Ekonomická gramotnost Nabídka, poptávka a tržní ceny
Nabídka a poptávka Nabídka je tvořena firmami a zahrnuje výrobky a služby, které firmy produkují a následně nabízí na trhu výrobků a služeb. Nabídka práce je tvořena množstvím práce, kterou nabízí lidé (nikoliv firmy) na trhu práce. Poptávka na trhu výrobků a služeb je tvořena kupujícími (lidmi) a jedná se o množství výrobků a služeb, které jsou kupující ochotni nakupovat za nabízené ceny. Poptávka práce je tvořena firmami na trhu práce. Tvoří ji množství pracovních sil, které firmy shánějí (poptávají) do výroby.
Křivka nabídky S (supply) = nabídka (zásoba, dodávka) Q (quantity) = množství zboží, služeb, práce P (price) = cena
Proč je křivka nabídky rostoucí? Křivka nabídky vyjadřuje ochotu firem prodávat více zboží při vyšších cenách za předpokladu, že výrobní náklady se výrazně nezvýší a ekonomika je uzavřená (nedochází k exportu a importu zboží nebo služeb). Firmy tak mohou při vyšších cenách dosáhnout vyššího zisku z prodeje zboží (služeb). Vyšší zisky také lákají ostatní firmy do daného odvětví a množství nabízeného zboží na trhu má tendenci se zvyšovat. Pokud mluvíme o nabídce práce ze strany zaměstnanců, vyjadřuje křivka nabídky práce ochotu pracujících pracovat delší čas za vyšší hodinovou mzdu. Vyšší mzda nahrazuje zaměstnancům ztrátu volného času.
Křivka poptávky D (demand) = poptávka Q (quantity) = množství zboží, služeb, práce P (price) = cena
Proč je křivka poptávky klesající? Křivka poptávky vyjadřuje ochotu kupujících kupovat více zboží při nižších cenách. Pokud jsou ceny zboží a služeb příliš vysoké, nejsou pro kupující atraktivní. Pokud je nějaké zboží pro kupující vzácné (na trhu je ho nedostatek), jsou kupující ochotní za toto zboží zaplatit vyšší cenu. Při dostatku, přebytku zboží na trhu klesá jeho vzácnost a kupující nejsou ochotní za něj platit více peněz. Pokud mluvíme o poptávce práce ze strany firem, vyjadřuje křivka poptávky práce neochotu firem platit zaměstnancům za přesčasové hodiny práce vyšší hodinovou mzdu. Vyšší mzda zvyšuje firmám výrobní náklady a snižuje zisk, při stejných cenách výrobků a služeb.
Tvorba ceny na trhu Cena P1 – poptávka převyšuje nabídku. Kupující by za cenu P1 byli ochotní nakoupit množství výrobků a služeb v množství Q3, ale firmy jsou ochotny vyrábět zboží pouze množství Q1. Dojde k vykoupení veškerého zboží na trhu. Cena P2 – nabídka je vyrovnaná s poptávkou. Co se vyrobí, to se prodá Q2. Cena P3 – nabídka převyšuje poptávku. Firmy jsou za cenu P3 ochotné vyrábět zboží v množství Q3, ale protože je cena příliš vysoká, jsou kupující ochotní nakoupit zboží v množství Q1. Kdyby firmy vyrobily zboží v množství Q3, zůstalo by na trhu zboží v množství Q3 - Q1, které není nikdo ochotný koupit.
Závěr Optimální cena je taková, kde se křivka nabídky protíná s křivkou poptávky, nabídka a poptávka zboží a služeb je pak vyrovnaná a trh je v rovnováze. Firmy se snaží zvýšit prodejnost svých výrobků a služeb reklamou a cenu se snaží snižovat především cestou snižování výrobních nákladů nikoliv krácením svého zisku. Minimální záruční doba u spotřebního zboží je 2 roky. Na vyřízení reklamace má prodávající 1 měsíc. Pokud je na výrobku napsáno „Spotřebujte do ..datum“, nesmí být výrobek po uplynutí data prodáván. Pokud je na potravině napsáno „Minimální trvanlivost do ..datum“, může být výrobek po uplynutí data prodáván pouze po omezenou dobu, odděleně od ostatních výrobků.
Úkol – odpověz otázky 1. Jaké důvody vedou firmy ke zlevňování výrobků a služeb? 2. Jaká je záruční doba a lhůta na vyřízení reklamace u spotřebního zboží? 3. Setkal ses někdy s falešnou reklamou? 4. Co je to skrytý nátlak v reklamě (pozitivní, negativní)? 5. Je reklama pro kupující v něčem nevýhodná?