Psychedelic / Goa Trance - úvod Psychedelic Trance, zkráceně psy-trance je zcela zvláštním druhem elektronické taneční hudby, který je jen velmi obtížně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CHEMICKÁ VAZBA.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Žánry elektronické hudby
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
Řeč, jazyk, mluva.
Název Dělení moderní hudby
vypracovala: Mgr. Květa Stejskalová
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
1IT S ÍŤOVÝ DATOVÝ MODEL Ing. Jiří Šilhán. S ÍŤOVÝ DATOVÝ MODEL Je historicky nejstarším datovým modelem. Jeho základem jsou vzájemně propojené množiny.
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
70. a 80. léta v moderní populární a rockové hudbě
Sociální konstruktivismus
Nová digitální piana 2009 / 2010 FAST ČR, a.s
Abstraktní expresionismus
KULTURA Jitka Nešněrová.
Fuzzy logika.
Trance music - Druh elektronické taneční hudby, která vznikla v 90. letech v Německu (úplný začátek trance hudby se ale přiřazuje ke Britské skupině The.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Rozdíly mezi osobnostmi
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Funk Denisa Zouharová.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Kriminalistická stopa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
František Soudek Kvarta 2014/15 All rights reserved.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Částicová stavba látek
1 iMUNIS Portálové řešení pro obce Mgr. Jan Brychta Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Základy zpracování geologických dat
Sociální diferenciace
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
BASKYTARA Elias Decastelo.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Pink Floyd je anglická hudební skupina založená v roce 1964, která se dostala do povědomí díky svému psychedelickému rocku. Postupem času se kapela žánrově.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vyorálek Vojtěch Kvarta
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hudební výrazové prostředky
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
Tanec Vypracovala: Natálie Odehnalová 9. C ZŠ Masarova Garant: p. uč
UMĚNÍ KDO JE KURáTOR?.
70. A 80. léta v rocku AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Eliška Židlická, kvarta
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Strukturace učiva Příprava učitelova.
David Šuba.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Principy inovace.
Digitální učební materiál
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Životní zájmy Tematická oblast
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Transkript prezentace:

Psychedelic / Goa Trance - úvod Psychedelic Trance, zkráceně psy-trance je zcela zvláštním druhem elektronické taneční hudby, který je jen velmi obtížně popsatelný běžnými jazykovými kategoriemi. Zjednodušeně lze říci, že se jedná o zvukový základ techna (4/4 rytmus) doplněný o širokou škálu psychedelických zvuků, ruchů, tiků nebo samplů, kterými jsou skladby proloženy (randomizovaně nebo uspořádaně podle rytmu). Narozdíl od techna však beaty mívají velmi ostrý nástup připomínající údery kladivem nebo pulsující motor. Charakteristickým znakem psy-tranceu je mnohovrstevnatost, tzn., že různé zvuky a ruchy jsou uspořádány do vzorců na jednotlivých vrstvách, což však na první poslech často není patrné, neboť dobré psy-tranceové skladby mají jednotlivé vrstvy velmi promyšleně propletené do kompaktního celku. V průběhu skladby se mohou jednotlivé vrstvy vynořovat, utlumovat, měnit nebo se plynule transformovat v jiné. Časté jsou i speciální změny zvukových charakteristik jednotlivých ruchů a tiků, které navozují silný statický nebo dynamický prostorový dojem. Rychlost současných psy-tranceových skladeb se pohybuje mezi 120 (chilloutovky) (nářezy) bpm, relativně mnoho skladeb má atmosférická intra, outra nebo intermezza bez beatu. Tyto bezbeatové pasáže se často používají pro mixování, čili pro přechod mezi jednotlivými skladbami, ale mixuje se samozřejmě i přes beaty.

Ortodoxní technaři neznalí problému tedy často tvrdí, že psy-trance je narozdíl od techna snadno mixovatelný styl, který zvládne kdekdo. Opak je pravdou. Podle mého názoru je u psy-trancu více než u jiných stylů mimořádně důležité, aby po sobě následující skladby měly charakterovou návaznost, a aby celý set někam ideově směřoval. Při mixu je také nutné zvládnout celé široké spektrum různých zvuků a ruchů (kterých má psy-trance nepoměrně více, než např. techno) tak, aby na sebe u jednotlivých skladeb plynule navazovaly. Psychedelic trance je tedy skutečnou zkouškou dj-ských dovedností a jen málokterý dj tento styl zvládne jak technicky, tak i ideově. Psytrance je tedy díky výše nastíněné struktuře obtížnější na poslech než techno, zato má výraznější efekt na psychiku člověka. Dobře namixované psytrancové skladby budí dojem mohutného kompaktního energetického proudu, podpořeného navrstvenými ruchovými a zvukovými vzorci, které mají schopnost uvést člověka do jiných úrovní vědomí, případně až do tranzu. Podle mého názoru je skutečným uměním vytvořit skladbu, která má psychedelický efekt i bez použití jakýchkoli drog. V současné době je mezi českými clubbery pojem psy- trance celkem málo známý; většina lidí si u tohoto pojmu bohužel automaticky představuje hudbu, kterou hraje např. P.Van Dyk nebo Electromajk. Pro porovnání rozdílů doporučuji stáhnout si mp3 od Sonic Distortion z Nejlepší obrázek si jistě uděláte sami teprve po „reálném psychedelickém prožitku“, který se dá teoretickým pojednáním jen těžko nahradit. (převzato od )

