Kombinovaná přeprava - charakteristika a rozdělení Ing. Radmila Smětáková, 2012 TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY
Definice Je intermodální přeprava, při které se převážná část trasy uskutečňuje po železnici, vnitrozemskou vodní cestou nebo na moři, přičemž počáteční část (svoz) a/nebo závěrečná část (rozvoz) probíhá po silnici a je zpravidla co nejkratší. Intermodální = přeprava zboží v jedné nákladové jednotce nebo vozidle po celou dobu přepravy Bimodální = přeprava zboží dvěma druhy dopravy Multimodální = přeprava zboží více než dvěma druhy dopravy (rozhodující část tvoří většinou námořní přeprava) Je to moderní způsob přepravy, který využívá výhod jednotlivých druhů dopravy v daných podmínkách.
Charakteristika KP: Podíl KP od roku 1997 postupně roste (nejvíc v Itálii o 42%, v Rakousku, Švýcarsku a Španělsku o 20%) Po vstupu do EU v ČR útlum – zánik Ro-la Lovosice (dopravci nechtějí další překládky, přepravu mrtvé váhy) Snaha EU podporovat KP: Výjimky max. hmotnosti silničních souprav nad 44t při přepravě kontejnerů Slevy na daních z motorových vozidel Podpora investic do KP ze státních prostředků Zlepšování žel. tratí – zvýšení rychlosti na 120km/h
Základní důvody podporování KP: Nadměrný růst silniční dopravy- přetížení dálnic, průjezdů měst Zhoršování životního prostředí Energetická náročnost silniční dopravy
Výhody Nevýhody Nutnost překládek při přepravě Úspory na obalech Investičně náročná stavba překladišť Neefektivní přeprava mrtvé váhy Úspory na obalech Úspory při skladování a manipulaci (zboží v PMJ) Menší riziko poškození zboží Snížení podílu ruční práce, méně úrazů Ochrana ŽP – snížení nákladů na údržbu komunikací, zvýšení bezpečnosti silničního provozu
Rozdělení KP: A) podle oblasti působení Kontinentální ( základem je silnice-železnice- vnitrozemská vodní cesta) Mezikontinentální ( základem je vodní cesta, příp. letecká doprava) B) podle použitého druhu dopravy Sinice- železnice Silnice- voda Silnice- železnice- voda- železnice- silnice ( hlavně v mezikontinentální KP, výjimečně i letecká přeprava)
C) podle druhu ložné jednotky KP v kontejnerech KP ve výměnných nástavbách KP silničních souprav KP silničních návěsů na ŽV KP v podvojných návěsech D) podle průběhu KP Jednostranná: silnice – železnice(voda) nebo opačně „z domu“; „do domu“ Oboustranná: silnice – železnice(voda) – silnice „z domu do domu“
E) podle účasti řidičů sil E) podle účasti řidičů sil.vozidel při přepravě ostatními druhy dopravy Doprovázená Nedoprovázená
Zelená logistika V současné době stále rostou náklady na zdroje a energie. Jejich optimální využívání je důležitou výzvou ve všech oblastech logistiky. Například: Dopravní logistika (využívání ekologických pohonů u dopravních prostředků splňujících přísné emisní limity) Obalová logistika (tvorba obalů a fixačních prostředků z recyklovatelných materiálů, využívání energeticky nenáročných materiálů např. na bázi kukuřičného šrotu) Skladová logistika (efektivní využívání skladových procesů a vnitropodnikových přeprav) Výrobní logistika (např. využívá solární moduly na střechách hal, optimalizaci nákladů na vytápění či chlazení, moderní technologické postupy.
Výhody plynoucí ze zavedení námi uvedených úspor: Ve vnitropodnikových logistických systémech se v průměru zhruba 40 % celkových nákladů vynakládá na energii. Pomocí přístupů zelené logistiky lze ušetřit až třetinu těchto nákladů. Jde například o solární moduly na střechách hal a o optimalizaci nejen nákladů na vytápění či chlazení, ale i obalů, procesů a vnitropodnikových přeprav. Úspory energie v logistických centrech mohou být účinné v těchto oblastech: úspora energie v chladírenství a klimatizaci úspora energie ve vnitřním a venkovním osvětlení úspora tepelné energie ve vysokých prostorách díky nainstalování systému aktivace cirkulace ohřátého vzduchu¨ (např. ve skladištních halách) snížení spotřeby paliva v bojlerech, pecích a parních generátorech Výhody plynoucí ze zavedení námi uvedených úspor: značné snížení nákladů na spotřebu elektrické energie snížení nákladů na obsluhu řízení energie umožňuje také optimalizaci spotřeby prodloužení doby životnosti svítidel zvýšení účinnosti klimatizačních a chladírenských systémů
Zdroje: NOVÁK, Jaroslav. Kombinovaná přeprava. 1. vyd. Pardubice: Institut Jana Pernera, o.p.s. 2006. ISBN 80-86530-32-9. PERNICA, Petr. Logistický management. 1. vyd. Praha: RADIX s.r.o., 1998. ISBN 80-86031-13-6. www.humusoft.cz/archiv/clanky/comsol/2011-technicky-tydenik-2 www.hybrid.cz › Vlastní fotografie www.enviweb.cz/clanek/doprava/89692/zelena-logistika www.k-report.net TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY