Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Alkalické kovy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_51.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkalické kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_84.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_66.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_81.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_171.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Dusík, N.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_86.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_82.
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_64.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_68.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_168.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_43.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Zásady.
SLOUČENINY.
Alkalické kovy.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_90

Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Jméno autora: Mgr. Zdeňka Hanzliková Třída/ročník: 2. (6.) Datum vytvoření: Srpen 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Anorganická chemie Předmět: chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: výuková prezentace, osnova při probírání tématu Klíčová slova: Jedlá soda, potaš, ledky, hydroxidy alk.kovů Druh učebního materiálu: Prezentace

Významné sloučeniny alkalických kovů

Hydroxidy – NaOH, KOH základní laboratorní a průmyslové chemikálie, silné zásady vyrábějí se elektrolýzou vodných roztoků NaCl a KCl, KOH se užívá při výrobě draselných mýdel, při výrobě pryže, při odstraňování thiolů z ropných produktů, atd. NaOH se užívá při výrobě sodných mýdel, v chemickém průmyslu při výrobě solí, fenolu, fosforečnanu, sulfidu, atd.

Dusičnany – NaNO3, KNO3 NaNO3 – chilský ledek ( velká náleziště- Chile, kde vznikl bakteriálním rozkladem malých mořských živočichů), na počátku 20. století byl nejvýznamnějším dusíkatým hnojivem a významnou surovinou pro výrobu HNO3 Dusičnany alkalických kovů se za vyšší teploty rozkládají ( 500°C): 2NaNO3 → 2NaNO2 + O2 Při vyšší teplotě (800°C) se uvolňuje kyslík i dusík: 2NaNO3 → Na2O + N2 + 5/2O2

KNO3 Dusičnan draselný – ledek draselný, patří mezi průmyslová hnojiva a významná oxidační činidla. Užívá se k výrobě střelného prachu. Dá se připravit reakcí chilského ledu s chloridem draselným. NaNO3 + KCl → KNO3 + NaCl

Uhličitany – Na2CO3, K2CO3 Soda – Na2CO3 – významná sloučenina, užívá se k výrobě skla, v textilním a papírenském průmyslu, výroba detergentů, Vyrábí se Solvayovým způsobem – do roztoku solanky nasyceného amoniakem se vhání oxid uhličitý: NaCl + H2O + NH3 + CO2→ NaHCO3 + NH4Cl Získaný NaHCO3 se odfiltruje a při t=150°C se rozkládá: 2NaHCO3 → Na2CO3 + H2O + CO2

Potaš – K2CO3 Výroba: bílá hygroskopická látka, 2KOH + CO2 → K2CO3 + H2O bílá hygroskopická látka, potaš se využívá pro výrobu porcelánu, chemického skla, optických čoček, textilní barviva a na výrobu draselných mýdel.

Hydrogenuhličitan sodný – NaHCO3 NaHCO3 - jedlá ( užívací) soda, používá se k neutralizaci žaludečních šťáv při překyselení žaludku a je součástí kypřících prášků do pečiva. NaHCO3 + HCl → NaCl + CO2 + H2O

opakování vzorec a použití sody vzorec a použití jedlé sody chilský ledek draselný ledek potaš výroba mýdel a léčiv Na2CO3 výroba skla, textilu, atd. NaHCO3 prášek do pečiva NaOH, KOH K2CO3 NaNO3 KNO3

Citace literatury: MAREČEK, Aleš a Jaroslav HONZA. Chemie pro čtyřletá gymnázia: 1.díl. 3., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-055-51. GREENWOOD, N a Alan EARNSHAW. Chemie prvků. 1. vyd. Praha: Informatorium, 1993, s. 1 793. ISBN 80-854-2738-9. GÁŽO, Jan a Jiří KOHOUT. Všeobecná a anorganická chémia. 3. vydání. Bratislava: Alfa, 1981. ISBN 63-557 81. KUGLEROVÁ, Jindra. GYMNÁZIUM F.X.ŠALDY V LIBERCI. Chemie.gfxs.cz - Chemický vzdělávací portál [online]. Liberec, 2003 – 2006 [cit. 2013-08-27]. Dostupné z: http://chemie.gfxs.cz/index.php?pg=prvek&prvek_id=11, Obr. elektrolýza NaCl: Http://dragonadam.wz.cz: Elektrolýza, NaCl [online]. [cit. 2013-08-27]. Dostupné z: http://dragonadam.wz.cz/obrazky/elektrolyza_nacl_c.gif.