Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta Katedra matematiky Didaktika matematiky Akademický rok: 2003 – 2004 Zpracoval: Jan.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Konstrukce lichoběžníku
TVAROVÉ A ROZMĚROVÉ PARAMETRY V OBRAZOVÉ DOKUMENTACI
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
No, máš chuť trochu potrápit svoje oči???
Klamy a další zajímavosti
Řád a jeho porušení Organizace prvků na pozadí. Oko si vybírá a kombinuje prvky, spojuje části tak, aby si vytvořilo pochopitelný celek.
Skládání sil.
Optické klamy a iluze.
Optické klamy profesora Lahvičky.
PTICKÉ KLAMY   Jan Benkovič.
OPTICKÉ KLAMY A JEVY Petr Okrajek.
VNÍMÁNÍ základní teoretické koncepce vývoj vnímání
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Zákon setrvačnosti (první newtonův pohybový zákon)
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Psychické procesy a stavy osobnosti
VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ
Spočítej černé tečky :)
ZÁKLADY DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE.
Vzájemná poloha dvou přímek
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Vzdělávací obor: Matematika
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Galerie optických klamů
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
afinita příbuznost, vzájemný vztah, blízkost
OBECNÁ PSYCHOLOGIE p ř e d s t a v y ψ Představa  obraz předmětu, který není přítomen – tj. nepůsobí aktuálně na naše smysly.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Oko.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Vzájemná poloha dvou rovin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co je kognitivní psychologie?
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
PŘESTOŽE JE NAŠE OKO TÉMĚŘ DOKONALÝ APARÁT, EXISTUJÍ OBRÁZKY, KTERÉ NEUMÍME ÚPLNĚ PŘESNĚ ROZLIŠIT. ŘÍKÁME JIM „OPTICKÉ KLAMY“. PROHLÉDNĚME SI NĚKTERÉ Z.
Technické zobrazování
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzájemná poloha přímky a roviny
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Digitální učební materiál
KLUB NADANÝCH DĚTÍ LEKCE ŠIFRY.
CorelDRAW – tvarování křivek
Psychické procesy - vnímání
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-08
Konstrukce lichoběžníku
Najdi dva stejné obrázky
Co je kognitivní psychologie?
Konstrukce lichoběžníku
Vnímání (percepce) „Je to základní poznávací proces, který nám umožňuje být v kontaktu s okolním světem i se sebou samým a účelně jednat.“1.
Spočítej černé tečky :)
No, máš chuť trochu potrápit svoje oči???
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy VNÍMÁNÍ Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy

Figura na pozadí Obyčejně máme v zorném poli řadu předmětů, přičemž důležité jsou pro nás v dané chvíli jen některé z nich. Je třeba vyčlenit je tak, aby se jevily jako figura na pozadí.

Rubinova váza Jako figuru vidíme střídavě bílou vázu, nebo dva černé profily.

Zákony, kterými se při vyčleňování figury řídíme: Zákon blízkosti v prostoru Zákon uzavřenosti Zákon podobnosti Zákon plynulého pokračování Zákon společného osudu Zákon obeznámenosti Zákon doplnění dobrého tvaru

Blízké předměty/elementy máme sklon si při vnímání shlukovat. Zákony organizace Blízkost Blízké předměty/elementy máme sklon si při vnímání shlukovat. prostým přibližováním a vzdalováním dosáhneme

Podobné předměty/elementy máme sklon si spojovat Zákony organisace P o d o b n o s t Podobné předměty/elementy máme sklon si spojovat vedle tvaru i velikost barva jas orientace

Předměty/elementy navazující na předešlý trend máme sklon přičleňovat. Zákony organizace V h o d n é p o k r a č o v á n í Předměty/elementy navazující na předešlý trend máme sklon přičleňovat.

Zákony organisace S p o l e č n ý o s u d Předměty/elementy se společným pohybem (směrem, rychlostí) máme sklon si spojovat.

Zákony organizace U z a v ř e n í Předměty/elementy vytyčené ne do posledního detailu máme sklon ucelovat. hotový tvar

Figura poznatelná podle obeznámenosti (Co je na obrázku?)

Zákon doplnění dobrého tvaru: Trojúhelníky, které fyzicky neexistují…

… a nemůžete popřít, že je vidíte Zkušenost, která je zabudována do našeho percepčního systému, nám říká: „Z toho, co na obrázku je, by se dalo hádat, že by tady takové trojúhelníky mohly být.“ Jinými slovy: Vjem trojúhelníku je zkonstruován z nenápadných náznaků.

Percepční proces zvýrazňuje rozdíly Pro naši orientaci v prostředí Ebbinhausova iluze Který z prostředních kotoučů je větší?

Percepční konstanty Pro dobrou orientaci v prostředí je třeba zajistit, abychom předměty vnímali jako stejné, i když jejich smyslový obraz poněkud odlišný. Příklad: dveře vidíme stále jako pravoúhlé, i když to neodpovídá jejich sítnicovému obrazu.

Zrakové klamy Neckerovy krychle Krychli lze vidět stejně dobře shora jako zdola

Schodiště – nebo poskládaný papír (harmonika)? Je to pohled na schodiště shora, nebo zdola?

Heringův obrazec: Jsou tučné čáry rovné?

Nemožný předmět - trojtrám Třetí trámek je vždy v nemožném vztahu k ostatním dvěma.

Navzdory tomu, co vidíme, jsou dlouhé čáry rovnoběžné

Hermannova mřížková iluze Co vidíte v průsečících bílých čar? Jakmile na jednu z teček upřete zrak, zmizí.

Zdánlivě vychýlené čáry jsou v jedné přímce

Muller-Lyerův klam Vodorovné úsečky jsou stejně dlouhé…

Fraserova spirála Je to skutečně spirála?

Přibližte a oddalte zrak – co se děje s turbínou?

Spontánní střídání vjemů při neměnném podnětu Kolik let hádáte této ženě?

A této? Dokážete vnímat obě podoby najednou?

Amesova pokojová iluze

Podloubí: Je ten mužík v popředí stejně velký jako mužík v pozadí?