Šárka Honsová Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeská univerzita v Plzni Příspěvek k přenosu motorických předpokladů z rodičů na děti.
Úvod Diagnostika a posuzování nadání, vloh a talentu Faktory ovlivňující tuto diagnostiku Rodinná motorická anamnéza Dotazník Vliv učení a genetická determinovanost nadání, vloh a talentu
Teoretická východiska Vloha Nadání Talent zděděné vrozené předpoklady příznivá struktura vloh speciálního charakteru ucelený souhrn mimořádně vynikajících schopností
Teoretická východiska Dotazník nestandardizovaná podoba, všechny typy otázek získávání informací bez osobního kontaktu časová nenáročnost snadné vyhodnocování odpovědí
Metodika korelace mezi daty získanými z dotazníku rodinné pohybové anamnézy a mezi výsledky našeho testování v první etapě výzkumu pro data dichotomického charakteru koeficient biseriální korelace pro ostatní data Pearsonův koeficient součinové korelace
Metodika dotazník – 8 otázek, v případě kvalitativní odpovědi kód pro převod na jiný typ škály dotazník vyplnili rodiče 25-ti otestovaných dětí ve věku 3 -6 let software Microsoft Excel 2000
Dotazník – Pohybová anamnéza 1. V kolika měsících začalo vaše dítě chodit? Jak dlouho chodí vaše dítě do mateřské školy? Má doma vaše dítě míč? ano – ne** Jak často si sním samo hraje? Věnujete se společně s dítětem nějaké pohybové aktivitě? V případě, že ano, jaké a jak často? 5. Učili jste vaše dítě manipulovat s míčem: házet: ano – ne** chytat: ano – ne** driblovat: ano – ne** 6. Umí vaše dítě plavat? ano – ne** Jezdit na kole? ano – ne** 7. Věnoval (věnuje) se některý z rodičů (z pohledu dítěte) výkonnostně nebo rekreačně nějakému kolektivnímu sportu? V případě, že ano, jakému a jak dlouho? 8. Věnoval (věnuje) se některý z prarodičů (z pohledu dítěte) výkonnostně nebo rekreačně nějakému kolektivnímu sportu? V případě, že ano, jakému a jak dlouho?
Výsledky koef. biseriální korelace Výuka driblingu0,464 Plavání0,387 Pohybová aktivita dítěte0,206 Jízda na kole0,148 koef. součinové korelace Věk dítěte0,239 Pohybová aktivita prarodičů0,173 Pohybová aktivita rodičů0,127 Doba navštěvování mateřské školy0,048 Věk, kdy dítě začalo chodit-0,026 Frekvence hry dítěte s míčem0,019
Výsledky Vyřazení otázek zda učili rodiče děti házet, chytat a zda má dítě doma míč, protože všichni odpověděli shodně ano Statisticky významně koreluje pouze položka výuka driblingu r = 0,464
Závěry Výuka driblingu ovlivňuje výsledek v testu motorických předpokladů pro manipulaci s míčem Nízkou korelaci mezi výsledkem testu a věkem dítěte může zapříčiňovat malý rozsah souboru Nutnost přeformulovat některé problematické otázky a změnit jejich typ z „otevřených“ na „volbu“
Děkuji za pozornost