Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SÁMŮV KMENOVÝ SVAZ 4. TŘÍDA
Advertisements

Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Hrádek u Nechanic Anna Vojtěchová.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Roman Cigáň 2. ročník. Co to je? Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický.
První státní útvary západních Slovanů
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Sámův kmenový svaz 623 – 658 n.l..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
0 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ 0 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
GALILEO GALILEI 15.února 1564 Pisa - 8.ledna 1642 Arcetri
Významní čeští panovníci
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Jagellonci a nástup Habsburků
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Dávní Slované Eliška Rybová.
Územní vývoj státu.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Historický vývoj území ČR Hospodářský zeměpis
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Příchod Slovanů a Sámův kmenový svaz
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_564 _Sámova říše AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
Václav Hlavinka 1.L Země.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Stoletá válka 1337–1453 Spor o Flandry 3 fáze/etapy 1.etapa( )
ZEMĚ A NÁRODY NA ÚZEMÍ ČESKOSLOVENSKA
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
První státní útvary na našem území
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_01Sada: 02 Ověření ve výuce: Vlastivěda Datum: Třída:
SÁMOVA ŘÍŠE LENKA VENCLOVÁ 7.ROČNÍK.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Ivan Semela Název šablonyIII/2 – Inovace.
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_467.
Anotace: Na číselné ose čtou čísla, která se postupně objevují.
Slované.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Slované na českém území a Sámova říše
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Kmenový svaz západních Slovanů. Mapa (1) Franský kupec Sámo (2)
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.9 Sámova říše
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.07_samova _rise Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Slované 7. ročník.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Dějepis Název Sámo, Sámova říše Klíčová slova Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad, samostatná práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 2, 51 MB Zdroje Viz Literatura

Dějepis 7. ročník PaedDr. Mgr. Jana Pelikánová, 2011/12 Sámo, Sámova říše Dějepis 7. ročník PaedDr. Mgr. Jana Pelikánová, 2011/12

Sámo († 658 nebo 659) Sámo na obraze B. Jezovníka Freska Sáma ve Znojmě Z roku 1134 franský kupec, vůdce kmenového svazu Slovanů existujícího v 7. století a označovaného jako „Sámova říše“ o jeho životě a osobnosti je jen velmi málo dokladů, stručné zmínky se nalézají ve 48. kapitole kroniky Fredegarovy ("Ve čtyřicátém roce panování Chlotharova shromáždil muž jménem Sámo, původem Frank z kraje senonského, větší počet kupců a odebral se za obchodem do země Slovanů zvaných Vinidové. Slované se již začali bouřit proti Avarům a proti jejich králi Kaganovi.„) pocházel   ze  Senonského kraje (Sens ve Francii a dnes je známé pod jménem Champagne) , byl přirozeně inteligentní vůdčí typ se silnými ekonomickými a politickými znalostmi

pochopil, že Slované potřebují informace, ale ne nadvládu podporoval obchod z tehdy známého světa (vstřícná politika vůči cizím osobám), ale vyhnal či se jinak zbavil osob, které jeho říši neprospívaly a škodily („zlikvidoval kriminalitu)“ vazby na obchod- říše byla schopna pohrozit Francké říši, ale i každému jinému, asi takto: budete-li znovu dělat potíže, obchodníci od Vás budou mít hospodářské ztráty obchodníci Francké říše tedy tlačili na francké politiky, aby nechali na pokoji Sáma a jeho říši, takže Sámovu říši nikdo dále nenapadal, a to přesto, že byla územně a populačně slabší než Francká říše

tato politická koncepce je v mnohém podobná politické  koncepci  dnešního Švýcarska, Kajmanských ostrovů, Libye, Singapuru, Saudské Arábie, Bahrajnu, Kataru, Ománu, Sjednocených arabských emirátů, Kuvajtu, atd. Sámova politická práce byla úspěšná- dokazuje to skutečnost, že po roku 636 Sámova říše žila v míru se svými sousedy, jak s Avary, tak s Franckou říší,  kteří ji uznávali Sámo zemřel roku 658 přirozenou smrtí jako všemi oplakávaný a milovaný státník Slavný návrat Sáma po vítězství nad Dagobertem

Sámova říše státní útvar Slovanů existující ve střední Evropě 624-659 (podle Fredegarovy kroniky) nebo 626-661 (podle data obléhání Konstantinopole v roce 626) zakladatel- francký kupec Sámo (získal velkou prestiž jako velitel během bojů Slovanů s Avary, ovládajícími dlouhá léta střední a jihovýchodní Evropu) rozprostírala se na území dnešní České republiky, východu Německa, západu Slovenska, západu Maďarska, jihozápadu Polska, východu Rakouska a severu Slovinska říše vznikla spojením slovanských kmenů, které byly do té doby podřízeny, ne však poddány, avarskému kaganátu (územně správní celek zejm. turkických národů v čele s kaganem ustaven u Avarů, na přelomu 8. a 9. stol. u východních Slovanů a od 13. stol. u Mongolů ) v Panonii, který byl však na začátku 7. století ve vnitropolitickém rozvratu, v důsledku bojů mezi několika nástupci chána Bajana

