NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/6.2.2013, VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyseliny a zásady.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Příprava, vlastnosti, užití
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH02/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: CHEMICKÉ LÁTKY A JEJICH.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Název šablony: Inovace v chemii52/CH26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_104_Výroba vápna AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9., 15.
Příprava, vlastnosti, užití
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH03/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PERIODICKÁ SOUSTAVA.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH09/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: VODA Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Kyselost a zásaditost roztoků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Ch_005_Hydroxid vápenatý
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH25/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR: MGR. EVA VRTIŠKOVÁ PŘEDMĚT: CHEMIETŘÍDA: VIII. TEMATICKÝ OKRUH: HYDROXIDY TÉMA: HYDROXIDY DRUH VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: PREZENTACE POUŽITÍ ICT: INTERAKTIVNÍ TABULE, PREZENTACE V.PPT, INTERAKTIVITA DIDAKTICKÉ, METODICKÉ POZNÁMKY (POPIS POUŽITÍ VÝUKOVÉHO MATERIÁLU VE VÝUCE): VÝKLAD POUŽITÉ ZDROJE: - CHEMIE, UČEBNICE PRO OSMÝ ROČNÍK ZŠ A PRIMU VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ. FRAUS 2003, PLZEŇ. - POZNÁMKY K UČEBNICÍM CHEMIE. DOSTUPNÉ ONLINE - POZNÁMKY AUTORA

HYDROXIDY Kyseliny a zásady

Co jsou zásady Látky, které ve vodném prostředí odštěpují hydroxidový anion OH - Patří sem zejména HYDROXIDY Tříprvkové sloučeniny Skládají se z atomu kovu a hydroxidového aniontu Obecně : KOH ( K=kov) nebo amoniového kationtu NH 4+ a hydroxidového aniontu NH4OH Ve vodě se štěpí na kation kovu a hydroxidový anion KOH K + + OH -

Názvosloví hydroxidů Vždy dvouslovné Podstatné jméno hydroxid Přídavné jméno odvozeno od příslušného kovu Koncovka příd. jména odpovídá oxidačnímu číslu kovu Vzorec se skládá ze značky prvku a skupiny OH Např. hydroxid sodný NaOH kov hydroxidová skupina

Názvosloví

Obecné vlastnosti hydroxidů Vodným roztokům se říká louhy Jsou to žíraviny Mají louhovitou-nahořklou chuť – neochutnávat! Určujeme pomocí indikátoru Lakmus je modrý Fenolftalein růžovofialový Přesnější určení podle pH stupnice: pH větší než 7 Zásaditost hydroxidů způsobují  právě anionty OH -

Hydroxid sodný a hydroxid draselný NaOH – h. sodný KOH – h. draselný Mají podobné vlastnosti i použití Jsou to bílé,pevné látky Dobře rozpustné ve vodě Vodné roztoky=louhy Silné žíraviny Na pokožce způsobují špatně se hojící poranění Zasažené místo omýt vodou

Příprava hydroxidu NaOH Na OH mohu připravit vzájemnou reakcí Sodíku s vodou za vzniku hydroxidu sodného a vodíku Vzniklý hydroxid dokážu pomocí indikátoru fenolftaleinu a vodík mohu zapálit Rovnice: 2Na + 2H2O 2NaOH + H2

Použití NaOH a KOH Při výrobě papíru Mýdel Hliníku Plastů Odstraňování starých nátěrů Čištění odpadů Čištění lahví aj. Dodávají se ve tvaru peciček nebo granulek

Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 Nejlevnější hydroxid Pevná, bílá látka Méně rozpustný ve vodě Roztok je žíravina Vyrábí se pálením vápence Pálené vápno CaO,které se hasí s vodou na Ca(OH)2 ionizace ve vodě

Výroba Ca(OH) 2 Pálení vápence ve vápenkách Postup výroby vápna Pálení vápence probíhá při teplotě °C podle následující rovnice: CaCO 3 -> CaO + CO 2 Hašení vápna: CaO + H 2 O -> Ca(OH) 2 Tvrdnutí vápna: Ca(OH) 2 + CO 2 -> CaCO 3 + H 2 O

Použití V zemědělství jako hnojivo pro kyselé půdy Při výrobě cukru a sody Ve stavebnictví  hašené vápno-vápenný hydrát  Jako vápenná malta-směs s pískem a vodou  Kašovitá směs s vodou k bílení ( dezinfekce)

Procvičení Hydroxidy jsou ……………………………. sloučeniny Důkaz hydroxidu pří vzájemné reakci Na s vodou provedu pomocí ………………………. Roztok se zbarví ………………. Obsahují ……………………….. anionty a kationty ……………….. Zásaditou reakci způsobují ……………………….. anionty Hydroxid sodný …………………. a hydroxid draselný ……………….. se používají k …………………………………………………………………………… Ve stavebnictví je důležitý hydroxid ……………………… Vyrábí se ve ……………………. pálením ………………………..

Použité zdroje CHEMIE8/obrazky/naoh.jpg CHEMIE8/obrazky/naoh.jpg aux_hydraulique_naturelle_et_eau.JPG/170px- Chaux_hydraulique_naturelle_et_eau.JPG aux_hydraulique_naturelle_et_eau.JPG/170px- Chaux_hydraulique_naturelle_et_eau.JPG rowel_in_a_bucket.JPG/170px-Throwel_in_a_bucket.JPG rowel_in_a_bucket.JPG/170px-Throwel_in_a_bucket.JPG al_kovy1.jpg al_kovy1.jpg