PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Advertisements

Předškolní období (3 – 6 let).
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
vývoj poznávacích procesů
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Komunikace s dětským pacientem
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 3 Předškolní období
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
Matematika v předškolním vzdělávání
Dejme dětem prostor ke hraní Eva Nováková. předpokladem je ponechat volbu vlastního námětu, cíle i prostředků, tj. zachovat volnou hru podstatná je schopnost.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
Vývoj výtvarného projevu
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Motorické schopnosti.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Lateralita.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
HYGIENA sebeobsluha.
Ochrana životního prostředí
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let Biologická stránka zvýšený růst sílí svalová hmota dobrá motorická výkonnost (snese i zátěž) nevyzrálý imunitní systém značná pohyblivost – dítě chvíli neposedí vytvoření pohlavní identity – uvědomuje si svoji pohlavní roli a její neměnnost, přebírá chování, způsob myšlení v rámci své pohlavní role

Předškolní věk Jemná motorika Hrubá motorika vystříhává obrázky lepší koordinace pohybů dítě dokáže jít rovně vydrží stát 1s na jedné noze ve 4 letech – schopno skákat po jedné noze v 5 letech se odrazí a skočí je schopno skákat správně „panáka“ Jemná motorika vystříhává obrázky modeluje, kreslí i štětcem skládá puzzle může vykonávat drobné pracovní činnosti (zalít květiny, utřít prach, přinést talíř…) dovede si zavázat tkaničky navléká korálky na nit

Předškolní věk Vnímání dítě je zvídavé, rádo se směje zvládá pojmy nahoře – dole dokončena funkční dominance hemisfér P-L (lateralita) dítě si všímá detailů při vnímání prostoru – přeceňuje bližší objekty na úkor vzdálenějších čas vnímá pomocí opakujících se dějů – žije přítomností (nespěchá) množství odhaduje vizuálně chápe pojmy přidej – uber

Předškolní věk Myšlení myšlení je prelogické, egocentrické, ovlivněné aktuální situací, názorné, intuitivní v úsudcích spoléhá na nápadné vnější znaky zaměřenost na jednu charakteristiku z celku = centrace (dítě nevnímá celek jako soubor detailů) velká fantazie – rádi si vymýšlejí, živá představivost – dítě si něco vysní a věří tomu (nejedná se o vědomé lhaní) magické myšlení – dítě dává jevům magické vysvětlení, oživuje neživý svět, animismus = oživování neživého, antropomorfismus = polidšťování paměť = mimovolná, dítě si pamatuje živelně, bez úsilí zapamatovat si, pamatují si vše nové, jedinečné, co na ně udělá dojem

Předškolní věk Vývoj kresby 1.stadium – čmárání – počátky v batolecím období (1-1,5 roku) – dítě zjišťuje, že tužka zanechává stopy práce s tužkou slouží k rozvoji motoriky (funkční období) 2. stadium tvarů, symbolů – dítě kreslí první tvary (křížek, kolečko, čtvereček, trojúhelník, „brambora“, „x“) + kombinace těchto tvarů 3leté dítě – maluje, potom řekne co to je starší děti – mají představu před kreslením děti kreslí nejdříve postavy, pak zvířátka (chlapci – auta) 5-8 rok – naivní realismus – dítě nekreslí, co vidí, ale co zná později – vizuální a kritický realismus – zobrazované předměty jsou již ve správném poměru

Předškolní věk Vývoj kresby lidské postavy 3,5 let – dítě kreslí obličej, přidává k němu ruce a nohy (nohy jsou dlouhé) = hlavonožec (cefaloid) později přikresluje detaily v obličeji – oči, vlasy, ústa, nos 5. rok – dvojdimenzionální kresba – tzn. v kresbě je trup 6. rok – zaměření na detail, postavu obléká, typický znak – průhlednost – prvně nakreslí postavu a přes ní kreslí oblečení 7. rok – zpřesňuje proporce, umístění a vyjadřuje v kresbě i nelibost 8. rok – kreslí z profilu 9. rok – schopno zachytit pohyb 10. rok – použití perspektivy a stínování kresba – diagnostický nástroj - usuzujeme na sociální, rozumový vývoj a vývoj senzomotorický

Předškolní věk Verbální schopnosti – řeč značný rozvoj řeči, slovní zásoba 1000-3000 slov zpočátku se objevují agramatismy (dítě nepřihlíží ke gramatice) typické otázky CO?, KDO?, PROČ?, JAK? dítě dokáže popsat části svého těla vnímá příkazy 4.leté – tvoří věty pětislovné 7.leté – schopno přesného popisu skutečnosti, používá nadřazená slova do školní docházky má zvládnout řeč po obsahové i formální stránce + logopedicky správná výslovnost

Předškolní věk Řeč sociální Řeč pro sebe dítě navazuje komunikaci s další osobou 2,5 roku – dítě začíná konverzovat 3.leté – hledá způsob, jak objasnit nedorozumění + expanze komunikace s vrstevníky 4-5 let – plně konverzuje a reaguje na jednotlivé elementy během konverzace Řeč pro sebe 4. rok - dítě používá hlasitou řeč bez záměru s někým komunikovat = egocentrická řeč, dítě vyjadřuje svoje pocity, spojena s myšlením

Předškolní věk Hra Dělení her napodobování činnosti dospělých je spontánní, samoúčelná (dítě hraje kvůli hře samotné, netouží vyhrávat) rozvoj vnímání, paměť, představy, myšlení, spolupráci, dodržování společenských pravidel uspokojování biologických potřeb (potřeba aktivity, pohybu, fantazie, poznání…) Dělení her funkční (jednoduché pohyby, činnosti) fikční (využívají intelektuálních funkcí – např.karty – kvarteto) konstrukční – kostky, lego tvořivé – děti pravidla vytvářejí samy s pravidly – jasné stanovená pravidla individuální – dítě si hraje samo, „vedle sebe“ skupinové – jedno s druhým

Předškolní věk Rozvoj dětské identity sebehodnocení je závislé na názoru jiných lidí (rodičů) součástí identity je osobní teritorium (tj.lidé, věci, prostředí) identifikace s pohlavní rolí, kolem 2 roku (učí se podmiňováním – pomocí odměn, nebo nápodobou – rodič jako model muže a ženy), rozděluje se typické holčičí a klučičí chování iniciativa x pocit viny (význam aktivity, pocit úspěchu, dítě je motivováno systémem odměn a trestů začíná se objevovat altruistické chování a empatie

Předškolní věk Rozvoj dětské identity rodič je pro dítě ideál, vzor význam – vztahy s vrstevníky 2,5 – 3 roky – agresivní projevy dětí (bouchání, kopání, štípání, kousání) – ochrana hraček a teritoria 3 roky – agresivita v řeči 6 – 7 let – děti více empatické, agresivita ustupuje