Cena Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Tvorba cen.
Tvorba cen v maloobchodě
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Trh a jeho zákonitosti.
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Cena v pojetí marketingu
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Marketing Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ekonomická gramotnost
Cenová strategie Eduard Andráši.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Cenová strategie Jiří Pixa.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Náklady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Cena a náklady.
Náklady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
VSRR Bc., III. ročník Praha 2008
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Celkový a mezní produkt
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
TRH (tržní mechanismus)
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Časová hodnota peněz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
 konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli  využívá psychologii prodeje  cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu  používají se zejména.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
CENA …a umění. Cena umění a kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Cenové triky.
Ing. Veronika Dostálková MBA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Cena Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Cena Z makroekonomického hlediska uvádí do rovnováhy nabídku a poptávku a ovlivňuje rozmístění zdrojů celé společnosti (co je příliš levné není výhodné pro výrobu, ztratí se z trhu, cena roste, dané zboží se začíná vyplácet, objevují se výrobci. Totéž platí obráceně - jestliže se nějaké zboží vyplácí příliš, všichni ho vyrábějí - cena klesá, přestává se vyplácet a tím i vyrábět …).

Cena Z hlediska spotřebitele přestavuje cena úhrn finančních prostředků, kterých se musí vzdát, aby výměnou obdržel jinou hodnotu - potřebné zboží nebo službu. Z hlediska výrobce je cena jediným nástrojem marketingu, tvořícím příjmy (všechny ostatní představují náklady)

Cena Ocenění výrobku - velice obtížné rozhodnutí, působí zde mnoho protichůdných vlivů a tlaků (např. konkurence tlačí ceny dolů, inflace nebo zájem na okamžitém zisku tlačí ceny nahoru)

Cena Cena dokresluje hodnotu produktu vnímanou spotřebitelem, vyjadřuje pozici produktu na trhu (tradiční značka = vyšší cena, neznačkový výrobek = nízká cena) Výše ceny ovlivňuje poptávku, při určování ceny je nutno přesně vědět pro jakého zákazníka vyrábím (prodávám)

Faktory ovlivňující výši ceny a) Poptávka představuje horní hranici ceny základní charakteristika poptávky z hlediska ceny - cenová pružnost (elasticita poptávky) = změna nakupovaného (prodávaného) množství v závislosti na změně ceny zboží.

Faktory ovlivňující výši ceny Ep (cenová pružnost) = změna požadovaného množství (%) změna ceny (%)

Faktory ovlivňující výši ceny možné výsledky: 1) Ep > 1 poptávka je pružná, jednoprocentní zvýšení ceny přineslo více než jednoprocentní snížení nakupovaného zboží př. zbytné zboží (luxusní) toto zboží nelze zdražovat

Faktory ovlivňující výši ceny 2) Ep = 1 jednotkově pružná poptávka, jednoprocentní změna ceny vyvolá jednoprocentní změnu nakupovaného množství - běžné zboží

Faktory ovlivňující výši ceny 3) Ep < 1 cenově nepružná poptávka, jednoprocentní změna ceny vyvolá méně než jednoprocentní změnu nakupovaného množství - základní potraviny (zboží, bez kterého se nelze obejít) zdražení přinese větší příjem

Faktory ovlivňující výši ceny Čím nižší je cenová pružnost poptávky, tím výhodnější je zvýšit cenu, neboť menší obrat plynoucí z menšího množství nakupovaného zboží je vyvážen většími tržbami způsobenými vyšší cenou zboží.

Faktory ovlivňující výši ceny Způsob zjištění cenové elasticity – např. cenový test Výrobek je umístěn v určitém počtu prodejen, ve kterých jsou systematicky měněny ceny, výsledek je statisticky vyhodnocován.

Faktory ovlivňující výši ceny b) Náklady dolní hranice ceny firma stanovuje cenu tak, aby pokryla veškeré náklady s produktem spojené i zisk. Proto je nutno provádět rozbor nákladů.

Faktory ovlivňující výši ceny náklady : fixní placeny nezávisle na výši produkce (úroky z půjček, odpisy,...) variabilní výše je přímo závislá na množství produkce (náklady na materiál, mzdy výrobních dělníků, …)

Faktory ovlivňující výši ceny Vyplácí se vyrábět větší počet výrobků, neboť fixní náklady se tak rozpočítávají na větší počet výrobků.

