Ekonomická gramotnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Spotřebitel a jeho práva
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
A) Determinanty nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Dokonalá konkurence (DK)
Trh Pavel Šuranský.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Mikroekonomie.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Ekonomická gramotnost Nabídka, poptávka a tržní ceny

Nabídka a poptávka Nabídka je tvořena firmami a zahrnuje výrobky a služby, které firmy produkují a následně nabízí na trhu výrobků a služeb. Nabídka práce je tvořena množstvím práce, kterou nabízí lidé (nikoliv firmy) na trhu práce. Poptávka na trhu výrobků a služeb je tvořena kupujícími (lidmi) a jedná se o množství výrobků a služeb, které jsou kupující ochotni nakupovat za nabízené ceny. Poptávka práce je tvořena firmami na trhu práce. Tvoří ji množství pracovních sil, které firmy shánějí (poptávají) do výroby.

Křivka nabídky S (supply) = nabídka (zásoba, dodávka) Q (quantity) = množství zboží, služeb, práce P (price) = cena

Proč je křivka nabídky rostoucí? Křivka nabídky vyjadřuje ochotu firem prodávat více zboží při vyšších cenách za předpokladu, že výrobní náklady se výrazně nezvýší a ekonomika je uzavřená (nedochází k exportu a importu zboží nebo služeb). Firmy tak mohou při vyšších cenách dosáhnout vyššího zisku z prodeje zboží (služeb). Vyšší zisky také lákají ostatní firmy do daného odvětví a množství nabízeného zboží na trhu má tendenci se zvyšovat. Pokud mluvíme o nabídce práce ze strany zaměstnanců, vyjadřuje křivka nabídky práce ochotu pracujících pracovat delší čas za vyšší hodinovou mzdu. Vyšší mzda nahrazuje zaměstnancům ztrátu volného času.

Křivka poptávky D (demand) = poptávka Q (quantity) = množství zboží, služeb, práce P (price) = cena

Proč je křivka poptávky klesající? Křivka poptávky vyjadřuje ochotu kupujících kupovat více zboží při nižších cenách. Pokud jsou ceny zboží a služeb příliš vysoké, nejsou pro kupující atraktivní. Pokud je nějaké zboží pro kupující vzácné (na trhu je ho nedostatek), jsou kupující ochotní za toto zboží zaplatit vyšší cenu. Při dostatku, přebytku zboží na trhu klesá jeho vzácnost a kupující nejsou ochotní za něj platit více peněz. Pokud mluvíme o poptávce práce ze strany firem, vyjadřuje křivka poptávky práce neochotu firem platit zaměstnancům za přesčasové hodiny práce vyšší hodinovou mzdu. Vyšší mzda zvyšuje firmám výrobní náklady a snižuje zisk, při stejných cenách výrobků a služeb.

Tvorba ceny na trhu Cena P1 – poptávka převyšuje nabídku. Kupující by za cenu P1 byli ochotní nakoupit množství výrobků a služeb v množství Q3, ale firmy jsou ochotny vyrábět zboží pouze množství Q1. Dojde k vykoupení veškerého zboží na trhu. Cena P2 – nabídka je vyrovnaná s poptávkou. Co se vyrobí, to se prodá Q2. Cena P3 – nabídka převyšuje poptávku. Firmy jsou za cenu P3 ochotné vyrábět zboží v množství Q3, ale protože je cena příliš vysoká, jsou kupující ochotní nakoupit zboží v množství Q1. Kdyby firmy vyrobily zboží v množství Q3, zůstalo by na trhu zboží v množství Q3 - Q1, které není nikdo ochotný koupit.

Závěr Optimální cena je taková, kde se křivka nabídky protíná s křivkou poptávky, nabídka a poptávka zboží a služeb je pak vyrovnaná a trh je v rovnováze. Firmy se snaží zvýšit prodejnost svých výrobků a služeb reklamou a cenu se snaží snižovat především cestou snižování výrobních nákladů nikoliv krácením svého zisku. Minimální záruční doba u spotřebního zboží je 2 roky. Na vyřízení reklamace má prodávající 1 měsíc. Pokud je na výrobku napsáno „Spotřebujte do ..datum“, nesmí být výrobek po uplynutí data prodáván. Pokud je na potravině napsáno „Minimální trvanlivost do ..datum“, může být výrobek po uplynutí data prodáván pouze po omezenou dobu, odděleně od ostatních výrobků.

Úkol – odpověz otázky 1. Jaké důvody vedou firmy ke zlevňování výrobků a služeb? 2. Jaká je záruční doba a lhůta na vyřízení reklamace u spotřebního zboží? 3. Setkal ses někdy s falešnou reklamou? 4. Co je to skrytý nátlak v reklamě (pozitivní, negativní)? 5. Je reklama pro kupující v něčem nevýhodná?