Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 8.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 8."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 8. Téma: Slova cizího původu – skloňování, pravopis Autorka: Mgr. Renata Fialová

2 Slova cizího původu Autorka: Mgr. Renata Fialová ZŠ a MŠ – T.G.Masaryka Brodek u Konice - skloňování - pravopis Slova přejatá 8. ročník

3 Zjistěte ve Slovníku spisovné češtiny,ze kterých jazyků byla do češtiny přejata slova: ananas inženýr pyžamo makrela terasa primář cín blůza generál jogurt finiš historie

4 Co znamenají a z kterého oboru jsou názvy: sérum muzikál premiér referendum infarkt ilustrace senát režisér vernisáž akvarel

5 Uveďte, jak se jmenuje ten, kdo … - řídí nastudování divadelní hry - navrhuje stavbu velkých budov - dokončil studia - řídí orchestr - se zotavuje z nemoci - zkoumá počasí - obsluhuje kameru - dává znamení ke startu - provádí montáž - opravuje vodovodní zařízení REŽISÉR STARTÉR ABSOLVENT KAMERAMAN DIRIGENT REKONVALESCENT MONTÉR METEOROLOG ARCHITEKT INSTALATÉR

6 Nahraď vyznačená slova přejatá domácími: 1. K experimentu využijeme nejnovější poznatky. 2. Podniky zvýšily export výrobků do zahraničí. 3. Návrh nelze realizovat. 4. Míč vletěl do autu. 5. Odpověď nebyla absolutně správná. 6. V centru města se nachází kašna. 7. Kvalita zboží nebyla vysoká. 8. Rádi hrajeme basketbal. 9. Výsledek zápasu byl anulován. 10. Čekali jsme na časový signál. pokusu vývoz uskutečnit zámezí úplně uprostřed jakost košíkovou zrušen znamení

7 Podstatná jména v závorkách převeď do náležitých tvarů: Podstatná jména v závorkách převeď do náležitých tvarů: 1. Četl jsem všechna Jiráskova (drama) ……………….. 2. V teplém (klima) …………………… se daří fíkům. 3. Sejdeme se před (muzeum) …………………………. 4. Z článku si vypište důležitá (faktum) ……………… 5. V zoologické zahradě je několik (terárium) ………………… 6. Nejvíce (muzeum) ………………… je v Praze. 7. Některé pokusy se dělají ve (vakuum) ……………… 8. Bratr studuje na (gymnázium) ……………………… 9. Prvoci jsou jednobuněčné (organismus) ………………….. 10. V (cyklus) ……… přednášek vystoupili významní odborníci. dramata. klimatu muzeem. fakta. terárií. muzeí vakuu. gymnáziu. organismy. cyklu

8 Pozoruj zvláštní skloňování podstatných jmen rodu ženského - typu: Andrea, idea, pangea, orchidea, Korea, odysea … PÁDvzor - ženavzor - růže 1. p.idea- 2. p.(bez) idey(bez) ideje 3. p.-(k) ideji 4. p.ideu- 6. p.-(o) ideji 7. p.(s) ideou(s) idejí JEDNOTNE ČÍSLO

9 PÁDvzor - ženavzor - růže 1. p.ideyideje 2. p.-(bez) idejí 3. p.(k) ideám(k) idejím 4. p.ideyideje 6. p.ideách(o) idejích 7. p.(s) ideami(s) idejemi MNOŽNÉ ČÍSLO

10 Podstatná jména v závorkách uveďte do náležitých tvarů: 1. Mnoho vzácných (orchidea) ………………… roste v pralesích. 2. Pro obyvatele (Korea) ………………………. důležitostý rybolov. 3. Četba (Odyssea) ……………………………… nás skutečně zaujala. 4. V (Korea) …………… je povrch země většinou hornatý. 5. Obyvatelé (Guinea) …………………………..jsou černošské kmeny. orchidejí Korey/Koreje Koreji Odyssey/Odysseje Guiney/Guineje 6. Koupili jsme mamince krásnou (orchidea) ………………………… orchideu. 7. (Idea – mn. č.) …………………....přijímá člověk nejen rozumem, ale i citem. Idey/ideje 8. Šel jsem s kamarádkou (Andrea) …………………………….. Andreou/Andrejí. 9. Mnohá antická dramata jsou svými (idea) …...................i dnes přínosná. ideami/idejemi

11 Vysvětli význam slov: režisér instalaté r architekt absolvent dirigent rekonvalescent montér kameraman meteorolog startér

12 Doplň i/y a í/ý v cizích slovech. Můžeš použít Pravidla českého pravopisu: lékař na pol – kl - n - ce g – mnast - ka pol – t - ka p – ram - da s – stemat – cká práce státní s - mboly ostrá kr – t - ka c – kl – st - ka l – r – cká báseň ii y i i i i yi ii y i y i i y y i

13 Použité zdroje: Literatura: Styblík Vlastimil., et. al. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN 1997.


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 8."

Podobné prezentace


Reklamy Google