Starověká literatura Mgr. Lucie Vychodilová, 2012 VY_32_INOVACE_VYC1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Mezopotámie
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Téma: Středověká literatura
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Starověká Palestina.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
VY_32_INOVACE_01_CJL_001_Zrn
Opakování 6. třídy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Bible 6. ročník.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Kultura starého Egypta
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
5 Perská a hebrejská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vznik a poslání písemnictví
Vypracoval: Jakub Moravec
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Identifikátor materiálu: EU –
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
Syropalestina.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Původ hudby, pravěk, starověk
Starověká Mezopotámie
usazování hebrejsko – židovských
Téma: RISKUJ - OPAKOVÁNÍ
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Starověká literatura (Opakování) ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_103 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_05 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Úvod do starověku; Vznik písma
VY_32_INOVACE_
MEZOPOTÁMIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OP VK Využívání ICT Sada č
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
BIBLE Starý zákon.
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5 Perská a hebrejská literatura
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Starověká literatura Mgr. Lucie Vychodilová, 2012 VY_32_INOVACE_VYC1

Starověká literatura Vznik písma Starověké kultury VY_32_INOVACE_VYC1

Vznik písma Kdy, čím a kde začal starověk? Kde se objevily první civilizace? Proč vznikaly tak obrovské stavby? Co je freska? Koho/co znázorňovaly sochy? Které hudební nástroje se používaly? Jaká „literatura“ vznikala v pravěku? Čemu se věnovaly první texty? Které umělecké žánry vznikly jako první? Jak nazýváme první písmo? Jak vypadalo? Chronologicky jmenuj jednotlivé druhy písma. Uveď k nim kratičké charakteristiky. VY_32_INOVACE_VYC1

Vznik písma 3500 př.n.l. v Mezopotámii objevením písma. První civilizace vznikaly kolem velkých vodních ploch. Řeky Eufrat a Tigris: Mezopotámie, řeky Indus a Ganga: Indie a Čína, řeka Nil: Egypt, východ Středozemního moře: Syropalestina. Dokazovaly moc, slávu, vysoké společenské postavení. Malba do mokré omítky. Bohy, vládců, nejbohatších dvořanů. Loutna, harfa, flétna, trubka, bubny. Ústní lidová slovesnost (pranostiky, mýty, písně, obřadní řeči). Náboženství a administrativě. Hymny a veršované eposy (poezie). Piktogramy: obrázky jednotlivých předmětů. VY_32_INOVACE_VYC1

Vznik písma Piktogramy (3500 př.n.l., obrázky jednotlivých předmětů; Mezopotámie: Sumerové), ideogramy (obrázky myšlenek; Mezopotámie), klínové písmo (hliněné tabulky, rákosové rydlo, Mezopotámie), hieroglyfy (napřed tesání do kamene, pak štětečkem na papyrus, Egypt), abecední hláskové písmo (14.-13. stol. př.n.l., Syropalestina: Féničané), alfabeta (Řecko), latinka (Řím). VY_32_INOVACE_VYC1

Starověké kultury Mezopotámie Syropalestina Egypt Indie a Čína VY_32_INOVACE_VYC1

Mezopotámie Kde se nacházela? Které národy tam žily? Vysvětli pojmy: zikkurat, reliéf, stéla. Jak vypadaly sochy? Jak se jmenuje jeden z nej- starších právních dokumentů světa z konce 18. stol.př.n.l.? Jak se jmenuje nejstarší známý epos? Informuj o jeho obsahu. Od kterého národa pochází nejstarší mapa známého světa? Krátce charakterizuj dvě památky perské literatury. VY_32_INOVACE_VYC1

Mezopotámie Mezi řekami Eufrat a Tigris (dnešní Irák). Sumerové, Akkadové, Babyloňané, Asyřané, Peršané. Zikkurat: stupňové chrámové věže, reliéf: obrazy vytesané na stěnách, stéla: stojící kamenná deska. Vystihovaly vznešenost a důstojnost, byly strnulé a jejich podoba nebyla věrná originálu (pokud nějaký byl). Chammurapiho zákoník. Epos o Gilgamešovi. Gilgameš, části bůh, z části člověk, byl tyranský král ostrova Uruk. Jeho poddaní se modlili, aby se ho zbavili. Bohové seslali polodivocha Enkidua, který jej měl zabít. Gilgameš a Enkiduo se spřátelili. Bohyně Ištar se zamilovala do Gilgameše, ten ale její lásku odmítl. Ištar ze msty zabila Enkidua. Zničený VY_32_INOVACE_VYC1

