Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Slohové postupy.
umělecký styl a jeho charakteristika
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základy literární teorie
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární druhy a žánry
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Literární teorie Pro 8.ročník.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Obecné poučení o literatuře
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Slohové postupy.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Dělení literatury.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Tematická a kompoziční složka literárního díla
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
Opakujeme základní pojmy
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého Postup ústní zkoušky Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého

Jednotlivé kroky – umělecký text Určit literární druh - typické znaky epika – příběh, děj, vypravěč – ich forma, er forma, prostředí, čas – doba, psán prózou – souvislý text – řádky, odstavce, veršem - sloky lyrika – bezdějovost, pocity,nálady, popisy, úvahy – lyrický subjekt drama - příběh určený pro jevišti,replika – promluva postavy, dialog, monolg

psáno – veršem, prózou scénická poznámka – v závorce, chování postavy, situace (Maryša se usměje, zvedne hlas, otočí se)

literární žánr epické – povídka, novela, román, epos, podobenství, bajka, deník lyrické – báseň, polytematická báseň lyrickoepické – balada, satirická báseň dramatické – komedie, tragédie, satirická hra funkce textu – estetická (vždy), informativní výchovná, zábavná

přímo k textu uvést z jaké části díla – začátek, závěr díla téma ukázky, situace, motivy postavy – hlavní vedlejší, charakteristika postav – chování, jednání čas, prostředí pásmo vypravěče, pásmo postav – přímá řeč uspořádání textu – odstavce, básnické sloky, počet veršů,

grafické odlišení písma – kurzíva, uvozovky – přímá řeč, zdůraznění, výraz – hanlivý, ironický závorky – vsuvka, scénická poznámka (…) část textu, předchozí text velikost písma – název kapitoly, zdůraznění, odlišení

jazykové prostředky spisovný jazyk poetismy,citové zabarvená, archaismy, neologismy, slova historická, cizího původu nespisovný jazyk – nářeční, slangová, argotická, vulgární, hanlivá, mazlivá obrazná pojmenování – metafora, personifikace, metonymie

básnické prostředky – počet veršů, slok, refrén, druh rýmu nerýmovaný – volný verš básnické figury – anafora, epifora básnické přívlastky, přirovnání oxymóron – básnický protimluv (živý mrtvý, přivedla žebráka na mizinu)

kompozice díla epická díla – uspořádání jazykových a tematických prvků chronologická, retrospektivní, rámcová (Dekameron) lyrická díla – kontrast, srovnání

literárněhistorický kontext osobnost autora hodnocení, přijetí x nepřijetí díla (Máj, Lolita) další tvorba daného spisovatele typické náměty, postavy umělecký směr – romantismus, dekadence doba – polovina 19. století, současný autor obdobní autoři v daném období, směru

text neumělecký vysvětlit souvislost mezi oběma texty – vždy je, život autora, vzpomínky, recenze, anotace díla, zpráva o uvedení díla, oznámení funkční styl – odborný, publicistický funkce textu – informativní, přesvědčovací, hodnotící adresát textu – široká veřejnost, odborníci, studenti atd.

slohové postupy – výkladový, popisný, informační, úvahový jazykové prostředky – spisovný jazyk, citově nezabarvená slova, termíny, slova cizího původu zdroj - noviny, monografie, encyklopedie – nemusí být u všech ukázek