Socioekonomická geografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
7 Nezaměstnanost.
Zahraniční obchod.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Seznam doporučené literatury
Doprava. O čem tato lekce bude: o ukazatelích charakterizujících dopravu, o dopravní politice ČR.
Průmysl. O čem tato lekce bude: o průmyslu obecně, o koeficientu průmyslu, o ukazatelích charakterizujících průmysl.
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Agregátní poptávka a nabídka
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Demografie je věda, která se zabývá:
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Teorie optimální velikosti města
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 29 -DopravaAnotace Prezentace se zabývá světovou dopravou a jejími druhy Autor Mgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Makroekonomické výstupy
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Služby. Služby 0 služby zajišťují základní životní potřeby – obchody, zdravotní středisko 0 pomáhají zvyšovat životní úroveň.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
European Commission Enterprise and Industry Evropské rámcové programy – podpora inovací a rozvoje MSP Ing. Václav Suchý, CSc. Technologické centrum AV.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
SUBURBANIZACE.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Teorie optimální velikosti města
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Vývojové tendence na trhu práce. Přeměny ve způsobech organizace výroby FordismusPost-fordismus Flexibilita výroby Důsledky vývojových tendencí Růst participace.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Severní Amerika globální aspekty ekonomického rozvoje doprava
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Globalizace.
Severní Amerika – globální aspekty ekonomického rozvoje
Úvod, základní principy a cíle
Postavení CR v hospodářství
GLOBALIZACE.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Demografie je věda, která se zabývá:
GLOBALIZACE.
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

Socioekonomická geografie Přednáška č. 8 Geografie dopravy – ekonomický význam dopravy

Nárůst sektoru dopravy Sektor dopravy zaznamenává trvalý růst (růst je kapacitní i vzdálenostní) Faktory: pokles nákladů - díky technologickým inovacím Stále více regionů je „zatahováno“ do ekonomického dění (doprava jako faktor ekonomické globalizace)

Vztah dopravy a ekonomiky Efektivní dopraví systém vyšší mobilita vyšší ekonomické a sociální příležitosti Neefektivní dopravní systém omezená mobilita omezené ekonomické a sociální příležitosti Pozornost často omezena pouze na dopravní infrastrukturu – Prostředek v. cíl – dopad infrastruktury na rozvoj území (D 48 v. D 8)

Užší pojetí – dopravní mobilita jako ekonomická aktivita Poskytuje služby svým zákazníkům (lidé, firmy,…) Vytváří pracovní místa ( v ČR pracuje přes 7 % EA v sektoru dopravy) Výrazný generátor příjmů

Zaměstnanost ve světě v dopravě

Změna charakteru osobní přepravy

Ekonomický přínos dopravy Makroekonomický pohled – doprava jako faktor velikosti výroby, zaměstnanosti a příjmů v národní ekonomice; ve většině rozvinutých zemích vytváří doprava 6 až 12 % HDP Mikroekonomický pohled – význam dopravních nákladů (firmy, investoři, domácnosti). Dopravní náklady – 10-15% výdajů domácností a 4 % výrobních nákladů (značně individuální !!!)

Vztah dopravy a ekonomického růstu Je zřejmý, ale nelze jednoznačně formulovat zákonitost  Existují země kde nejdříve rostla ekonomika a ta vyvolala dopravní inovace Jinde se nejdříve zlepšila úroveň mobility, která byla teprve následována růstem ekonomiky Rozvoj dopravy může tedy předcházet či následovat ekonomický rozvoj daného území

Dopravních inovací a hlavních vln ekonomického rozvoje Námořní doprava = spojena s první fází evropské expanze (16. – 18. století), mezinárodní obchod v hlavních koloniálních říších té doby Železníční doprava – vazba na klíčovou fázi průmyslové revoluce (hromadná přeprava surovin) Silniční doprava – 20 st. změna lokalizační logiky mnoha výrobních i nevýrobních aktivit. Nárůst individuální přepravy. Letecká doprava, telekomunikace, přenos informací – dnes, vytváření globální ekonomické sítě

Doprava v době globalizace Zrychlení dopravy – pokles její časové náročnosti (můžeme pozorovat v ČR). Podmíněno hlavně inovacemi v dopravě. Pokles relativních cen dopravy (zejména ve vtahu poklesu cen dopravy na cenách výrobních výstupů)

Relativní pokles cen dopravy

Časoprostorová komprese Čím rychlejší jsou dostupné druhy dopravy, tím je možné za danou dobu překonat větší množství prostoru Lze hovořit až o tzv. kolapsu prostoru … Nicméně to, že prostor je rychleji překonatelný neznamená, že neexistuje!!! Výrazným způsobem se zejména zvyšuje možnost dopravy do významných globálních center (např. Londýn)

Časoprostorová divergence Opačný proces, kdy dochází k prodlužování cestovních časů ve vybraných místech Rostoucí vliv kongescí v řadě metropolitních regionů (pohyb v přeplněných městských ulicích je tak i v současnosti zhruba stejně rychlý jako před stovkami let v době koňských povozů) Pro organizaci světového prostoru je však důležitější převaha časoprostorové komprese.  

Selektivní časoprostorová komprese Spojení významných populačních a hospodářských center hierarchicky nadřazenými dopravními sítěmi (dálnice, frekventované letecké trasy) a jejich relativní přiblížení Relativní oddálení takto nevybavených území

Důsledek globalizace na prostorovou organizaci Menší závislost na vztazích v bezprostředním okolí Větší závislost napříč prostorem (tedy i na vzdálených místech, prohlubování interdependence)

Problémové aspekty narůstající mobility Benefit z mobility je selektivní proces (viz omezené možnosti chudších, starších a méně vzdělaných) Určité skupiny mohou být z určitých forem mobility „vyloučeny“ (např. nutnost automobilu v rámci komerční suburbanizace)

Problémové aspekty narůstající mobility 2 - Kongesce Rostoucí intenzita využití dopravních systémů vede k tomu, že určité části dopravní sítě jsou běžně užívány v míře překračující návrhovou kapacitu Městská centra (Londýn, Praha – nutnost vytvářet inovativní koncepty např. „park and go“)

Problémové aspekty narůstající mobility 3 - Nehodovost V důsledky stále vyššího využití dopravní infrastruktury neustále narůstá nehodovost (zranění, lidské životy, hmotné ztráty) Stupeň bezpečnosti dopravy významně závisí na použitém druhu dopravy – žádný dopravní obor není zcela bezpečný, nicméně statistiky nehodovosti s obrovským náskokem vede silniční doprava (v průměru v zemích OECD na ni připadá 90 % všech dopravních nehod)

Nehodovost dle druhu dopravy v USA