Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova Doc. Jaroslav Vančát Ph.D., předseda české sekce INSEA insea@eduart.cz Umělecké vzdělávání a role kulturních instituci Praha ● 22. – 23. 9. 2011
International Society for Education through Art založena 1963 v rámci UNESCO sloučením FEA (zal. 1903) a pařížské INSEA (zal. 1954) „Tvořivost v umění je základní potřebou, která je společná všem lidem a umění je jednou z nejvyšších forem vyjádření a komunikace.“ „Výchova uměním je přirozený prostředek učení na všech stupních vývoje osobnosti, který podporuje intelektuální, emocionální a sociální vývoj lidských bytostí ve společnosti.“
Československý komitét INSEA založen 1967 jako odezva úspěšného celosvětového kongresu INSEA v Praze 1966 referát na otevření kongresu Jan Patočka Krize racionálních věd a úloha umění - váha umění jako protikladu manipulativní, objektivizované odosobněné vědy
udržování teoretické kontinutiy oboru 1992 založena Česká sekce INSEA v přímém kontaktu na Evropskou radu, s účastí na jejích akcích usilujeme o pořádání evropského kongresu INSEA v roce 2015 členy jsou především vysokoškolští výtvarní pedagogové, doktorandi, učitelé a studenti, kteří mají snahu přímo sledovat progresivní proudy světové výtvarné pedagogiky a aktivně se na podílet na jejím výzkumu a rozvoji pořádání symposií, kolokvií a diskusí k naléhavým otázkám, vydávání publikací, zprostředkování kontaktů udržování teoretické kontinutiy oboru
Od roku 1989 uspořádala Česká sekce INSEA následující symposia s mezinárodní účastí: Hradec Králové 1991, Výtvarná výchova v nové situaci Ústí nad Labem 1992, Filozofické aspekty výtvarné výchovy Ostrava 1993, Múzická kreativita jako cesta k obnově duše Plzeň 1994, Učitel výtvarné výchovy – umělec a pedagog Praha 1995, Uvidět 4. rozměr. Výtvarná výchova pro třetí tisíciletí Žďár nad Sázavou 1996, Emocionalita a racionalita ve výtvarné výchově České Budějovice 1997, Horizonty vzdělávání učitele výtvarné výchovy Ústí nad Labem 1998, Ke kořenům oduševnělého tvaru Praha 2000, Média a obraznost Olomouc 2002, Výtvarná výchova a mody její komunikace Plzeň 2004, Rámcový vzdělávací program ve výtvarné výchově Praha 2006, Péče o obraznost / sémiotické přístupy k výtvarnému umění a ve výtvarné výchově Brno 2008, Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Hradec Králové 2010 , Vizuální gramotnost
Současné světové trendy ve výtvarné výchově, přesahující její oblast k obecnějšímu uplatnění: sémiotické pojetí výtvarné výchovy, odvozené ze sémiotického pojetí výtvarného umění a klíčové funkce znaků v lidském sociálním založení obecně klíčová slova: obrazový (vizuální) znak, vizuální vnímání, obrazivost, vizuální komunikace, interpretace
Interakční strukturní model vizuálního vnímání
Interakční strukturní model vizuálního vnímání
ve strukturním modelu vizuálního vnímání Sémiotický model ve strukturním modelu vizuálního vnímání
Postavení obrazivosti jako jedinečné, bez označení nepřenositelné zkušenosti v struktuře osobnosti
Postavení obrazivosti jako jedinečné, bez označení nepřenositelné zkušenosti v struktuře osobnosti
Vzdělávací obsah výtvarného oboru ve všeobecném vzdělávání Výtvarný obor svým přesahem takto aspiruje na kompetence v oblasti vizuální gramotnosti, tak také na kompetence porozumění práci se znakem v tvořivým způsobem.
Vzdělávací obsah výtvarného oboru ve všeobecném vzdělávání Výtvarný obor svým přesahem takto aspiruje na kompetence v oblasti vizuální gramotnosti, tak také na kompetence porozumění práci se znakem v tvořivým způsobem.
Děkuji za pozornost! vancatja@fhs.cuni.cz Doc. Jaroslav Vančát, Ph.D. Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze vancatja@fhs.cuni.cz