1. ČTENÍ každý z vás umí číst a psát × aktivní a efektivní čtení odborných textů informační exploze rozdílná forma prezentace poznatků z oboru v učebnicích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Základy redakční práce
M. Juříková Metodika tvůrčí práce
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Jak vytvářet studijní texty SPŠ Olomouc, Cíle  Objasnit pojem studijní text;  Uvést charakteristické rysy studijního textu;  Navrhnout strukturu.
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Textová média v DV AR 2013/2014.
Jak psát seminární práci
Citace, citování Plagiátorství
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Získávání a zpracování informací
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
SIPVZ – úvodní modul P Pokročilá práce s textem metodické poznámky (4 h)
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Zásady a doporučení pro tvorbu prezentací
Chyby v psaní seminárních prací
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Prezentace.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Základy psaní pro studenty aneb Jak se k psaní „dokopat“ Kurz právnických dovedností II JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Příprava prezentačních snímků Nejdůležitějším krokem je uvědomit si “Jak moje prezentace (fólie) pomůže publiku pochopit moji řeč?“ Posluchači nejsou schopni.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
Skupinové interview (Focus group)
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.17 Anotace: Prezentace je zaměřena na výtah, jeho hlavní znaky a funkci. Slouží jako zápis pro žáky. Vzdělávací oblast: český.
Zásady tvorby prezentace
Modernizace studia aplikované matematiky na PřF Univerzity Palackého v Olomouci CZ.1.07/2.2.00/
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II ZS 2011/2012.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK234.
K bakalářské práci 2 Proces Podzim Typy nadpisů Norsk polarlitteratur: historie og mottakelse Navn forteller historie. Utviklingen av fornavn i.
Disertační práce MPA Michal Radvan
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II LS 2007/2008.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
4. BIBLIOGRAFICKÉ CITACE, CITAČNÍ NORMA ISO 690 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ 2. setkání. P RÁCE S LITERATUROU - DP neprobíhá ve vakuu – nutné zařadit znalosti, poznatky do širšího kontextu existujícího vědění.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Bakalářský seminář Informace k bc pracem na FSV UK Charakteristika odborných textů Struktura bakalářské práce Proces tvorby bakalářské práce.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Ukázka zpracování referátu.
Vzor individuální prezentace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzor individuální prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Informatika pro ekonomy I LS 2009/2010
Transkript prezentace:

JAK EFEKTIVNĚ ČÍST ODBORNÉ TEXTY A SPRÁVNĚ PSÁT VYSOKOŠKOLSKÉ PÍSEMNÉ PRÁCE

1. ČTENÍ každý z vás umí číst a psát × aktivní a efektivní čtení odborných textů informační exploze rozdílná forma prezentace poznatků z oboru v učebnicích a v odborných textech/studiích = prostředník komunikace mezi odborníky (rozdílná funkce těchto dokumentů) 4 krátké články z časopisu Veřejná správa… → k jednomu po přečtení 2 až 4 větami říct, o čem je 2 min.

1. ČTENÍ Uvědomit si důvod! skim (jen pro přehled, přelétnout letmo zrakem) × scan (úsporné a rychlé čtení, přeskočit nedůležité, hledat a myslet na klíčová slova, prohlédnout grafy a tabulky) × deep read (metoda SQ3R) Pasivní × aktivní čtení. Znát strukturu/styl psaní různých pramenů. Udělat si svůj slovníček pojmů / klíčových slov s vysvětlivkami.

RYCHLOST ČTENÍ Lépe číst slova po skupinách než každé zvlášť. Postupně zvětšovat skupiny (např. oddálením čteného). „nezaseknout se“ na jedné myšlence, neskákat zpět – radši se pozastavit, rozmyslet a pak pokračovat než se vracet Používat tužku nebo kurzor a sledovat řádek. Testy: http://www.readingsoft.com/index.html#test http://www.freereadingtest.com/

SQ3R SQ3R - technika čtení pro potřeby efektivního osvojení čtených informací (5 fází)

