Úvod do studia- 1. tutorial Informace o předmětu Definice tématu Robert Zbíral
Předmět Úvod do studia: o čem to je? cíl: předat studentům základní dovednosti potřebné pro další studium práva jak se učit jak prezentovat sebe a své názory jak vybrat a zpracovat relevantní informace jak psát odborné texty jak ovládat právní informační systémy způsob dosažení cíle aktivity jsou navázány na proces směřující k napsání závěrečné písemné práce
Předmět Úvod do studia: proč je to dobré? VŠ má být především o získání obecných dovedností aplikovatelné v dalších fázích studia klauzury, diplomky, seminárky, prezentace samozřejmě uplatnitelné i poté v pracovním procesu analogie: většina právních úkonů vyžaduje stejný postup; nutné pochopit zadání od klienta (téma) vyhledat relevantní informace pro řešení pochopit a zpracovat získané informace jasně a stručně sepsat výsledný produkt vyžadováno vyčerpání zadání dodržení pravidel (právní řád, morálka) originalita řešení srozumitelnost výsledku
Studijní zdroje doporučená literatura: TOMOSZKOVÁ, Veronika, TOMOSZEK, Maxim (eds). Kurz právnických dovedností. Olomouc: Iuridica Olomucensis, 2008. 327 s (vybrané kapitoly) volně k dispozici na stránkách předmětu ZBÍRAL, Robert. Praktická příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. 159 s.
Hodnocení předmětu zakončení předmětu zkouškou výsledná známka odpovídá získanému počtu bodů za povinnosti spojené s předmětem maximální počet bodů: 100 (106) účast na tutorialu: 5 bodů (celkem možno 20) 4krát domácí úkol: 0-10 bodů (celkem možno 40) závěrečná seminární práce: 0-40 bodů 3 termíny (až po konci semestru) dovoleno opakované odevzdání (aneb vrácení a vylepšení textu) možnost bonusů náslech u soudu: 3 body analýza judikátu: 3 body min. počet bodů pro známku E: 70 bodů pozor na průběžný systém hodnocení !!! svoboda vs odpovědnost předmět časově náročný na domácí přípravu
Účel písemné práce cílem není něco popsat!!! nepředáváme obecně známé informace analýza, kritický pohled, hodnocení stavu vědecky pojmout určitý (netriviální) problém ideálně: přispět ke stavu vědění akceptovatelné: kompilát, ale: zpracování širokého spektra dostupné literatury logická a srozumitelná struktura textu vysoká informativní hodnota klíč: soustředit se na zvolené téma!!!
Téma: checklist tzv. predeterminanty subjektivní skutečnosti zadané téma?: ANO / NE určení práce? druh textu délka práce?: X slov / stran subjektivní skutečnosti chci být nejlepší? ANO / NE chci začínat od nuly? ANO / NE mám nějakou zvláštní znalost? ANO / NE zkušenosti s psaním? ANO/ NE kolik mám času? X dnů mohu s někým konzultovat? ANO / NE najdu potřebné zdroje? ANO / NE
Obecná vs specifická témata obecné: Ústava ČR v proměnách času výhody něco o tom vím / dokážu si představit, o co jde snadnější fáze přípravy a začátku psaní spousta zdrojů, lehce dohledatelných specifické: Vliv odkazu ústavy ČSR z roku 1920 při přípravě nové ústavy ČR lze přijít s něčím novým menší hrozba zahlcení autora snazší přistoupit k analýze vztah délky a vymezení tématu pozor na tzv. nezpracovatelná témata dvě varování viz učebnice superspecifická: např. „Odvolatelnost poslanců v ČR“
Jak zúžit téma (a neztratit se)? tematicky kdo co činí, souvislosti, vrstvy např. Ústavní soud soudci, judikatura, aparát, funkce atd. časově zachovat logiku výběru i členění pozor na přítomnost a budoucnost (lépe se vyvarovat) geografické: dle množství případů jeden subjekt: případová studie (Správa konkurzní podstaty v ČR) dva subjekty: komparace (Správa konkurzní podstaty v ČR a SR) více podobných zemí: komparace vysvětlující odlišnosti (Správa konkurzní podstaty v ČR, SR a Maďarsku) více rozdílných zemí: komparace vysvětlující stejný vývoj (Správa konkurzní podstaty v Rusku, Japonsku a Nigérii) široké spektrum subjektů: kvantitativní metody (Správa konkurzní podstaty v zemích WTO)
Pomůcky při tvorbě tématu výzkumná otázka jednoduše: o co mi v práci jde? (pamatovat- babiččina bábovka…) ne popsat XY, zabývat se XY, cílem zkoumat XY podmínky: relevantní k tématu (či dle zadání), ověřitelnost, jednoduchost, prvek motivace příklad téma: Vývoj státního dluhu České republiky VO: Přispěly k nárůstu státního dluhu vlády vedené ODS nebo ČSSD? hypotéza návrh vysvětlení určité skutečnosti, v práci se následně ověřuje (potvrzuje/vyvrací) věta oznamovací a určitost, testovatelnost (ano/ne), vztah mezi zkoumaným jevem (závislá proměnná) a jevem ovlivňujícím (nezávislá proměnná) příklad: závislá prom.: růst dluhu nezávislá: složení vlády Složení vlády nehraje z hlediska míry nárůstu státního dluhu roli. vs: Narůstající státní dluh zvyšuje šanci pravicových stran sestavit vládu.
Příklady vymezení tématu Vstup Turecka do Evropské unie příliš obecné, mnoho vrstev základní roviny kdo hraje roli: Turecko, EU, členské státy čeho se týká: právo, ekonomika, zahraniční politika, náboženství atd. podtéma: Islám a přistoupení Turecka co se mi zdá zajímavé? cílem je to vysvětlit
Příklad vymezení tématu členské státy liší se podpora vstupu Turecka podle toho, jaké politické síly jsou v daném členském státě u moci? hypotéza: křesťansko-demokratické strany (vlády) jsou proti ovlivňuje hrozba islámu podporu vstupu Turecka mezi českým obyvatelstvem? hypotéza: na Čechy jako většinové ateisty to nemá vliv Turecko přispívá snaha o vstup do EU k větší radikalizaci islámu v Turecku? hypotéza: evropeizace Turecka vyvolaná snahou o přistoupení k EU vyvolává reakci radikálních islámských kruhů Evropská unie snaží se instituce EU (Komise) potlačit otázku náboženství v přístupovém procesu? hypotéza: racionalistické argumenty pro/proti rozšíření Turecka jsou snadněji „marketingově“ zvládnutelné pro veřejnost i politiky členských států vstup Turecka ve všech případech slouží pouze jako „záminka“ k výzkumu znovu si povšimnout rozdílu mezi závislou a nezávislou proměnnou