Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0710 Název projektu: Inovace školství Šablona - název: III. Využiti ICT Číslo: I/2 4 Čtenářská a informační gramotnost Zpracoval: Mgr. Dana Krausová Předmět: Přírodopis Název produktu: Vývoj jedince Číslo produktu: VY_12_INOVACE_04_110 Použito: 02. 05. 2011 Třída: 8.B Anotace: Prezentace seznamuje žáky s vývojem lidského zárodku, hlavními obdobími lidského života. Závěrečná část je věnována ověřování znalostí z vyučovací hodiny. Materiál je zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti.
ŽIVOT NOVÉHO ČLOVĚKA ZAČÍNÁ OPLOZENÍM. OPLOZENÍ = splynutí spermie s vajíčkem
RÝHOVÁNÍ = DĚLENÍ VAJÍČKA
VÝVOJ ZÁRODKU trvá 2 měsíce zárodek dosáhne velikosti asi 30mm vytvoří se základy všech orgánů
VÝVOJ PLODU začíná od 3 měsíce má už lidskou podobu roste a začíná činnost většiny orgánů plod je spojen pupeční šňůrou s placentou, která zajišťuje spojení s matkou placenta plní vůči plodu funkci plic, trávicího ústrojí a ledvin
POROD PRŮBĚH PORODU: Stahy dělohy vytlačují plod k děložní brance Děložní hrdlo a branka se rozšiřují, odtok plodové vody Vypuzování plodu, objeví se hlavička a po ní tělo novorozence Porod trvá 8-16 hodin, asi za 20-40 minut po vypuzení plodu se vypudí placenta
VÝVOJ ČLOVĚKA PO NAROZENÍ – LZE ROZDĚLIT DO NĚKOLIKA OBDOBÍ NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ KOJENECKÉ OBDOBÍ BATOLECÍ OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍ VĚK MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK DOSPÍVÁNÍ DOSPĚLOST STÁRNUTÍ SMRT
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ Začíná narozením a končí zhojením pupeční šňůry Jsou vytvořeny vrozené reflexy – sací, polykací, pláč…
KOJENECKÉ OBDOBÍ Do prořezání prvních zoubků Leze po čtyřech, uchopuje předměty
BATOLECÍ OBDOBÍ 1 – 3 rok Vývoj pohybových dovedností – lezení, chůze Prořezávání mléčného chrupu Rozvoj řeči Učí se základním hygienickým návykům
PŘEDŠKOLNÍ VĚK Zdokonalování řeči Utváření povahových vlastností Změna postavy – prudký růst Vyhledávání společnosti jiných dětí
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Do 11 let Roste trvalý chrup Chce se učit a poznávat
DOSPÍVÁNÍ = PUBERTA Vývoj sekundárních pohlavních znaků Změna postavy Duševní změny
DOSPĚLOST Začíná po dosažení pohlavní zralosti Zapojení do pracovního procesu Založení rodiny
STÁRNUTÍ Je individuální Ochabování jednotlivých funkčních soustav Klesá fyzická i psychická výkonnost
SMRT Ukončuje život Zastaví se všechny životně důležité funkce
OPAKUJEME – CO JE SPRÁVNÉ?
Co je puberta? Chlapci dospívají dříve než děvčata Růst dětí do délky Dospívání mládeže Vhodnější pro kojence je: Kojení mateřským mlékem Kozí mléko Umělá výživa
3. Lidský zárodek je vyživován? Placentou Játrama a žaludkem Otcem Smrt je? Zástava myšlení Stárnutí organismu Zástava všech životně důležitých funkcí
Zdroje: Seznam použité literatury: KROULÍKOVÁ J., KROULÍK J., Přírodopis 8 pro osmý ročník zvláštní školy. Praha 1995. 96s. ISBN 80-7216-004-4 Obrázky: HUSTÁKOVÁ M., Biologie člověka 2. Folie pro zpětné projektory. Rozmnožování. Martin : Legalsoft, 1996. 23s.