* SURVEY * získat celkový přehled o dokumentu, jeho obsahové náplni a o poznatcích, které přináší udělat si názor na účel textu a zda je adekvátní pro splnění mého záměru nalézt části vhodné k prostudování (= scan) přečíst si: Titul; Záložka na obálce, zadní strana obálky; Obsah; Úvod; Závěr; Věcné a jmenné rejstříky; Seznam použitých zdrojů/Soupis bibliografických citací; Předmluva; Glosy na okraji stránky; Úvody kapitol; Závěry kapitol; Poznámky pod čarou; + zvýrazněné části textu

* QUESTION * dokument vyhovuje → utřídění myšlenek o pojednávaných tématech v dokumentu pomocí otázek, které formulujete ve vztahu k obsahu dokumentu (poznamenat si každou otázku, která vás napadne již při listování knihou) pokládáte si otázky, na které budete hledat v dokumentu odpověď→ vaše četba bude motivovanější, účelná →jednodušší rozpoznat nepodstatné pasáže a přeskočit je (nevěnovat se dílčím)

* READ * naformulované a poznamenané otázky při důkladném čtení jednotlivých kapitol nasměrují na úseky v dokumentu, kterým věnovat pozornost hledat odpověď Během čtení si dělejte poznámky. Čtěte text po odstavcích a snažte se zachytit hlavní myšlenku/problém + poznačit si slova, která ji vystihují. Věnujte pozornost obrázkům, tabulkám a grafům v textu.

* RECITE * ověřit, co vám přečtený oddíl dal záleží na složitosti textu, po jak velkých oddílech budete poznatky rekapitulovat otázky z druhé fáze - utřiďte si na ně odpovědi a zpaměti odpovězte (zejména u náročnějších textů si poznamenat odpovědi formou klíčových slov) vyjádření důležitých myšlenek nahlas

* REVIEW * zaměřte se na celý text a pospojujete si jednotlivé získané poznatky v textu do jednolitého celku knihu, článek apod. zopakujte uceleným, shrnujícím způsobem a za využití poznámek z předchozích fází (otázky, klíčová slova, podtržené slova, poznámky v textu či na papíře)

2. PSANÍ Původní dokument - obsahuje z větší části nové informace, které nezaznamenány v jiných dokumentech. Sumarizační dokument - shrnuje, uspořádává nebo zobecňuje poznatky úplně nebo z větší části převzaté z jiných dokumentů, sumarizací se vytváří nová hodnota. Kompilační dokument - opakuje informace převzaté z jiných dokumentů, informace přizpůsobeny novému cíli.

2. PSANÍ Závěrečné vysokoškolské písemné práce - většinou kompilační charakter, i prvky původnosti a sumarizace, avšak míra původnosti zpravidla nižší. Opakem vědecké a odborné dokumenty - měly by být založeny na původních informacích. Výpisky z literatury (zvýrazňovat nebo poznámky bokem → třídit si je)

2. PSANÍ - KOMPILACE kvalitní kompilace: systematické shrnutí dostupných faktů k tématu promyšlená syntéza různých názorů na určitý problém tvůrčí přístup výsledkem je přehled bádání v určité tématické oblasti autora nekvalitní kompilace: spojení převzatých poznatků bez logické návaznosti chybí utřídění faktů - neuspořádaný přehled nekoncepční přístup postrádá vyjádření stanoviska autora

Jaká doporučení pro stylizaci textu vás (ve skupinách) napadli? ZÁVĚR Pracovní osnova k SQ3R – vyplnit pro druhý článek, rychlé čtení;-) Účel poznámek (důvod čtení) – REVIEW použít ve své BP do kompilační části (kvalitní kompilace) Jaká doporučení pro stylizaci textu vás (ve skupinách) napadli? 5 min.

POUŽITÉ ZDROJE Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce?: 1. část Jak efektivně číst odborné texty. In Kurz práce s informacemi. Brno: MU, 2007. 7 s. Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce?: 2. část Jak správně psát vysokoškolské písemné práce. In Kurz práce s informacemi. Brno: MU, 2007. 7 s. Moderní obec: Měsíčník vydavatelství Economia. Roč. XIV, č. 7. Praha: ECONOMIA a. s., 2008. Vychází mesíčně. ISSN 1211-0507.