Zkušenosti se systémem GMP+ ve firmě VAPAS, a.s. Ing. Josef Lancingr VAPAS, a.s.
Úvodem mi dovolte představit naši dopravní firmu VAPAS, a. s Úvodem mi dovolte představit naši dopravní firmu VAPAS, a.s. Zabýváme se silniční dopravou téměř všech druhů zboží, ale více než dvě třetiny našich aktivit je zaměřeno na zemědělství a z toho značná část na přepravu krmiv. Naše sídlo je v Jihomoravském kraji, ale působíme nejen po celé republice, ale prakticky po celé Evropské Unii. Máme cca 130 dopravních jednotek, které jsou začleněny do 10 středisek. Vozíme krmiva pro ZZN Pelhřimov, Zenzu Znojmo, ZZN Pomoraví a další. Firma je sledována a kontrolována informačním systémem, který je on-line zapojen přes hlavní účetní knihu a reportuje informace počínaje jednotlivým autem a konče celým střediskem.
Certifikovali jsme se společností MOODY International v dubnu 2006 společně s certifikací na ISO 9001. Příprava na certifikaci byla poměrně náročná, ale výhodou bylo srovnání a úprava řady postupů ve firmě a jejich normování. Museli jsme vytvořit prakticky všechny postupy nově, stanovit pravidla a zaškolit personál. Celý proces trval cca 6 měsíců a bylo usilovná práce. Celý systém GMP+ a ISO 9001 je umístěn na serveru firmy, kde ho mohou všichni technici společnosti prohlížet bez problému vzhledem k velmi dobrému vybavení počítači. Samozřejmě, že právo změn má pouze pověřenec pro jakost. Chtěl ych zdůraznit, že získání certifikace je věc jedna, ale pak je nutné neusnout na vavřínech a trvale se systému GMP+ věnovat a to zejména při výměně personálu, kdy novému člověku se musí systém dostat do jeho podvědomí.
Bylo nutné řádně vyškolit dispečery (museli jsme jich několik vyměnit) a hlavně přinutit řidiče pracovat dle zásad GMP+ a to byl největší problém. V té době byl i značný nedostatek řidičů a ti se považovali za nepostradatelné. Ale když systém pochopí, funguje to. Dnes, po třech letech fungováni, je systém ve firmě zažitý a je jeho součástí. Velmi důležité je propojení systému GMP+ s informačním systémem firmy včetně odpovídajícího počítačového vybavení.
Další velmi důležitou součástí je úroveň dopravní techniky a to zejména pro rozvoz krmiv. Nemilosrdně jsme vyřadili stará auta, která je velmi obtížné čistit a nahradili je novými moderními se speciálními nástavbami. Problémem je vysoká cena, která se jen velmi obtížně promítá do cen přepravy krmiv. Výrobce krmiv totiž často raději používá napůl shnilé liazky či podobná stará vozidla s vrstvami plísní v nástavbě než moderní techniku, která samozřejmě vyžaduje vyšší cenu. Přitom tyto stará vozidla častou ani nejdou pořádně vyčistit. V současném konkurenčním prostředí je základním kritériem pro výrobce krmiv při výběru dopravy jen cena. Řada z nich používá vlastní dopravu, která je opravdu v hrozném stavu. V podcenění úrovně techniky vidím obrovské rezervy v systému krmiv.
Řada firem zvažuje, zda certifikovat na GMP+, nebo ne Řada firem zvažuje, zda certifikovat na GMP+, nebo ne. Zda se vyplatí vynaložit značné úsilí a prostředky a zda je to nutné. Můj názor je, že jiná cesta nevede. V dnešním globálním světě je bohužel možnost rychlého šíření nejen informací a technologií, ale také nemocí, infekcí apod. Vzpomeňme si na nemoc šílených krav, ptačí chřipku a další. Jediným způsobem, jak se tomu lze bránit je čistota, důslednost, evidence a pečlivost. A to jsou principy GMP+, nic jiného. Pro naši firmu byla certifikace na GMP+ značným přínosem, čistota se stala samozřejmou věcí, stejně jako zákaz přeprav nevyhovujících komodit. Pokračujeme ale dále. V současné době již zavádíme sledovací systém spojený s elektronickou puťovkou (staskou), ve které bude sledováno i čistění a jeho kontrola. V současné době tyto parametry zapisuje řidič ručně.