Pohybové účinky síly. Pohybové zákony

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smykové tření a valivý odpor
Advertisements

Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Deformační účinky síly
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Vzájemné silové působení těles
Fyzika Účinky síly.
Třecí síly v denní i technické praxi
Síla a její měření Pojem síla - znalosti ze 6. ročníku
Posuvné účinky síly Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Prosinec 2011 VY_32_INOVACE_FY_11.
Newtonovy pohybové zákony
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Síla a její měření.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Dynamika.
Fyzika Síla a její měření.
Vzájemné působení těles
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Síla. Skládání sil Co už víme o síle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F13/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Síla Autor: Bc. Jana Slabá.
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
VY_32_INOVACE_03 - SÍLA, ÚVOD DO TÉMATU
Digitální učební materiál
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Gravitační síla a hmotnost tělesa
4.Dynamika.
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Síla.
Síla, její znázornění a účinky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gravitace.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Gravitační síla. Gravitační pole
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
OPAKOVÁNÍ tělesa a látky vlastnosti látek vzájemné působení těles síla
Síla opakování.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Gymnázium Jakuba Škody Septima A 2011/2012.  Cílem tohoto matematicko-fyzikálního projektu byla ukázka využití vektorů v praxi.  Základním úkolem projektu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_SÍLA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Síla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
1. Urči co se pohybuje snáze?
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Posuvné účinky síly Vypracoval: Lukáš Karlík
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Účinek síly na těleso otáčivé kolem pevné osy. PÁKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Účinky síly na těleso posuvné účinky síly
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Transkript prezentace:

Pohybové účinky síly. Pohybové zákony (Učebnice strana 55) Síla je odvozená fyzikální veličina, která popisuje vzájemné působení tělesa, která se dotýkají, nebo působení silového pole na těleso. Sílu značíme F, měříme ji pružinovým siloměrem. Jednotkou síly je newton, značí se N. Síla je určena velikostí a směrem. Její účinek závisí i na poloze jejího působiště (místě, v němž síla působí). Sílu znázorňujeme šipkou (orientovanou úsečkou). Počátek odpovídá působišti síly, délka šipky udává velikost síly, směr šipky udává směr síly. Všechna tělesa na sebe působí přitažlivou silou, kterou nazýváme gravitační síla. Gravitační sílu značíme Fg. Velikost gravitační síly Fg kterou Země přitahuje těleso, je přímo úměrná hmotnosti tělesa m, na které působí, a gravitační konstantě g. Působiště výsledné gravitační síly Fg, kterou působí Země na těleso, znázorňujeme v těžišti.

Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 31 – 54. Působení síly poznáme z jejích účinků: působením síly se mění pohyb tělesa, těleso se dává do pohybu, urychluje se, zpomaluje se nebo se mění směr jeho pohybu – např. roztlačování vozíku, úder raketou při tenisu – síla má posuvné účinky působením síly se může těleso roztočit, zrychlit, zpomalit nebo zastavit jeho otáčivý pohyb – např. houpání na houpačce – síla má otáčivé účinky působením síly se mění tvar tělesa, pružná tělesa se natáhla, zkrátila, plynná tělesa se stlačují – např. stlačování vzduchu hustilkou, deformace houby na tabuli – síla má deformační účinky působením síly se těleso rozdělí na několik částí (přetržení, přelomení) – přetržení provázku, sekání dřeva Síly působící na jedno těleso se mohou skládat. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 31 – 54.

Urychlující a brzdné účinky síly na těleso (Učebnice strana 56 – 59) Působením síly mohou chlapci míč uvést do pohybu, zastavit, zpomalit nebo změnit směr jeho pohybu. Rychlost pohybu závisí na velikosti působící síly. Použije-li místo fotbalového míče medicinbal, který má větší hmotnost než fotbalový míč, musí kopnout mnohem větší silou, aby se míč dokutálel ke kamarádovi. Působí-li na těleso síla, mění se jeho rychlost. To znamená, že síla uvede těleso z klidu do pohybu, pohyb tělesa urychlí, zpomalí, zastaví nebo se změní jeho směr. Čím větší síla po určitou dobu na těleso působí, tím je změna jeho rychlosti větší. Čím větší má těleso hmotnost, tím je změna jeho rychlosti působením síly po určitou dobu menší.

Kopneme-li do míče, míč se vždy po určité době zastaví, i když se bude pohybovat po rovině a nepůsobíme na něj žádnou silou. Proti pohybu působí třecí síla. Třecí síla pohyb zpomaluje nebo úplně zastaví. Třecí síla je příčinou toho, že i na rovině musíme na kole šlapat, jinak se kolo zastaví, třecí síly působí mezi všemi pevnými tělesy. Také v kapalinách a plynech je pohyb brzděn. V těchto případech mluvíme o odporové síle. Brzdné síly v kapalinách a plynech jsou menší než třecí síly mezi pevnými tělesy. Odporové síly v kapalinách a plynech můžeme zmenšit vhodným tvarem tělesa, třecí síly např. při pohybu strojních součástí po sobě se zmenšují mazáním součástí olejem. Naopak při brzdění automobilu je tření nezbytné, jinak by automobil nemohl zastavit.

Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 59 – 60. Pokus: Dráhu pro vozík upevníme tak, aby vozík byl v klidu nebo se pohyboval rovnoměrně, pokud na něj nepůsobí žádná síla. 1. 1. K vozíku připevníme provázek, na který budeme zavěšovat postupně jedno, dvě a tři závaží. Současně budeme sledovat dobu pohybu celé sestavy. 3 s 2 s Závaží působí na vozík stálou silou, proto vozík neustále zrychluje. Čím je větší síla, tím je kratší doba, za kterou danou dráhu vozík ujede, a tedy dosáhne i větší rychlosti. 1 s 2. 2. K vozíku připevníme provázek, na který zavěsíme tři závaží. Závaží působí na vozík stálou silou. Budeme zvětšovat hmotnost vozíku. Vozík pustíme bez závaží, pak jedním závažím a nakonec se dvěma závažími. Současně budeme sledovat dobu pohybu celé sestavy. 1 s 3 s Čím je větší hmotnost vozíku, tím je delší doba, za kterou danou dráhu vozík ujede, a tedy dosáhne i menší rychlosti. 5 s Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 59 – 60.