Udržitelnost z pohledu kvality územního rozvoje Konference k aktuálnímu stavu udržitelného rozvoje na místní úrovni Ministerstvo životního prostředí 9.9.2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Územně analytické podklady obce s rozšířenou působností Děčín
Advertisements

PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nástroje územního plánování
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Koncepce podpory místní Agendy 21 v ČR zpracování strategického dokumentu 2010.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
Pracovní skupina pro místní Agendu 21 RVUR Pracovní skupina pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR MMR, 11. prosince 2009.
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
1 Rada vlády pro udržitelný rozvoj Mikrotým k implementaci Strategie udržitelného rozvoje ČR ve spolupráci ústřední státní správy s územní veřejnou správou.
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Podpora strategické práce ve veřejné správě
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Aktualizace SUR ČR – Analýza podkladových dokumentů
Národní síť Zdravých měst ČR
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Ministerstvo pro místní rozvoj Velká zasedací místnost
Ministerstvo pro místní rozvoj Velká zasedací místnost
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Informace z 1. ustavujícího zasedání Národní stálé konference
Odbor pro udržitelný rozvoj
Transkript prezentace:

Udržitelnost z pohledu kvality územního rozvoje Konference k aktuálnímu stavu udržitelného rozvoje na místní úrovni Ministerstvo životního prostředí Ing. Pavla Žáčková Odbor analýz a strategie Ministerstvo pro místní rozvoj

Pracovní skupina pro UR regionů, obcí a území Je pracovním orgánem RVUR  Vznikla z původní Pracovní skupiny pro koordinaci krajských koncepcí UR (2003) – zajišťovala informovanost krajů o otázkách UR, usilovala o koordinaci zpracování krajských koncepcí UR V r MMR navrhlo její zrušení, později odsouhlasena RVUR její transformace  Změna názvu PS - Pracovní skupina pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území  Rozšíření předmětu činnosti PS - zaměření na zapojení regionů a obcí do přípravy a implementace SUR ČR, projednávání strategických dokumentů již od fáze jejich přípravy,  Změna složení PS - členy PS jsou zástupci všech krajů, zástupce SMO, AK, STMO, NSZM, TIMUR, Institutu komunitního rozvoje, UK, MMR, MŽP, MV a ČSÚ (35 členů + 15 stálých hostů a pozorovatelů) PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území

Hlavní předmět činnosti PS: Tvorba Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR ve vazbě na SRR, PÚR, Zásady urbánní politiky, programy rozvoje krajů, zásady územního rozvoje krajů, strategické rozvojové dokumenty municipalit apod. Provázanost udržitelného rozvoje, kohezní politiky EU a Územní agendy EU. Spolupráce s kraji a obcemi při činnostech vyplývajících ze stavebního zákona. Podíl na tvorbě indikátorů udržitelného rozvoje na regionální a místní úrovni Identifikace hlavních problémů rozvoje regionů, mikroregionů a obcí – prezentace rozvojových dokumentů a způsob jejich implementace Nově zařazená témata: Zajištění implementace SRUR na regionální a místní úroveň Činnost Koordinačních výborů NSRR PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území

Zasedání pracovní skupiny: 4 x ročně, dosud proběhlo 8 zasedání pracovní skupiny, 9. zasedání je plánováno na září/říjen 2010 Dosud projednávaná konkrétní témata: Pravidelné projednávání přípravy aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR – zaměřeno na prioritní osu 3 Rozvoj území a indikátory této prioritní osy Politika územního rozvoje ČR Projednání postupu hodnotící zprávy ke Strategii regionálního rozvoje Zásady urbánní politiky Rámcová pozice ČR ke kohezní politice EU. 1. akční program k implementaci Územní agendy EU. PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území

Předsednictví ČR v Radě EU v působnosti MMR. Prováděcí dokument ke Koncepci státní politiky cestovního ruchu v ČR na období Program místní Agenda 21 v obcích a regionech Indikátory udržitelného rozvoje na regionální a místní úrovni Vyhodnocování udržitelného rozvoje v územně plánovací dokumentaci Strategické a rozvojové dokumenty krajů – kraj Vysočina, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, město Chabařovice Akční plán ke Strategii vzdělávání pro udržitelný rozvoj Koordinační výbory NSRR PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území

Zjištění a hodnocení souladu priorit a cílů SRUR se strategickými dokumenty na krajské a místní úrovni –Na regionální úrovni se předpokládá provádění tohoto hodnocení u všech krajů –Na místní úrovni bude hodnocení prováděno výběrově (po dohodě s PS MA21a příslušnou obcí) Vytvoření 2 sad indikátorů na regionální a místní úrovni –PS bude spolugestorem společně s PS MA21 a PS pro indikátory UR Implementace SRUR na regionální a místní úroveň

Finální podoba bez textů Od října 2009 je v provozu webový portál pracovní skupiny. Adresa webového portálu: Možno rovněž přes stránky MMR ( přes banner Udržitelný rozvojwww.mmr.cz

