Úloha neziskových organizací v národním hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, stát a občanský sektor
Advertisements

PPP a klasická veřejná zakázka
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Hospodářská politika.
Soustava veřejných rozpočtů II.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Obsah Obsah Etapy realizace PPP projektu
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Silnice nebo železnice
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Public Private Partnerships
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Public Private Partnerships (nejen) ve školství 8. března 2011.
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Strategické úkoly MD Pardubice
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Institucionální rámec VeP
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Informačních systémů veřejné správy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Veřejné Finance.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Program B2B a zapojování soukromého sektoru do rozvojové spolupráce Ludmila Leškovská, Česká rozvojová agentura Praha,
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Úloha neziskových organizací v národním hospodářství

Doporučená literatura Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://www.e-cvns.cz/ Neziskové organizace a jejich funkce v demokratické společnosti

Selhání trhu Ekonomická teorie rozebírá několik typických situací, kdy není splněn předpoklad existence vhodného tržního prostředí ani tam, kde sledujeme pouze kritérium ekonomické efektivnosti: Existence kolektivních statků Existence externalit Monopol Informační asymetrie mezi prodávajícím a kupujícím Nezaměstnanost Nekomplexnost trhu Potřeba redistribuce Statky pod ochranou

Přednosti a selhání trhu Přednosti trhu schopnost maximalizovat ekonomickou efektivnost sklon k inovacím opakování úspěšných experimentů rychlá adaptace na změny podmínek opuštění neúspěšných nebo zbytečných činností efektivnější realizace komplexních systémových úloh vytvoření velkých příležitosti pro uplatnění tvořivosti a podnikavosti lidí

Základní funkce státu Stát ve vztahu k trhu vykonává tři funkce: 1) zabezpečuje podmínky pro dobré fungování tržního mechanismu: minimalizuje negativní důsledky monopolu odstraňuje negativní nebo kompenzuje pozitivní externality zabezpečuje dostatečné množství veřejných statků 2) zabezpečuje spravedlivé fungování tržního mechanismu přerozdělováním důchodů v zájmu větší důchodové a majetkové rovnosti 3) zajišťuje vnitřní a vnější stabilitu ekonomiky prostřednictvím makroekonomické stabilizační hospodářské politiky.

Selhání státu 1. Selhání přímé demokracie Úskalí referenda Nevýrazná většina vítězí nad vyhraněnou menšinou 2. Selhání reprezentativní demokracie "Balíčky" preferencí Odcizení zvolených reprezentantů zájmům voličů Vliv organizovaných zájmů (lobbingu) Omezený časový horizont Vliv medií

Selhání státu 3. Selhání spjatá s vlastním výkonem správy Nízká efektivita a malá přizpůsobivost byrokratických aparátů Odcizení státní byrokracie jejímu poslání 4. Selhání decentralizovaných soustav správy Složitost řízení v decentralizovaných soustavách správy Ohrožení veřejných zájmů prosazováním zájmů skupinových

Makroekonomické funkce veřejného sektoru Stabilizační funkce Růstová funkce Alokační funkce Bilanční funkce

Podniky a organizace ve veřejném sektoru podniky a organizace veřejného sektoru nefinančního charakteru, veřejně finanční instituce různého zaměření a poslání, podniky a organizace veřejného sektoru komerčního charakteru. Dále ještě je můžeme členit na: subjekty realizující veřejnou moc, subjekty realizující produkci zboží a služeb pro potřeby jak veřejného tak i soukromého sektoru.

Základní role podniků ve veřejném sektoru vyšší efektivnosti ve srovnání se soukromými podniky (výzkumné programy), stabilizaci země a jejího ekonomického prostředí, stimulace růstu, stimulace zaměstnanosti, redistribuce příjmů bohatství, kontrola aktiv, rekvalifikace.

Soukromý sektor Ta část ekonomky, která je v soukromém vlastnictví, popřípadě podle její definice je financována ze soukromých zdrojů. Organizace působící v soukromém sektoru: ziskové, neziskové.

Soukromé neziskové organizace Vzájemně prospěšné, Veřejně prospěšné.

Public Private Partnership Synonyma: Private Finance Iniciative, Private Sector Participation, Private participation in Infrastrukture. Partnerství veřejného a soukromého sektoru. PPP jeden z nástrojů veřejné ekonomiky.