Mezopotámie Gilgameš se vydal hledat nesmrtelnost. Marně. Teprve až se vrátil na Uruk, zjistil, že nesmrtelným ho činí hradby, které nutil stavět své poddané a kvůli kterým jej poddaní tolik nenáviděli. Od Babyloňanů. Avesta: posvátné spisy perského náboženství (boj dobra es zlem, hymny na božstva, modlitby, písně, pravidla). Pohádky tisíce a jedné noci: původně indický soubor příběhů. VY_32_INOVACE_VYC1

Syropalestina Kde se nacházela? Proč se na území neustále bojovalo? Jak neustálé boje ovlivnily architekturu? Jaký doklad syropalestinské hudby se dodnes používá? Čím se stali Féničané důležití? Odkud pochází největší množství nalezených klínopisných tabulek? Krátce charakterizuj lit. památky, které vznikly v hebrejštině. Stručně informuj o Bibli. VY_32_INOVACE_VYC1

Syropalestina Území dnešní Sýrie, Libanonu, Jordánska a Izraele. Ležela ve středu důležitých obchodních cest, kadý národ je chtěl vlastnit. Později střet judaismu, křesťanství a islámu. Vznikaly obranné hradby, dobré silnice. Žalmy. Vynález hláskové abecedy (22 znaků). Z přístavu na severu Sýrie (Ugarit). Talmud: soupis náboženských pravidel a diskuzí rabínů o židovském náboženství. Bible- Starý zákon: tvoří základ pro judaismus i křesťanství. Obsahuje 46 knih (dějepisné, mudroslovné, prorocké). VY_32_INOVACE_VYC1

Syropalestina: Bible Počátky v 15 stol. př. n. l. Skládá se ze Starého a Nového zákona. Překlady: Do řečtiny, 3. stol. př. n. l.: Septuaginta. Do latiny, 4. stol.: Vulgata (bratr Jeroným). Do staroslověnštiny, 9. stol. Pouze část textů, např. Proglas (Konstantin a Metoděj). Do češtiny, druhá polovina 14. stol.: Drážďansko-leskovecká bible. Konec 16. stol.: Kralická bible (Jednota bratrská) VY_32_INOVACE_VYC1

Syropalestina: Bible Starý zákon: SZ zaznamenává především prostředí, ve kterém vznikaly a předávaly se náboženské tradice. Nejdůležitější místo tedy zaujímá rodina. Rodině nebo spíše rodinným klanům vládne otec. Otcův úspěch závisí na jeho plodnosti, tedy na počtu potomků. Potomci totiž znamenají sílu a pokračování rodu. Je zde dokonce zmiňované tzv. leviátní povinnost. Ta spočívá v tom, že pokud zemře muž, který po sobě nezanechal žádné děti, ale byl ženatý, jeho ženu si pak musí vzít jeho bratr a zplodit s ní mrtvému bratrovi potomka. Dalším zajímavým zvykem bylo vykupování. Pokud se někdo ocitl v dluzích a následkem toho mu byl vyvlastněn majetek nebo se někdo dostal do otroctví, měl nejbližší příbuzný tohoto dlužníka povinnost majetek i osoby co nejdříve vykoupit zpět. SZ rovněž vypráví o různých svatyních čili místa, kde došlo ke spojení Boha s lidmi (Šekem- příslib země, Bétel- Jákob, Mamre- Abrahám, Beeršeb- život patriarchů, Šílo, Gilgál, Mispu, Rámu). Celkově nejvýznamnějším místem se stal chrám v Jeruzalémě, jež vybudoval Šalamoun. Představuje jediné místo, kde bylo možno právoplatně obětovat Hospodinovi. Tento chrám se stal nábožensko- kulturním střediskem. Dalšími středisky byly královské dvory. VY_32_INOVACE_VYC1