Oddíly: Úvodní informace o udržitelném rozvoji Základní pojetí konceptu UR Základní dokumenty UR RVUR Nejdůležitější akce Odkazy Udržitelný rozvoj a MMR v oblasti kohezní politiky EU v oblasti územního plánování v oblasti regionální politiky v oblasti cestovního ruchu v oblasti bydlení Webový portál PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Pracovní skupina pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Plán činnosti Seznam členů Zápisy z jednání Neveřejná část Prezentace ze zasedání Materiály k projednání Diskuse Udržitelný rozvoj v regionech a obcích Strategie udrž. rozvoje krajů Udržitelný rozvoj ve strategických dokumentech krajů, obcí a mikroregionů

Základní vazby strategických dokumentů Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR

Systém strategických dokumentů: Regionální politika a politika územního rozvoje Politika územního rozvoje ČR 2008 (PUR) Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů  Zásady územního rozvoje (ZUR)  Územní plán obce Strategie regionálního rozvoje ČR (SRR) Zákon č. 248/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů  Program rozvoje kraje (PRK)  Rozvojové dokumenty měst a obcí

Nástroje regionálního rozvoje a) Existence systému strategických dokumentů:  evropská úroveň – Strategické obecné zásady Společenství  národní úroveň – Strategie regionálního rozvoje, Strategie udržitelného rozvoje, Strategie hospodářského růstu, Regionální programy rozvoje, Sektorové politiky Národní rozvojový plán, Národní strategický referenční rámec, Zásady urbánní politiky  krajská úroveň – Strategie rozvoje kraje, Program rozvoje kraje, apod. b) Finanční nástroje (zdroje EU, veřejné zdroje, soukromé zdroje)  Evropská unie (strukturální fondy ad.)  národní úroveň (národní programy)  kraj, města (doplňkové programy) c) Metodické nástroje  metodické pokyny  konzultace a poradenství  výzkumné úkoly

Projekt č Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí Zaměření projektu : prezentace textových dat na webu elektronické vzorové formuláře sloužící pro přípravu rozvojových dokumentů obcí Ze zákona o obcích má zastupitelstvo obce právo schvalovat program rozvoje obce, který formuluje a provazuje veškeré rozvojové aktivity obce. Náležitosti a procesy s tím související nejsou v zákoně upraveny a vychází z praxe. Obsah projektu: Metodika tvorby rozvojových dokumentů Uchovávání rozvojových dokumentů Školení pracovníků obcí Diskusní fóra tvůrců dokumentů Projekt Smart Administration v působnosti MMR

Nástroje územního plánování Stavební zákon (zákon č. 183/2006 Sb.)  vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (ZUR, UP)  Územně analytické podklady (rozbor udržitelného rozvoje území) Politika územního rozvoje ČR 2008

Cíle a úkoly územního plánování § 18 ( 1) Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenstvíobyvatel území a který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích. § 19 Úkolem územního plánování je také vyhodnocení vlivů politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje nebo územního plánu na vyvážený vztah územních podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území (dále jen „vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území “); Stavební zákon

§ 36 ZÚR (1) … Součástí zásad územního rozvoje je i vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území. Ve vyhodnocení vlivů na životní prostředí se popíšou a vyhodnotí zjištěné a předpokládané závažné vlivy zásad územního rozvoje na životní prostředí a přijatelné alternativy naplňující cíle zásad územního rozvoje. § 53 Návrh ÚP (5) Součástí odůvodnění územního plánu, zpracovaného pořizovatelem je: a)výsledek přezkoumání územního plánu podle odstavce 4, b)vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území, c)stanovisko krajského úřadu k vyhodnocení vlivů na životní prostředí d)se sdělením, jak bylo zohledněno Stavební zákon

§ 26 Územně analytické poklady Jsou podkladem pro územní plány a regulační plány, pro zásady územního rozvoje krajů Součástí ÚAP je rozbor udržitelného rozvoje území a určení problémů k řešení v územně plánovací dokumentaci (podrobně vyhláška č. 500/2006 Sb.) Stavební zákon

Politika územního rozvoje ČR 2008  Koordinuje územní rozvoj v mezinárodních, republikových a nadregionálních souvislostech  Koordinuje územně plánovací činnosti krajů a obcí  Koordinuje resortní koncepce, politiky a strateghie mající dopad do území  Je závazná pro pořizování a vydávání zásad územního rozvoje, územních plánů, regulačních plánu a rozhodování v území

Metodické pomůcky  Metodické pomůcky pro tvorbu ÚAP (RÚRU)  Metodické pomůcky pro uplatňování PÚR ČR 2008 Webové stránky Ústavu územního rozvoje:

Děkuji za pozornost Konference k aktuálnímu stavu udržitelného rozvoje na místní úrovni Ministerstvo životního prostředí