Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.18.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Advertisements

Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů právnických osob Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
VY_62_INOVACE_1_2_03 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční nezávislost.
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Příklady (část 1.) Kolik budu mít v bance po 4 letech, jestliže dnes vložím 500 tis. Kč při roční úrokové míře 5 %? Kolik budu mít v bance jestliže bude.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Finanční plán, finanční cíle
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Rozpočet domácnosti Název školy
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Rozvaha domácnosti Název školy
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Transkript prezentace:

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Finanční plánování Anotace: Cílem této prezentace je představit studentům základní poznatky o finančním plánování a vytvořit vodítko k tomu, jak je plánování možné využít v osobním životě či rodinném rozpočtu.

FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Záměrem je stanovení vlastních finančních cílů Jaké otázky je třeba si klást? - kolik mohu utratit? - za jakou cenu si to mohu koupit? - mám dostatek peněz? - co je lepší si koupit? - jak se správně rozhodnout?

Pomocné otázky: Proč bychom si měli dělat rozpočet a finanční plán? Když chceme na něco naspořit, co je dobré dělat s příjmy a výdaji?

Finanční plán Než začnu investovat, je žádoucí sestavit si tzv. finanční plán Skládá se ze 4 základních kroků: 1. Co chci koupit? 2. Jaký je stav financí (kolik mám peněz)? 3. Vyhodnocení cílů (je to reálné, dosažitelné…) ? 4. Kde peníze získám?

1. Stanovení cíle – do čeho chci investovat Sport, cestování, auto, bydlení, vzdělání, aj…… 2. Zjištění stavu našich financí - Zjistíme rozdíl příjmů a výdajů - Zjistíme, zda náš majetek převyšuje závazky, a zda nejsme zadluženi 3. Vyhodnocení našich cílů Seřadíme si je podle důležitosti,potřebnosti, naléhavosti…. a zhodnotíme zda a kdy jsou dosažitelné Stanovíme potřebné množství financí a způsoby, jak je získat Stanovíme potřebné množství financí a způsoby, jak je získat 4.

Příklad: Sestavení finančního plánu Jany, která je zaměstnancem a současně podniká. Používá auto pořízené na finanční leasing. Ve svém životě má řadu cílů a možností, jak dále s financemi naložit…..

1.Zjištění stavu financí Osobní příjmyOsobní výdaje PravidelnéPevné čistá mzda26 000Nájem podnikání 8 000Splátka leasingu ProměnlivéPenzijní připojištění Úroky, dividendy 2 000Kontrolovatelné Provoz domácnosti Provoz auta Jídlo Oblečení Zábava Celkem36 000Celkem Rozdíl příjmů a výdajů: – = 8 500Kč a) Předpokládáme tyto příjmy a výdaje

b) zjištění, zda majetek převyšuje závazky Osobní majetekOsobní závazky Bankovní účet Finanční leasing Podílové listy Hypotéka 0 Penzijní připojištění Půjčky 0 Osobní majetek (elektronika, auto, vybavení bytu) …. Celkem Celkem Rozdíl Kč Z uvedených údajů vyplývá, že Jana není zadlužena.

2. Stanovení cílů Jana přemýšlí nad následujícími 5-10 lety Měsíčně jí zbývá Kč, nabízí se jí možnosti: Vložit na stavební spoření Zvýšit ukládání do podílových listů Dalším cílem je za 2 roky dokončit vysokou školu, roční školné činí Kč Finanční leasing – zbývá ji uhradit 30 splátek Také zvažuje zda by nebylo přínosné získat vlastní byt a splácet hypotéku než platit pronájem Kč. Pořízení bytu by představovalo výdaj 2 mil. Kč

3. Vyhodnocení cílů a) Jana seřadila cíle podle důležitosti takto: - doplatit auto - dokončit vysokou školu - pořídit vlastní byt - vhodně investovat Kč měsíčně, tak aby podporovaly dosažení předchozích cílů

b) Zhodnocení, zda a kdy jsou cíle dosažitelné - první dva cíle jsou reálné a uskutečnitelné - doplatit auto je nezbytné, zatěžuje rozpočet - investice do vzdělání je vhodná,může rozšířit možnosti uplatnění a v budoucnu vyšší příjmy - pořízení bytu je aktuální, avšak správně až na třetím místě, protože si lze spočítat, že splátky hypotéky by nebylo možné krýt současně se splátkami finančního leasingu - spoření je také vhodné

4. Analýza potřebných finančních prostředků a)Auto – splátky 30 měsíců – není třeba získat další prostředky, protože jsou obsaženy v pravidelných výdajích b)Školné – pro jednorázovou úhradu lze prodat část podílových listů v hodnotě Kč, tyto listy mohou být měsíčně dokupovány v max. výši Kč c)Byt – pořízení je reálné po dokončení školy a splacení leasingu. Splátka by pak byla možná ve výši Kč ( ) d) Spoření – pokud bude využíváno na dokoupení podílových listů, jiná možnost nezbývá

Použité zdroje: KLÍNSKÝ, Petr. Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání ISBN Kapitola 6.1, s. 72 Vlastní tvorba autora