Petr Zuna Petr.zuna@fs.cvut.cz Inženýrská akademie české republiky Současné problémy související s technickým vzděláváním Petr Zuna Petr.zuna@fs.cvut.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Fakulta veterinární hygieny a ekologie
Univerzita a společenství průmyslových podniků Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Inovace, inovační projekty a úloha klastrů (obecný náhled) Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
1 Proč OI ? Informatický program zaměrený na základy matematiky a algoritmizace, programování a počítačových věd Malý program s osobním přístupem odborníků.
Představení bakalářských oborů – Uchazeči NÁRODOHOSPODÁŘSKÁ FAKULTA.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Magisterský obor Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
CZ / /0045 Centrum podpory talentů České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická Agentura VEREMA, RLC, SofCon, WAGO, BAEL.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Fakulta zdravotnických studií
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Bakalářský obor STM-ECTS Manažerská informatika. Vidíte své budoucí uplatnění spíše v managementu a řízení, než v čistě inženýrské/technické pozici? Chcete.
Obor: Kybernetika a měření Jaké studium zajišťují katedry typ obor stud./rok bakalářské Kybernetika a měření 150 magisterské Kybernetika a měření - RT,
Nástroje daňových úlev
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Personální plán pro podnikatelský plán
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
Problematika IDS na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
Jméno Příjmení Konference IDS – Žďár nad Sázavou NABÍDKA VZDĚLÁVÁNÍ A STÁŽÍ V OBORU DOPRAVNÍ TELEMATIKY Ing. Martin Langr, Ph.D.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
V rámci projektu OPVK „Centrum pro podporu přírodovědných a technických věd: Technická a přírodovědná laboratoř pro děti a mládež Zlínského kraje“ zveme.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Představení Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné Slezské university v Opavě Michal Tvrdoň – proděkan pro vědu a výzkum Zasedání Vědecké rady SU OPF.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Výroční konference OP PIK
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
České Budějovice, červen 2016
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Komplexní systém hodnocení
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Transkript prezentace:

Petr Zuna Petr.zuna@fs.cvut.cz Inženýrská akademie české republiky Současné problémy související s technickým vzděláváním Petr Zuna Petr.zuna@fs.cvut.cz

Vybrané hlavní problémy (1) Specifikaci vize, jak by mělo vypadat technické vzdělání v nejbližších 10 letech a jaké bude mít postavení ve společnosti Zájem mladých lidí o technické vzdělání (nesměšovat to s celosvětově uváděným širším zájmem o vědu, techniku, inženýrství a matematiku s STEM) Náplň, struktura a srovnání jednotlivých studijních oborů, jejich flexibilita a otevřenost a s tím související mobilita studentů a učitelů - část této problematiky se pokouší řešit ENAEE (European Network for Acredation of Engineering Education) vytvoření koherentního vzdělávacího systému na všech úrovních od mateřských škol po vysoké (od spodu nahoru)

Vybrané hlavní problémy (2) Úzké propojení technického vzdělání s průmyslovou sférou Podpora technického vzdělání ze strany státu a průmyslu (podle dlouhodobější potřeby absolventů jednotlivých oborů i úrovní) by se měla státu národní strategickou prioritou Zvláštnosti hodnocení technických škol z pohledu zajištění konkurenceschopnosti a potřeb průmyslové sféry (využití EFQM -European Foundation for Quality Management) Dle možnosti spolupráce na mezinárodní úrovni  

Bolognská deklarace vytvořená pro státy EU a využívaná někdy i za hranicemi EU své poslání bohužel splnila jen částečně, sjednocení neexistuje a mobilita výrazněji posílena není. V této oblasti by bylo možno využít zkušeností inženýrských akademií jednotlivých států a o to se právě snaží platforma Euro CASE Engineering Education .

. V rámci jednání Euro CASE platformy chceme zaměřit pozornost na ústřední motiv - vývoj a postavení technického vzdělání v nejbližším desetiletí se zaměřením na jeho rámcové srovnání v jednotlivých zemích a možnosti inspirování zájmu mladé generace - hochů i dívek o toto vzdělání.

. Inženýrské akademie, které jsou členy Euro CASE a CAETS zpracovaly v nedávné minulosti 2 dotazníky. Dotazník CAETS, který představoval celosvětový pohled na Inženýrské vzdělávání Dotazník Euro CASE, který byl zaměřen na způsoby inspirace mladé generace. Dále uvedené výsledky z těchto dotazníků a zhodnocení byly vstupním materiálem do projektu platformy Engineering Education.

Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (1) Dostatečný teoretický základ nutný k osvojení inženýrského myšlení Převládlo stanovisko, že teoretický základ převažuje v prvních dvou letech studia. Současná teoretická úroveň však klesá v důsledku klesající úrovně studentů středních škol. V jihovýchodní Asii se od teoretických předmětů částečně ustupuje s tím, že jsou buď přednášeny z pohledu jejich využití v praxi a používají se ke kultivování logického myšlení nebo jsou nahrazovány reálnými zkušenostmi z praxe.

Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (2) Optimální délka studia pro bakalářský, magisterský a doktorský stupeň Názory z různých států liší a to nejen z pohledu délky studia, ale i jeho koncepce. Vyskytují se alternativy Bakalář -3 až 4 roky, Magistr (Ing) - navazující studium 1,5-2 roky. Stále však existují i 5-leté souvislé inženýrské studijní programy. Doktorské studium trvá 2 až 4 roky, nejednotná je i jeho návaznost. Většinou navazuje na magisterské studium, jsou však i případy návaznosti na 4 leté bakalářské studium.

Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (3) Skladba studijních programů Přístup k inovativnímu myšlení, práci v kolektivu a schopnosti prezentovat a hájit vlastní výsledky. Základem studia nemohou být příklady z učebnic, ale je třeba studenty zapojit do řešení reálných problémů z praxe, do projektů řešených týmově, ve spolupráci s průmyslem. Je třeba změnit a zatraktivniti způsob výuky, jsou zdůrazňovány projekty s podnikatelskou tematikou.

Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (4) Skladba studijních programů (pokr.) Důležitou roli hraje praxe studentů. lze doporučiti možnost part-time úvazků studentů vyšších ročníků magisterského a doktorského studia v průmyslových podnicích. Zastoupení netechnických předmětů ve studijních plánech inženýrského vzdělání (Rozsah se pohybuje od 10% do 25% (extrémně až do 40%)) . V současnosti je trend tento rozsah zvyšovat. Zapojení studentů do vědeckých a výzkumných aktivit je pokládáno za velmi důležité a probíhá především v magisterském a doktorském studiu.

Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (5) Spolupráce univerzit s průmyslem - využívání odborníků z praxe Konkrétní příklady Odborníci z praxe využíváni pro jednotlivé přednášky, případně '­bloky přednášek, mezi akademické pracovníky však zařazeni nejsou. Na základě různých typů výběrových řízení získávají experti z praxe na univerzitní pozici a titul (profesor z praxe, profesor konzultant, hostující profesor, mimořádný profesor, adjunkt profesor apod.). V řadě případů však nejsou tito profesoři univerzitou placeni -zůstávají zaměstnanci podniku a využívají personální i laboratorní vybavení university. Jejich zapojení do výuky je vždy vysoce hodnoceno

Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (6) Kritéria pro hodnocení kvality vysokých škol Je diskutováno, zda rozdělit školy na Research a Teaching university a hledat pro ně různá kritéria. Kromě výsledků výzkumu a vývoje je zdůrazňována kvalita studijních programů, názor praxe na absolventy, kariéra absolventů a jejich uplatnění, výše mezd, mimořádné úspěchy. K hodnocení technického vzdělání nestačí kvantita publikací a citací. Zdá se, že kritériem pro hodnocení kvality technického výzkumu jsou skutečné inovace, start-ups firmy, realizované patenty a finanční objem získaných projektů. V rámci EU se touto problematikou zabývá European Network for Accredation of Engineering Education ENAEE s cílem zavedení Evropského nezávislého akreditačního systému (EUR-ACE: European Accredited Engineer).

Zájem o studium technických věd obecně klesá Výsledky ankety „Pohled na inženýrské vzdělávání“ (7) Pokles zájmu mladých lidí o technické vzdělání Zájem o studium technických věd obecně klesá Zatímco ve vyspělých zemích zájem klesá, v některých rozvojových naopak roste. Je nutné působit na mladou generaci již v rámci mateřských základních a středních škol, zdůrazňovat úspěchy techniky a jejích aplikací v oblasti energetiky, dopravy, globálního oteplování, biomedicíny, zajištění dostatku potravin. Je zdůrazňována nutnost zapojení medií a ovlivnění jejich přístupu. Je třeba zapojit do těchto aktivit průmysl, otevřít dveře univerzit středoškolákům, využívat výstavy, veletrhy, technické parky

Výsledky ankety „Růst zájmu mladé generace o technické vzdělávání Rozsáhlé studie a projekty v této oblasti předložila Velká Británie, Švýcarsko, Švédsko, Holandsko, Španělsko, Německo i další státy. Velká pozornost je této otázce věnována v Austrálii. V některých asijských státech není této otázce věnována velká pozornost (např. v Jižní Koreji) Přibývá interaktivních zařízení, kde mají děti možnost si sami "technicky pohrát", obsluhovat různá technická zařízení, roboty a také hrát vhodné hry. Důležitým momentem je studium a výchova budoucích učitelů, ovlivnění rodičů a politiků, spoluúčast sdělovacích prostředků

Děkuji za Vaší pozornost . Děkuji za Vaší pozornost