Auditoriální přístup: etnografie publik Etnografie jako obecná metoda Etnografický přístup v kulturálních studiích: z laboratorních podmínek do terénu Základní etnografické studie publik: laboratorní: David Morley / Nationwide Audience (1980) terénní: Dorothy Hobson / Crossroads: The Drama of Soap Opera (1982); David Morley / Family Television (1986); David Buckingham / Public Secrets: Eastenders and Its Audience (1987)
Etnografie jako obecná metoda Počátky v rámci antropologie (britské impérium)---přenos do britských KS Původní etnografie: studium cizích, „primitivních“ kultur; jejich popis a katalogizace dat Inovace č. 1: kulturní relativismus; původní kultury nejsou primitivní verzí západní kultury Inovace č. 2: přenos etnografický technik na studium vlastní kultury (Chicagská škola; etnometodologie, kulturální studia)
Auditoriální přístup: etnografie publik Etnografie jako obecná metoda Etnografický přístup v kulturálních studiích: z laboratorních podmínek do terénu Základní etnografické studie publik: laboratorní: David Morley / Nationwide Audience (1980) terénní: Dorothy Hobson / Crossroads: The Drama of Soap Opera (1982); David Morley / Family Television (1986); David Buckingham / Public Secrets: Eastenders and Its Audience (1987)
Etnografický přístup v rámci KS Propojení koncepce a metody Koncepce: významotvorným činitelem je sémioticky aktivní recipient otevírání textu: nikoli kvůli vlastnostem textu, ale kvůli subkulturnímu profilu čtenáře polysémie jako faktor na straně čtenáře, nikoli jako vlastnost textu Metoda: etnografický přístup (pozorování a hloubkové rozhovory)
Auditoriální přístup: etnografie publik Etnografie jako obecná metoda Etnografický přístup v kulturálních studiích: z laboratorních podmínek do terénu Základní etnografické studie publik: laboratorní: David Morley / Nationwide Audience (1980) terénní: Dorothy Hobson / Crossroads: The Drama of Soap Opera (1982); David Morley / Family Television (1986); David Buckingham / Public Secrets: Eastenders and Its Audience (1987)
David Morley/Nationwide Audience (1980) Auditoriální „remake“ textuální práce Nationwide Hypotéza: dekódování pořadu se bude lišit podle třídy a povolání (neprokázáno) Kritika: sestavení vzorku, simulované podmínky, umělé zařazování mezi diváky pořadu Sebekritika: sociální pozice sama o sobě čtení nepodmiňuje; získaný význam je výsledkem součtu sociální a diskurzivní pozice
Dorothy Hobson / Crossroads (1982) Seriál, kterému hrozilo stažení pro pokleslou úroveň Skutečný etnografický přístup: výzkum v přirozeném prostředí domácností – potvrzena modifikace a transpozice významů diváky Srovnávací pozadí: profesní a produkční ideologie tvůrců Extrémní závěr: diváci jsou vzhledem k účasti na tvorbě významu spolumajiteli autorských práv
David Morley / Family Television (1986) Metodologická rehabilitace: postaveno na hloubkových rozhovorech Sociální a kulturní kontext sledování TV deklarován jako podstatný: na příkladu rodinného prostředí (rodina jako výzkumná jednotka) – viz též James Lull/How Families Select TV Programes (1982) „Family viewing“ = demonstrace hierarchie v rodině a asymetrické distribuce moci mezi mužem a ženou
David Buckingham / Public Secrets (1987) Eastenders: slavná mýdlová opera od r. 1985 (návrat fascinace městským folklórem) Tři typy analýzy: analýza produkce; struktura textu; dekódování diváky Zásadní rozpor: představy producentů x konkrétní užití textu publikem Kompromis mezi nadvládou textu a sémiotickou demokracií – pojem textual invitations (Wolfgang Iser) = pozvání rozvíjet tajemství textu
Auditoriální přístup: etnografie publik Etnografie jako obecná metoda Etnografický přístup v kulturálních studiích: z laboratorních podmínek do terénu Základní etnografické studie publik: laboratorní: David Morley / Nationwide Audience (1980) terénní: Dorothy Hobson / Crossroads: The Drama of Soap Opera (1982); David Morley / Family Television (1986); David Buckingham / Public Secrets: Eastenders and Its Audience (1987)
Publikum jako fikce: reakce text. přístupu Reakce na etnografické výzkumy z počátku 90. let: revize kultu, síly a fenoménu publika James Curran: nový revizionismus; Jim McGuigan: kulturní populismus (popkultura jako nekritizovatelná --- výsledkem upevňování hegemonie mocných) John Hartley/ Invisible Fictions (1987): publika neexistují; jsou konstruována akademiky, televizním průmyslem a regulačními orgány (tzv. pedokratický režim)