Historicky je dobré začít u fenoménu samotného Goa. Toto místo (resp. město na záp. pobřeží Indického poloostrova) bylo tradiční mekou volnomylenkářských hippies již od šedesátých let. Zde nacházeli travelleři a tehdejí nekonformní rockeři „mantru sexu, drog a rock’n rollu“. V sedmdesátých a osmdesátých letech globální normalizace se i zde situace poněkud uklidnila, ale i tak zde byl "vyšší výskyt" volných beach parties, na kterých zněla tehdy hudba Yello, Pink Floyd či Talking Heads. Renesance psychedelické kultury devadesátých let je v Goa často spojována s živelným Goa guru Gilem („šíleným“ hippíkem ze San Francisca), který spolu se svými přáteli začal již v 80 letech experimentovat s elektronickou rytmikou označovanou tehdy spíše pojmy new beat či industrial, tedy dříve než se vžil název techno. Syntézou se směry tehdejšího electric disco, gothic, electro detroit a psychedelic rocku začala vznikat svébytná a svoji stavbou podstatně komplikovanějí forma tanečního stylu. Gil a spol. ukázal, že psychedelický podtón 60 let je stále aktuální. V dobách, kdy Británií zněly beaty acid house, nabíral v Indii undergroundový GOA trance již na otáčkách (k pionýrům patří např. belgický Front 242 či Split Second). Na free trance parties hrávali často neznámí Djs a anonymní goa freaks, kteří se jen těžko vraceli domů do klasického koloběhu občanů s „přísluným zařazením do rozvinuté západní společnosti“. Spolu s psychedelickou kulturou se počali vracet i její klasické atributy - styl odívání, psy art, filmová tvorba, filosofie, nekomerční životní styl, zájem o tradice hinduismu, budhismu, pohanských rituálů a šamanismu. V současné psychedelické elektronické hudbě existuje zákonitě mnoho nových směrů, jejichž rozmanitost a nejednoznačnost teoretického zařazení neustále stoupá. Vechny jsou přirozeně taneční, ale větina z nich je zároveň poslechovou záležitostí s vlastním „dějem“. Více nežli melodií se tato forma zabývá hledáním nových barev samotného zvuku. Posluchače neustále překvapují nově objevené a opracované exponáty?. Kompozice zvuků se vyvíjí a poměrně často mění, samotný vzorec rytmu i melodie je odkrýván jen postupně a připomíná spíše vzájemně interferující fraktálový rozvoj původně celkem jednoduché posloupnosti s promyšlenou vnitřní zákonitostí. Snad proto během jednoho tracku zažijete i několikrát pocit, že se skladba ocitla na svém vrcholu. Následující takty vás mnohdy přesvědčí, že jsou i výše položená místa než je vrchol.

Psychedelic Trance, zkráceně psy-trance je zcela zvláštním druhem elektronické taneční hudby, který je jen velmi obtížně popsatelný běžnými jazykovými kategoriemi. Zjednodušeně lze říci, že se jedná o zvukový základ techna (4/4 rytmus) doplněný o širokou škálu psychedelických zvuků, ruchů, tiků nebo samplů, kterými jsou skladby proloženy (randomizovaně nebo uspořádaně podle rytmu). Na rozdíl od techna však beaty mívají velmi ostrý nástup připomínající údery kladivem nebo pulsující motor. Rychlost současných psy-tranceových skladeb se pohybuje mezi 120 (chilloutovky) (nářezy) bpm, relativně mnoho skladeb má atmosférická intra, outra nebo intermezza bez beatu. Tyto bezbeatové pasáže se často používají pro mixování, čili pro přechod mezi jednotlivými skladbami, ale mixuje se samozřejmě i přes beaty. Ortodoxní technaři neznalí problému tedy často tvrdí, že psy-trance je narozdíl od techna snadno mixovatelný styl, který zvládne kdekdo. Opak je pravdou. Podle mého názoru je u psy-trancu více než u jiných stylů mimořádně důležité, aby po sobě následující skladby měly charakterovou návaznost, a aby celý set někam ideově směřoval. Při mixu je také nutné zvládnout celé široké spektrum různých zvuků a ruchů (kterých má psy-trance nepoměrně více, než např. techno) tak, aby na sebe u jednotlivých skladeb plynule navazovaly. Psychedelic trance je tedy skutečnou zkouškou dj-ských dovedností a jen málokterý dj tento styl zvládne jak technicky, tak i ideově. Psytrance je tedy díky výše nastíněné struktuře obtížnější na poslech než techno, zato má výraznější efekt na psychiku člověka. Dobře namixované psytrancové skladby budí dojem mohutného kompaktního energetického proudu, podpořeného navrstvenými ruchovými a zvukovými vzorci, které mají schopnost uvést člověka do jiných úrovní vědomí, případně až do tranzu. Podle mého názoru je skutečným uměním vytvořit skladbu, která má psychedelický efekt i bez použití jakýchkoli drog. V současné době je mezi českými clubbery pojem psy-trance celkem málo známý; většina lidí si u tohoto pojmu bohužel automaticky představuje hudbu, kterou hraje např. P.Van Dyk nebo Electromajk.