Syropalestina: Bible Nový zákon: 27 knih rozdělených na: Čtyři evangelia: život, učení, umučení a vzkříšení Ježíše Nazaretského. Skutky apoštolů: počátky křesťanství, osudy prvních zvěstovatelů. Epištoly: listy apoštolů. Křesťanské učení a zásady. Zjevení: apoštol Jan předpovídá druhý příchod Krista, poslední soud a novou Zemi. Význam: Bible je označována jako kniha knih. O důležitosti Písma hovoří sám za sebe nejstarší dochovaný zlomek textu, který byl vyrytý na plátek stříbra. Je uchován v Izraelském muzeu v Jeruzalémě. Obsahuje Áronské požehnání a pochází ze 7. či 6. stol. př. Kr. Elementární význam má pro křesťanskou víru. Její základní znalost však patří k požadavkům všeobecného vzdělání. VY_32_INOVACE_VYC1

Egypt Kde se nachází? Jaké stavby vznikaly? Co zobrazovaly egyptské malby? Jak se jmenují tři nejdůležitější egyptské lit. památky? Kdo byl Sinuhet? K čemu sloužily Knihy mrtvých? VY_32_INOVACE_VYC1

Egypt Kolem řeky Nil. Pyramidy, chrámové komplexy, zádušní chrámy (hrobky), paláce. Posmrtný život, mytologické výjevy, přírodu i obyčejný život. Achnatonův hymnus na Slunce, Vlastní životopis Sinuhetův, Knihy mrtvých. Egyptský lékař. Jako rady a zaříkadla pro mrtvé, kteří cestují k posmrtné blaženosti. VY_32_INOVACE_VYC1

Indie a Čína Co významně ovlivňovalo vývoj Indie a Číny? Jaké stavby vznikaly? Co je kaligrafie? Koho/co znázorňovaly sochy? Co jsou tzv. védské zpěvy? Co obsahují nápisy krále Ašóky? Jak se jmenuje indický epos o bratrovražedném boji mezi dvěma rody Bháratovců? O čem vypráví indický hrdinský epos Rámájana? Která slavná příručka vznikla v 1. století? Jmenuj dvě čínské lit. památky. Jmenuj dva čínské básníky, jednoho indického. VY_32_INOVACE_VYC1

Indie a Čína Filozoficko- náboženské proudy (budhismus, brahmanismus, hinduismus). Patrové domy podle urbanistických plánů, chrámy, Velká čínská zeď. Písmomalířství. Božstva (hl. Buddhu), akrobaty, hudebníky, čínského draka. Staroindické modlitby a hymny bohům. Zákony vytesané do kamene. Mahábhárata. Princi Rámovi unese manželku Sítu vládce démonů. Ráma ji s pomocí krále opic Hanumana osvobodí. VY_32_INOVACE_VYC1

Indie a Čína Kámasútra (sexuální příručka). Kniha proměn, Kniha písní. Čína: Li Po, Tu Fu. Indie: Kálidása. VY_32_INOVACE_VYC1

mumie (Ramesse II.) VY_32_INOVACE_VYC1

Buddha (Šákjamuni) VY_32_INOVACE_VYC1

zikkurat (Choga Zanbil, Írán) VY_32_INOVACE_VYC1

svitek (svitek Tóry, Kolín nad Rýnem) VY_32_INOVACE_VYC1

Použité zdroje BLÁHOVÁ,M. a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol. Didaktis: Brno, 2008. ISBN 978-80-7358-115-2. >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:K%C3%B6ln-Tora-und-Innenansicht-Synagoge-Glockengasse-040.JPG <<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Choghazanbil2.jpg<<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BuddhaShakyamuni.jpg <<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rammumy.jpg<<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Code-de-Hammurabi-1.jpg<<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:All_Gizah_Pyramids.jpg<<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Petra_Jordan_BW_36.JPG <<7.9.2012 >>http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ze%C4%8F2005.jpg <<7.9.2012 VY_32_INOVACE_VYC1