Public Private Partnership Možnosti realizace PPP projektů: Klasická veřejná zakázka. Kvazikoncese. Koncese.

Public Private Partnership Základní rozdíly PPP oproti klasickým metodám spolupráce: Vztahy mezi partnery při realizaci projektu veřejných služeb jsou dlouhodobé, Jedná se o činnost na rozhraní veřejného a soukromého sektoru, Rizika jsou mezi partnery rozdělena tak, aby každý nesl jen taková, která je schopen nejlépe řídit, Zodpovědnost za poskytování služby se přesouvá na soukromý subjekt, PPP může přinést reálné finanční úspory a lepší alokaci prostředků veřejných rozpočtů.

Podpora PPP v České republice Vláda ČR dne 7. 1. 2004 schválila „Politiku v oblasti Partnerství veřejného a soukromého sektoru“. Definice PPP podle Usnesení vlády ČR: „Za PPP bude považován takový smluvní vztah mezi veřejným a soukromým sektorem, kterým se soukromý sektor zavazuje k zajištění veřejných služeb nebo infrastrukturních projektů, které bývají typicky dodávány a provozovány veřejným sektorem“.

Legislativa Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.

Subjekty PPP v ČR Zadavatel PPP Ministerstvo financí ČR PPP Centrum

Nejčastěji uváděné výhody PPP Zrychlení realizace výstavby a uvedení do provozu. Snížení nákladů po dobu životnosti cyklu projektu. Rozložení rizik. Zvyšující se kvalita služeb. Využití zdrojů soukromého sektoru. Využití schopnosti soukromého sektoru. Schopnosti managementu soukromého sektoru….

Nevýhody nejčastěji zmiňované u PPP Vyšší náklady financování. Vysoké iniciační náklady. Složitost smluv a nezkušenost. Vyšší vyjednávací síla soukromého sektoru…

Hodnocení PPP V ČR: rozpočtový dopad, přenos rizik, definované výstupy, typová vhodnost, finanční dostupnost, proveditelnost.

Proces přípravy a realizace projektů Identifikace příležitostí Posouzení příležitostí Příprava projektu Výběr partnera Uzavření smluv Realizace projektu Monitoring výkonnosti Uzavření projektu a jeho vyhodnocení

Projekty PPP v ČR Airport Connection - modernizace železniční trati Praha–Kladno s výstavbou připojení na Letiště Ruzyně, včetně provozu a údržby. Zadavatel: Ministerstvo dopravy, Správou železniční dopravní cesty+další zúčastněné strany. Cíl projektu: Zajistit systém vlaku s pevným, snadno zapamatovatelným jízdním řádem, který by nabídl rychlé, pohodlné a ekologicky přijatelné spojení centra Prahy s Letištěm Ruzyně. Fáze projektu: zpracováván koncesní projekt. Předpokládané investiční náklady: cca 20 mld. Kč.

Projekty PPP v ČR Věznice typu s ostrahou Zadavatel: Ministerstvo spravedlnosti ČR a Vězeňská služba ČR. Navržení, vybudování, financování, údržba a provoz nové věznice typu s ostrahou pro výkon trestu vězněných osob s kapacitou 500 osob splňující evropské standardy. Fáze – výběrové řízení na výběr soukromého partnera v roce 2010. Předpokládané investiční náklady – 1,1 mld.Kč. Délka kontraktu – 25-30 let.

Projekty PPP v ČR PPP Projekt D3/ R3 - stavba a financování úseků dálnice D3 a rychlostní silnice R3 Zadavatel: Ministerstvo dopravy ČR Výstavba, financování, údržba a provozování části dálnice D3 a rychlostní komunikace R3. Fáze – koncesní projekt schválen v r. 2008 Předpokládané investiční náklady: 28,4 mld. Kč.

Projekty PPP v ČR Justiční areál v Ústí nad Labem Zadavatel: Ministerstvo spravedlnosti ČR Zajistit infrastrukturu a související podpůrné služby. Fáze: aktualizace koncesního projektu v souladu s doporučením NKÚ. Předpokládané investiční náklady: 1,4 mld. Kč.