Koncepce DVPP pro Českou republiku
Obsah prezentace Cíle koncepce a rámec její tvorby Obsah koncepce Priority státní vzdělávací politiky Poradní sbor
Cíle Koncepce DVPP pro ČR Určit vládní priority a současné zaměření DVPP Navrhnout systém poskytování DVPP Metodická pomoc školám, jak uskutečňovat DVPP a přemýšlet o něm
Rámec tvorby koncepce Schvalování koncepce – podzim 2006 Analýza zaměřena jen na dostupné podklady Koncepce se nyní zaměřuje pouze na učitele a vedení škol Předpokládaná revize – po vyhodnocení výzkumu vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků Střednědobá koncepce – výhled 2-4 roky
Autorský tým Sekce analýz a tvorby koncepcí NIDV jmenovaní pracovníci v krajích odborníci – poradní sbor pracovníci MŠMT a PŘO
Obsah koncepce
Důvody DVPP – Proč investovat do DVPP? Vztah celoživotního učení a DVPP a propojení počátečního a dalšího vzdělávání Legislativní rámec DVPP, spojení s kariérním systémem Úvod
Popis současné situace DVPP Co vyplývá z analyzovaných dokumentů (různé koncepce, záměry, výroční zprávy, výzkumy) Vzdělávací potřeby učitelů a vedení škol DVPP vyplývající z nových zákonů DVPP v zahraničí Analýza a popis situace
jednotlivé priority změny v oblasti priority za poslední 3 roky odraz změn v DVPP zaměření na 2 témata DVPP pro další roky Priority státní vzdělávací politiky
oblasti DVPP zabezpečující MŠMT společně s PŘO vymezení role NIDV Oblasti DVPP zabezpečující další organizace (školy, VŠ, NNO …) Akreditace vzdělávacích programů Systém DVPP
Jak sestavit plán DVPP na základě této koncepce soubor metod vzdělávání dospělých, které je možné využívat ve škole další způsoby financování DVPP „dobrá praxe“ – např. učitelské portfolio, kaskádový systém vzdělávání evaluace DVPP na úrovni školy Metodická pomoc školám
Úvod – 2-3 strany Analýza a popis situace – 5-6 stran Priority státní vzdělávací politiky – stran Systém DVPP – 4-5 stran Metodická pomoc školám – 8-10 stran Celkem 40 stran Rozsah - předpoklad
Priority státní vzdělávací politiky
Národní inovační strategie ČR, 2004 Návrh Národního rozvojového plánu ČR 2007 – 2013, leden 2006 Národní lisabonský program 2005 – 2008, 2005 Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha), 2001 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR, 2005 Východiska
Návrh Operačního programu Výzkum, vývoj a inovace, leden 2006 Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR, 2003 Program realizace Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR, 2005 Národní plán výuky cizích jazyků, 2005 Návrh strategie UNECE pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj, 2004 Východiska
Školní vzdělávací program Management škol a evaluace a autoevaluace škol Naplňování individuálních vzdělávacích potřeb Klíčové kompetence Průřezová témata Cizí jazyky Podpora kurikulární reformy
Environmentální výchova Rovnost pohlaví Zdravý životní styl Výzkum a vývoj Multikultura Lidská práva Podpora udržitelného rozvoje
Propojení počátečního a dalšího vzdělávání Propojení vzdělávání a trhu práce Motivace k celoživotnímu vzdělávání Zvýšení funkční gramotnosti Mobilita učitelů Podpora celoživotního učení
Diagnostika a poradenství Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci s mimořádným nadáním Metody a formy výuky Alternativní pedagogika Podpora profesních kompetencí učitelů
Poradní sbor
Oponenti koncepce – PhDr. Jana Kohnová, Ph.D. - Mgr. Daniel Janata - Mgr. Miroslav Jiřička - PaedDr. Iva Cichoňová
Podpora kurikulární reformy PaedDr. Karel Tomek (VÚP) PhDr. Jana Kašparová (NÚOV) PaedDr. Jiřina Tichá (O 22 MŠMT) Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. Mgr. Pavel Kněnický (O 23 MŠMT)
Podpora udržitelného rozvoje PaedDr. Karel Tomek (VÚP) Mgr. Svatava Janoušková (VÚP) RNDr. Jana Dlouhá (COŽP) PaedDr. Lenka Kubrichtová (projekt Zdravé zuby)
Ing. Jan Kovařovic, CSc. (Pedf UK) PhDr. Zdeňek Palán, Ph.D. (NVF) Mgr. Michal Trunda (MŠMT) Doc. PhDr. Otto Obst, CSc. (Pedf UPOl) Mgr. Richard Veleta (NÚOV) Podpora celoživotního učení
Podpora profesních kompetencí učitelů Doc. PhDr. Alena Vališová, CSc. (FF UK) Mgr. Lucia Drotárová (IPPP) Mgr. Jitka Kašová PaedDr. Lenka Burdíková (PAU)
Děkuji za Vaši pomoc