Var a vypařování 2 příklady z praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa opakování
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Vypařování.
Skupenské přeměny látek
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Tepelná výměna prouděním
Risk - elektrický proud
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Výkon elektrického proudu
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Prosinec 2012
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Elektrická práce. Elektrická energie
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Termika příklady.
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_06
KUFR – procvičování pojmů
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
T. Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2013
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Účinnost el. práce Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2013 VY_32_INOVACE_FY_46 Dále metodika.
Elektromagnetická indukce
Posuvné účinky síly Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Prosinec 2011 VY_32_INOVACE_FY_11.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Látky mohou mít tři skupenství:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_685.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet tepla při vypařování
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 09.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Změny skupenství látek
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 15. hodina.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Var a vypařování 2 příklady z praxe VY_32_INOVACE_FY_52 Var a vypařování 2 příklady z praxe Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2013 Dále metodika

Var a vypařování Řešte následující příklady: Řešení si můžete zkontrolovat po kliknutí na odkaz. Nevíte-li si rady, najdete je v nápovědě. 1. V hrnci na vařiči jsou 3 kg vroucí vody (100 °C). Jak velké teplo je třeba dodat, aby se přeměnila v páru stejné teploty? nápověda Řešení 2. Ve varné konvici máme 1,5 kg vody o teplotě 60°C, kterou ohřejeme na 100 °C a poté se přemění na páru o stejné teplotě. Vypočítejte teplo, které voda přijme při ohřátí na 100 °C a skupenské teplo varu, jestliže se při teplotě 100 °C všechna voda vypaří. nápověda Řešení 3. Jaké teplo odevzdá svému okolí sytá vodní pára o hmotnosti 7 kg a teplotě 100 °C při zkapalnění na vodu téže teploty? nápověda Řešení

1. V hrnci na vařiči jsou 3 kg vroucí vody (100 °C) 1. V hrnci na vařiči jsou 3 kg vroucí vody (100 °C). Jak velké teplo je třeba dodat, aby se přeměnila v páru stejné teploty? m = 3 kg lv = 2260 kJ/kg Qv = x Qv = m . lv Qv = 3 . 2260 Qv = 6780 kJ Je třeba dodat 6780 kJ. Zpět

1. V hrnci na vařiči jsou 3 kg vroucí vody (100 °C) 1. . V hrnci na vařiči jsou 3 kg vroucí vody (100 °C). Jak velké teplo je třeba dodat, aby se přeměnila v páru stejné teploty? Veličiny ze zadání m = 3 kg lv = 2260 kJ/kg Lv = x Lv = m . lv Lv = 3 . 2260 Lv = 6780 kJ Vzorec Dosazení a výsledek Odpověď Je třeba dodat 6780 kJ. Zpět Zpět

Při ohřátí voda přijme teplo 250,8 kJ. 2. Ve varné konvici máme 1,5 kg vody o teplotě 60°C, kterou ohřejeme na 100 °C a poté se přemění na páru o stejné teplotě. Vypočítejte teplo, které voda přijme při ohřátí na 100 °C a skupenské teplo varu, jestliže se při teplotě 100 °C všechna voda vypaří. m = 1,5 kg t1 = 60 °C t2 = 100 °C c = 4,18 kJ/(kg . °C) lv = 2260 kJ/kg Q = x Qv = x Q = m . Δt . c Q = 1,5 . 40 . 4,18 Q = 250,8 kJ Δt = t2 – t1 Δt = 100 – 60 Δt = 40 °C Qv = m . lv Qv = 1,5 . 2260 Qv = 3390 kJ Při ohřátí voda přijme teplo 250,8 kJ. Skupenské teplo varu při vypaření je 3390 kJ. Zpět

Při ohřátí voda přijme teplo 250,8 kJ. 2. Ve varné konvici máme 1,5 kg vody o teplotě 60°C, kterou ohřejeme na 100 °C a poté se přemění na páru o stejné teplotě. Vypočítejte teplo, které voda přijme při ohřátí na 100 °C a skupenské teplo varu, jestliže se při teplotě 100 °C všechna voda vypaří. Q = m . Δt . c Q = 1,5 . 40 . 4,18 Q = 250,8 kJ Δt = t2 – t1 Δt = 100 – 60 Δt = 40 °C m = 1,5 kg t1 = 60 °C t2 = 100 °C c = 4,18 kJ/(kg . °C) lv = 2260 kJ/kg Q = x Qv = x Veličiny ze zadání Teplo - ohřev rozdíl teplot Dosazení a výsledek Dosazení a výsledek Qv = m . lv Qv = 1,5 . 2260 Qv = 3390 kJ Teplo - var Dosazení a výsledek Při ohřátí voda přijme teplo 250,8 kJ. Skupenské teplo varu při vypaření je 3390 kJ. Odpověď Zpět

Vodní pára odevzdá svému okolí teplo 15 820 kJ. 3. Jaké teplo odevzdá svému okolí sytá vodní pára o hmotnosti 7 kg a teplotě 100 °C při zkapalnění na vodu téže teploty? m = 7 kg lv = 2 260 kJ/kg Q v = x Q v = m . lv Q v = 7 . 2 260 Q v = 15 820 kJ Vodní pára odevzdá svému okolí teplo 15 820 kJ. Zpět

Vodní pára odevzdá svému okolí teplo 15 820 kJ. 3. Jaké teplo odevzdá svému okolí sytá vodní pára o hmotnosti 7 kg a teplotě 100 °C při zkapalnění na vodu téže teploty? Veličiny ze zadání m = 7 kg lv = 2 260 kJ/kg Q v = x Vzorec Q v = m . lv Q v = 7 . 2 260 Q v = 15 820 kJ Dosazení a výsledek Vodní pára odevzdá svému okolí teplo 15 820 kJ. Odpověď Zpět

Informace pro učitele: Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Vzdělávací obor : Fyzika Ročník: 8. Klíčová slova: var, vypařování Použité materiály: automatické tvary MS OFFICE POWERPOINT Metodický postup: Žáci pracují samostatně u počítače. Řešení si žáci mohou zkontrolovat po kliknutí na tlačítko řešení. Postupné kroky k řešení příkladu mohou najít pod tlačítkem nápověda. Zpět