Faktory ovlivňující výši ceny c) Ceny konkurence orientační hledisko, vodítko pro stanovení vlastních cen metody průzkumu cen konkurence - firma vyšle fiktivní spotřebitele ke konkurenci s cílem zjistit cenu i nabídku firma získá ceník konkurence nebo zakoupí konkurenční výrobek a podrobí jej zkoumání

Metody cenové tvorby a) Stanovení ceny přirážkou připočtení přirážky k nákladům rozpočteným na jednotku produkce, přirážka je vyšší pro sezónní zboží (nutno krýt rizika kolísání poptávky např. lyže), pro zboží speciální (luxus), zboží s vysokými náklady na skladování a manipulaci (květiny), cenově nepružné zboží (tabák)

Metody cenové tvorby velice jednoduchý způsob určení ceny pouze výjimečně však vede k optimální ceně

Metody cenové tvorby b) Následování ceny konkurence většinou u nerozlišeného zboží (dřevo, ropa,...) základem je většinou cena největšího producenta (OPEC)

Metody cenové tvorby c) Cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem výrobek je vyvinut pro přesně určený segment trhu, v mysli spotřebitele je o něm vytvořen určitý obraz a ten je dokreslen cenou. Stanovení ceny na úrovní odpovídající hodnotě produktu vnímané zákazníkem je velice obtížné, jsou prováděny výzkumy trhu apod..

Metody cenové tvorby Při této metodě se silně uplatňuje psychologie v mnoha případech se chováme jako zákazníci nelogicky (zakoupíme zboží relativně nepotřebné pod vlivem reklamy, známých pověstí, příliš levný výrobek nekoupíme, protože je „podezřele levný a tedy nekvalitní“ atd.)

Metody cenové tvorby Firma musí odhadnout, kolik je zákazník ochoten zaplatit, jak velký bude obrat při této ceně, jaké budou nároky na výrobní kapacity a zda se při této ceně vyplatí projekt vůbec realizovat.

Přizpůsobení ceny Cena vyjadřuje rozdíly v nákladech a úrovni poptávky v různých částech území, na různých segmentech trhu., rozdíly v době nákupu atd.

Přizpůsobení ceny a) přizpůsobení ceny zákazník si v ceně produktu hradí přepravní náklady sám v plné výši (opraváři) všichni zákazníci platí stejně průměrnou cenou, vydělává vzdálenější zákazník

Přizpůsobení ceny b) cenové úlevy forma přizpůsobení ceny jako odměna zákazníkovi za splnění určitých podmínek - např. 1) srážky z nákupní ceny při zaplacení faktury před lhůtou splatnosti 2) sleva překročí-li koupené množství určitý objem 3) úleva za nákup mimo sezónu (hotely) 4) bonusy (cenově zvýhodněná balení) např. barvy, prací prášky…

Přizpůsobení ceny c) rozlišovací ceny mezi různými zákazníky jiná cena vstupenky pro děti a dospělé mezi různými produkty cena letenek (s rezervací, bez rezervace, třída apod.)

Přizpůsobení ceny mezi okamžiky nákupu rozdílné ceny v sezóně a mimo ní, slevy telefonních poplatků za rozhovory o víkendu apod.

Přizpůsobení ceny d) ocenění produktu ve dvou fázích např. kabelová televize 1. fáze - zavedení - cena nižší 2. fáze - nákup karet na jednotlivé kanály nebo programy - cena vyšší Cena v 1. fázi nesmí být vysoká, musí stimulovat poptávku.

Přizpůsobení ceny e) kompletování zboží je nabízeno v určité kombinaci, tato je levnější než nákup jednotlivých kusů (např. počítače - monitor, klávesnice, hard disk, tiskárna) zrychluje se obrat, s lákadlem se sveze i méně žádaný produkt

Způsoby ovlivňování vnímání ceny prodejci se často snaží ovlivnit vnímání ceny spotřebitelem př. a) doporučená cena od výrobce je uváděna záměrně vyšší, aby vynikla výhodnost koupě

Způsoby ovlivňování vnímání ceny b) srovnání v kontextu prodejny - výrobek je umístěn v blízkosti drahého značkového zboží, vyvolává tak dojem vysoké kvality za rozumnou cenu c) zakončení ceny číslicí 9

Cena Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí