrovně – Kvalita výstupů Přetrvávání „bariér“ mezi obory Oborový učitel X učitel s obory
Klady a zápory po dvou letech Lze učit efektivně a smysluplně i ve dvou Vysoká závislost na schopnostech učitelů Značná náročnost v prvních letech Změny, změny, změny Je třeba přijmout i totální neúspěch
Děkujeme za pozornost. Tomáš Pavlas – Gymnázium Rumburk Filip Dostál – Gymnázium Jana Keplera, Praha