Paradigmata strategického myšlení Josef F. Palán Paradigms of strategic thinking
Cíl: Informovat o dvou základních paradigmatech strategického myšlení určujících dynamiku rozvoje podnikatelských subjektů. Mapování rámce strategického myšlení I. paradigma: Konvenční myšlení II. paradigma: Myšlení hodnotové ^ systémové inovace
Paradigmata strategického myšlení Mapování rámce strategického myšlení
I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Konkurenční výhoda je spojena se schopností podnikatelského subjektu vytvořit vyšší užitnou hodnotu nabízených produktů pro zákazníka ve srovnání s konkurencí, eventuelně vytvořit stejnou užitnou hodnotu, ale při nižších nákladech, nebo v kratším produkčním cyklu. Konkurenční výhoda Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti
I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Konkurenční výhoda Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti
I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Finanční výhoda spočívá ve schopnosti podnikatelského subjektu zaměřit obchodní činnosti na maximalizaci ekonomické hodnoty hotovostního toku (cash flow) v relacím k investicím do podnikání. Konkurenční výhoda Finanční výhoda Důkladné ekonomické posouzení strategických variant / business case, feasibility study / Podnikové schopnosti a dovednosti
I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Rozvoj podnikových schopností a dovedností souvisí s rozvojem znalostí a dovedností lidských zdrojů podniku, s rozmnožováním jejich know-how a v neposlední řadě i s technologickým rozvojem podnikových systémů. Konkurenční výhoda Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti
I. a II. paradigma strategického myšlení W. Cham Kim a Renée Mauborgne (1996) formulují myšlení hodnotové inovace. Komparaci strategických dimenzí paradigmat konvenčního myšlení a myšlení hodnotové inovace přehledně vyjadřuje níže uvedená tabulka.
II. paradigma strategického myšlení Myšlení hodnotové ^ systémové inovace Případová studie: Hotelový řetězec Accor Manažeři Accoru museli zodpovědět následující otázky: Které zdarma poskytované hotelové služby lze vyloučit? Které faktory odvětví by měly být zredukovány pod současnou úroveň hotelového standardu? Které faktory by se měly zvýšit nad současnou úroveň? Které faktory by měly být nově vytvořeny?
Schéma hodnotové křivky Formule 1 Hotel Formule 1 nabízí vysokou užitnou hodnotu právě zákazníkům levnějších hotelů ve Francii. Uspokojuje mnohem více jejich prioritní potřeby a poskytuje jim mnohem méně z toho, co mohou postrádat. Zabezpečení možnosti stravování Architektonická estetika Salónky Velikost pokojů Dostupnost recepčních Nábytek a komfort pokojů Kvalita lůžek Hygiena Tichost pokojů Cena Křivka Formule 1 Průměrný * hotel Průměrný ** hotel nízká vysoká relativní úroveň Hotely Formule 1 přinesly společnosti výraznou finanční výhodu. Náklady na pořízení jednoho pokoje klesly na polovinu, náklady na personál se z odvětvového průměru 25-35% z tržeb snížily na 20-23%. Hotely Formule 1 umožnily společnosti získat větší tržní podíl, než byl součet podílů pěti jejích největších konkurentů.
Jak se Compaq dostal na špici ve výrobě serverů ? První hodnotová inovace... ...a další ...a následující Možnost rozšíření Možnost rozšíření Možnost rozšíření Aplikační kompatibilita Aplikační kompatibilita Aplikační kompatibilita Kompatibilita souborů a tisků Kompatibilita souborů a tisků Kompatibilita souborů a tisků ProSignia 1992 ProLiant 1000 1993 Výkon Výkon Výkon Cena Cena Cena SystemPro 1989 Spolehlivost Spolehlivost Inovační prostor ProSignia 1992 Konfigurativnost Konfigurativnost Ovladatelnost Ovladatelnost ProLiant 1000 1993 ProLiant 1000 1994 (rack mountable) Skladovatelnost Inovační prostor Snadný servis Bezpečnost nízká vysoká nízká vysoká nízká vysoká úroveň úroveň úroveň
II. paradigma strategického myšlení Myšlení hodnotové ^ systémové inovace Závěr Subsystémy projevují tendenci vyvíjet se rychleji, než systém vyššího řádu do kterého patří. Inovace na vyšší systémové úrovni není ani tak věcí nalezení nových funkcí, jako spíše optimalizací celého spektra existujících funkcí uvnitř společného ekonomického a ergonomického prostoru.