Sámova  říše vznikla a upevnila se z odporu proti útlaku ze strany neslovanských etnik, a to Avarů a Francké říše povstání Slovanů v roce 623 proti Avarům vzniklo, protože Avaři obývající Potisí a Panonii (tj. dnešní Maďarsko) napadali okolní slovanské obyvatelstvo a ekonomicky na něm parazitovali i jinak ho zneužívali v této oblasti pobýval Sámo a se svým doprovodem se postavil proti Avarům-osvobozenecké boje-porážka Avarů a zvolení Sáma za vůdce nově vzniklá Sámova říše měla charakter blízký avarskému (turko-tatarskému) kaganátu, tj. kmenového svazu, který byl posílen prozíravou sňatkovou politikou (Fredegar píše o 12 manželkách) centrum- pravděpodobně na rozhraní Moravy a Dolních Rakous oblast dnešního jihovýchodu České republiky - Mikulčice a okolí

631 Francký král Dagobert poslal svá vojska, aby napadly Sámovu říši- chtěl si Slovany podmanit říše však byla materiálně silná a vyspělá- porazila Franckou říši v bitvě u svého hradiště Wogastisburgu (leželo pravděpodobně v severozápadních Čechách) vojska Sáma pak v roce 631 vtrhla do Durynska, části Francké říše, a pak ještě znovu v letech 633 - 636 Město Podbořany (něm. Podersam) se nachází v okrese Louny, kraj Ústecký. Na blízkém vrchu Rubín se údajně nacházelo bájné slovanské hradiště Wogastisburg Vrch Rubín

pokračování říše po Sámově smrti (658 nebo 661) se jeho říše rozpadla, čemuž pravděpodobně velmi napomohl fakt, že Sámo měl početné potomstvo (snad 22 synů a 15 dcer podle Fredegara) odstředivé kmenové tendence byly posíleny tím, že téměř každý mocnější kmen svazu měl mezi Sámovými manželkami svou zástupkyni a jejího syna – pretendenta trůnu, se kterým se mohl identifikovat, to, co bylo za Sámova života při udržování říše výhodou, se po jeho smrti stalo naopak překážkou o období po rozpadu Sámovy říše nejsou žádné písemné prameny, přesto podle archeologických nálezů lze usuzovat, že říše fungovala nadále, ale samozřejmě ne v takovém měřítku- roztříštěna mezi Sámovy následovníky, kteří vládli na svých územích hradiště, která byla na vzestupu za Sámovy vlády nezanikla, ba dokonce se dále rozvíjela, byla jádrem pro založení budoucí Velkomoravské říše, kdy se moci chopili Mojmírovci.

Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy. Je pojata jako opakování probraného učiva z látky na téma Sámo, Sámova říše. Cílem je zajímavou formou- obrázky procvičit znalosti žáků z tohoto tématu, nebo získání znalostí nových. Žáci se seznámí s probíraným učivem.

Metodické poznámky Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy. Je pojata jako opakování probraného učiva z látky na téma Sámo, Sámova říše. Cílem je zajímavou formou- obrázky procvičit znalosti žáků z tohoto tématu, nebo získání znalostí nových. Žáci se seznámí s probíraným učivem.

Literatura http://www.valka.cz/clanek_1213.html http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1mova_%C5%99%C3%A D%C5%A1e http://images.google.com/search?tbm=isch&hl=cs&source=hp& biw=1280&bih=654&q=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C 5%A1e&gbv=2&oq=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C5% A1e&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1584l10024l0l103 35l18l18l4l9l13l0l193l761l0.5l5l0#hl=cs&gbv=2&tbm=isch&sa =1&q=vrch+rub%C3%ADn&pbx=1&oq=vrch+rub%C3%ADn& aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3454l6048l0l6641l10l10l0 l5l0l0l254l960l0.2.3l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=cfaca78c3 cdef009&biw=1280&bih=654 http://images.google.com/search?tbm=isch&hl=cs&source=hp& biw=1280&bih=654&q=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C 5%A1e&gbv=2&oq=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C5% A1e&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1584l10024l0l103 35l18l18l4l9l13l0l193l761l0.5l5l0 http://malotridka.ic.cz/3-pomucky/davni-slovane-historicke- obrazky/