P Ř EDM Ě T Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33 Téma: ČESKÝ JAZYK – SKLADBA- PŘEDMĚT VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33
AnotaceInteraktivní opakování učiva AutorMgr. Monika Dudová Vytvořeno dne Ověřeno dne ve tříděVII.A Jazykčeština Očekávaný výstupŽák si využívá znalosti o předmětu Speciální potřebyžádné Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Tematický okruhJazyková výchova TémaSkladba- předmět Klíčová slovaPředmět Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání –II. stupeň Věková skupina12-15 let
P Ř EDM Ě T závisí buď na: SLOVESE nebo na P Ř ÍDAVNÉM JMÉN Ě Předmět vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, kterých se přímo týká slovesný děj.
Na předmět se ptáme: pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. nejčastěji 4. pádem. pokud se na daný větný člen lze zeptat i jinak než pádovými otázkami, o předmět se nejedná.
PŘEDMĚT bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem zájmenem
Větu předmětnou nahraď předmětem Ivan předvedl, co ulovil. Výprava zpočátku předpokládala, že bude postupovat snadno. Hlasatel ohlásil, že se program mění. Divadelní herec popsal, jak začínal. Karel se zajímal o to, jak dopadlo hlasování. Rozhodli jsme se, že odjedeme k moři.
Správné řešení Ivan předvedl úlovek. Výprava zpočátku předpokládala snadný postup. Hlasatel ohlásil změnu programu. Divadelní herec popsal začátky. Karel se zajímal o výsledky hlasování. Rozhodli jsme se pro odjezd k moři.
Podtrhněte předměty a určete jejich pád Učíme se plavat. Kluci zlehka zatřásli stromem. Rozhodl se zde strávit všechen čas. Mluvili jsme o Mirkovi. Pomohl jsem chromému. Sledoval novou televizi. Babička přidala do těsta vajíčka.
Správné řešení Učíme se plavat. Kluci zlehka zatřásli stromem. Rozhodl se zde strávit všechen čas. Mluvili jsme o Mirkovi. Pomohl jsem chromému. Sledoval novou televizi. Babička přidala do těsta vajíčka. 4.pád 7. pád 4. pád 6. pád 3. pád 4. pád
Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s ISBN