o skloňování obecných jmen přejatých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

SKLOŇOVÁNÍ OBECNÝCH JMEN PŘEJATÝCH
SKLOŇOVÁNÍ OBECNÝCH JMEN PŘEJATÝCH
Podstatná jména Mluvnické kategorie; konkrétní a abstraktní
Podstatná jména (rod, číslo, pád, vzor)
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO
Číslo v digitálním archivu školy
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 8.
Hrátky s češtinou.
Skloňování cizích vlastních jmen
SLOVA CIZÍHO PŮVODU jejich skloňování Slova přejatá
Gramatika Podstatná jména II
Podstatná jména.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Za předpokladu použití psacích potřeb
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH JMEN VLASTNÍCH
PODSTATNÁ JMÉNA SUBSTANTIVA.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
Český jazyk – Podstatná jména - opakování – 5. ročník
START Ahoj děti! Chtěly byste se dozvědět něco víc o podstatných jménech? Pokud ano, tak klikněte na START.
NEPRAVIDELNOSTI VE SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_02 Název materiálu Skloňování.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_12_ČJ_Podstatná jména_píseň Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_SKLOŇOVÁNÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 4. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Podstatná jména-rod ženský Autor Mgr.
VY_12_INOVACE_ČT4.09/2 Autor: Tereza Zástřešková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 4. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_hrad Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_04_ČJ_Podstatná jména_moře Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skloňování obecných jmen přejatých I. Název sady: Český jazyk.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_15 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Digitální učební materiál
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
HRAD.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_17 _Vzory podstatných jmen rodu ženského, žena, růže Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4., 5. ročník Šablona.
Podstatná jména Opakování
Přejatá podstatná jména
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15 _Vzory podstatných jmen rodu středního, město, moře Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA [cit ]. Obrázek dostupný pod licencí GNU Free Documentation Licence na www:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Transkript prezentace:

o skloňování obecných jmen přejatých. Dobrý den! Dnes si povíme něco o skloňování obecných jmen přejatých.

Jaká jsou slova přejatá? Jsou to slova zdomácnělá, která byla do češtiny přejata z jiného jazyka,ale po stránce hláskové a tvarové se již přizpůsobila českému jazyku, takže si jejich původ ani neuvědomujeme. vz. HRAD materiál exponát vz. RŮŽE expozice historie vz. ŽENA expozice historie

A kam řadíme cizí slova? Jak je skloňujeme? Slova přejatá, která si dosud v různé míře zachovala svůj původní ráz a která určujeme jako cizí. Jedná se o některé typy jmen, zejména latinského a řeckého původu, kde však zakončení v 1. pádě o skloňování nerozhoduje. 1. pád 2. pád humanismus humanismu génius génia idea ideje nebo idey muzeum muzea faktum fakta téma tématu datum data

Podle jakých vzorů se tato slova skloňují? Jaká další cizí slova, která se objevují v českém jazyce znáte? Podle jakých vzorů se tato slova skloňují? A co třeba florbal, bufet, cirkus, jóga, manéž, mango, dieta, nebo koala a pyžamo?

Jména mužského rodu zakončená na –us mají tvary podle vzoru HRAD nebo PÁN (zakončení na –us se v některých případech odsouvá). 1. p. génius – 2. p. génia – 3. p. géniovi... POZOR! v množném čísle má toto jméno tvary podle vzoru MUŽ: 1. p. géniové, 4. p. génie, 6. p. (o) géniích, 7. p. génii POZOR! 1. p. humus – 2. p. humusu 1. p. virus – 2. p. virusu nebo viru

Jména středního rodu zakončená na –eum, -ium, -uum mají tvary jednotného čísla a 1. a 4. p. čísla množného podle vzoru MĚSTO, ostatní tvary množného čísla podle vzoru MOŘE (zakončení na –um se přitom odsouvá). 1. p. č. j. 2. p. č. j. 2. p. č. mn. muzeum muzea muzeí studium studia studií vakuum vakua vakuí Ostatní jména středního roku zakončená na –um mají tvary obou čísel podle vzoru MĚSTO (zakončení na –um se přitom odsouvá). 1. p. č. j. 2. p. č. j. 2. p. č.mn. faktum fakta fakt centrum centra center datum data dat

Podstatná jména v závorkách převeďte do náležitých tvarů! Při návštěvě Domažlic jsme zavítali do (muzeum) bratří Špillarů. Rodiče nás vždy vedli ke (studium) cizích jazyků. V (planetárium) jsme si prohlédli krásnou expozici věnovanou noční obloze. Honza má doma čtyři (terárium), ve kterých chová exotické plazy. Odpoledne musím vyměnit vodu v (akvárium). V lednu byl Den otevřených dveří na (gymnázium) Františka Křižíka. Po návratu ze školního výletu jsme se spolužáky lepili fotografie do (album). V (centrum) města je velký kostel s věží. Do tohoto (datum) musíme mít hotový úkol ze zeměpisu. Obával jsem se chřipkového (virus).

Jména středního roku zakončená na –ma naopak kmen rozšiřují o –at- a skloňují se podle vzoru MĚSTO s výjimkou 2. p. čísla jednotného. 1. p. č. j. 2. p. č. j. 1. a 4. p. č.mn. téma tématu témata schéma schématu schémata drama dramatu dramata Zvláštní skloňování mají ojediněná jména ženského rodu typu IDEA – skloňují se zčásti podle vzoru ŽENA, zčásti podle vzoru RŮŽE. Jednotné číslo množné číslo RŮŽE ŽENA RŮŽE ŽENA 1. p. idea ideje i idey 2. p. ideje i idey idejí 3. p. ideji idejím i ideám 4. p. ideu ideje i idey 6. p. ideji idejích i ideách 7. p. idejí i ideou idejemi i ideami

Zkuste vyskloňovat slova orchidea a Odyssea.

Z uvedených slov tvořte věty – slova užívejte v jiném, než 1. pádě! (téma, drama, klima, idea, Odyssea, orchidea). Takže… slovo SCHÉMA… Učitel kreslil na tabuli schémata zapojení elektrického proudu. 

Znáte nějaká další přejatá podstatná jména, která se neskloňují? Některá přejatá podstatná jména se neskloňují. Jsou to jména středního rodu s neobvyklým zakončením – např. angažmá, ragú, tabu, taxi.. Znáte nějaká další přejatá podstatná jména, která se neskloňují? Tvořte z těchto slov smysluplné věty. Nápověda! Filé, kupé, finále, želé, ragby, buly, taxi, angažmá, tabu, instituce, šodó, zoo, froté, blues...

Jak poznám slova cizího původu? Nápadné už jejich hláskové složení (aloe, ekzém). V některých slovech se píší málo používaná písmena jako jsou w, q, x, která se v domácích slovech nevyskytují (slowfox, export) a jsou v nich často použita písmena g a f , nebo dvojhlásky au, eu (gramofon, auto, pneu).

A budeme dnes ještě něco probírat? To už je pro dnešek vše. Děkuji za pozornost!

Zdroje: Styblík, Vl., Čechová, M., Hauser, P., Hošnová, E.: Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha, SPN 1998. Obrázky: Sova: sova-logo.jpg, 21. 11. 2011, 7.36, http://sova.osjak.cz/sova/2005 Einstein: einstein.jpg, 21. 11. 2011, 7.36 http://monkeysden.blog.com/ Kermit: kermit.jpg, 21. 11. 2011, 7. 36, http://ffffound.com/image/093a60c633f619af1ab6c8fda8635bf1fa733bb6