Účetní konsolidace státu Česká republika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

Základní finanční výkazy
Účetní závěrka ÚČETNÍ ZÁVĚRKA OBSAHUJE: Rozvahu Výkaz ziků a ztrát
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Obecná část rozpočtového práva III
Účetnictví I Ing. Josef Horák, Ph.D.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Právní úprava účetnictví
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Odbor 28 - Účetnictví a audit Rámec základních legislativních změn Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha,
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
ÚČETNICTVÍ STÁTU: ÚČETNÍ REFORMA V OBLASTI VEŘEJNÝCH FINANCÍ
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Stabilizace a rozvoj účetnictví veřejného sektoru RNDr. Ladislav Minčič, CSc., MBA 1. náměstek ministra financí.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Účetní závěrka Označení materiálu: VY_32_INOVACE_UCE2.OA
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Účetní reforma v druhém roce
Podstata účetnictví Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Jsme tu pro Vás Poznámky pro řečníky: Koho můžete zavolat ? Jsme tu pro Vás.
Rozpočty územních samosprávných celků
Dopady změn směnných kurzů
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
IAS 1 - Sestavování a zveřejňování účetní závěrky Cíl : - srovnatelnost s ÚZ předchozích období - srovnatelnost s ÚZ jiných podniků.
UZAVÍRÁNÍ ÚČETNÍHO OBDOBÍ. Uzavírání účetního období Uzavírání účetních knih upravuje zákon o účetnictví (§ 17 zákona o účetnictví)
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základy účetnictví 1. přednáška.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Finanční výkazy obchodních společností
Konsolidace Frymburk Ing. Dana Pavelková
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Úvod k účetnictví ÚSC.
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1151Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ÚČETNICTVÍ 3 1. KAPITOLA : ÚČETNÍ ZÁVĚRKA – OBSAH A FORMA ÚČETNÍCH VÝKAZŮ V ČR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of.
PREZENTACE FINANČNÍ ÚČETNICTVÍ ROZPOČTOVÉ Věra Zikánová.
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Aktuálně k účetní reformě veřejných financí David Bauer a Michal Svoboda Praha, Ministerstvo vnitra 5. března 2013.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Porada ředitelů a ekonomů příspěvkových organizací v sociální oblasti Téma: Reforma veřejných financí.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh konsolidační vyhlášky a návrh novely technické vyhlášky.
D OPADY ÚČETNÍ REFORMY VEŘEJNÝCH FINANCÍ V KONKRÉTNÍCH PODMÍNKÁCH VYBRANÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav.
Inventarizace majetku a závazků
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Financování a účetnictví základních škol
Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Dopady změn směnných kurzů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
NAUKA O PODNIKU II Účetní závěrka.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
IFRS 1 První aplikace IFRS.
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
Finanční účetnictví RADNICE
Obecná část rozpočtového práva III
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Účetní konsolidace státu Česká republika Ministerstvo financí České republiky Ing. Alena Kochová Ředitelka odboru 54 – Ekonomické informace

Co je to účetní konsolidace? Zjednodušeně řečeno: „ Je to proces, jehož výsledkem je sestavení takových výkazů za skupinu organizací, jako kdyby se jednalo o jeden celek.“

Od individuální účetní závěrky ke konsolidaci státu Stát je právnická osoba, která je atomizována do značného počtu účetních jednotek. Tyto účetní jednotky plní funkce státu, jednají jeho jménem, poskytují zpoplatněné služby, vybírají daně a poplatky a hospodaří a spravují majetek státu, atd. … . Toto jsou všechno skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, jehož výsledkem je sestavení účetní závěrky v podobě Rozvahy, Výkazu zisku a ztráty, Přílohy účetní závěrky, Přehledu o peněžních tocích a o změnách vlastního kapitálu za každou konkrétní účetní jednotku.

Od individuální účetní závěrky ke konsolidaci státu Aby bylo možné plně využívat všechny informace, které je možné z účetnictví získat pro řízení státu jako celku je nutné využít procesy účetní konsolidace, abychom mohly sestavit: Souhrnný výkaz majetku a závazků státu Souhrnný výkaz nákladů a výnosů státu Přílohu Výkaz peněžních toků státu

Legislativa – východiska Legislativní rámec pro povinnost k sestavování konsolidovaných výkazů za státu ČR vychází z ustanovení §23b zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví v aktuálním znění. Pro provádění účetní konsolidace státu ČR budou použity přiměřeně standardní konsolidační metody, které jsou osvědčené a používané v podnikatelském prostředí a vychází ze 7. Direktivy Rady Evropských společenství. Takovýto přístup bude mít i nespornou výhodu zejména v tom, že bude dosaženo srovnatelnosti konsolidovaných účetních informací státu ČR s informacemi zveřejňovanými podnikatelskou sférou a také i s výsledky ostatních Evropských zemí.  

Legislativa ČR pro konsolidaci státu ČR § 23b Zákona o účetnictví 563/1991 Sb. Konsolidační vyhláška – v současné době v připomínkovém řízení MF Konsolidační manuál – metodická součást konsolidační vyhlášky Konsolidační pravidla - (jednotné uplatňování účetních metod – pro potřeby konsolidace)

Smysl účetní konsolidace státu ČR Zjištění za stát i nižší seskupení státu: + Struktury majetku + Složení a poměr vlastního a cizího kapitálu + Poměrové ukazatele aktiv a pasiv + Stav a vývoj pohledávek a závazků státu včetně podmíněných + Výsledek hospodaření běžného roku i let minulých Druhý pilíř nástroje řízení státu

Procesy konsolidace Celý proces konsolidace probíhá ve čtyřech fázích (etapách). V první fází je nutné vymezit potenciální konsolidační celek – konsolidační vyhláška. Osvobozeny od povinnosti být součástí konsolidačního celku budou pouze ty účetní jednotky, které budou splňovat kritéria významnosti pro osvobození stanovená v konsolidační vyhlášce.

Procesy konsolidace Ve druhé fází probíhá: analýza vztahů mezi organizacemi konsolidačního celku určení konsolidačních metod a systému konsolidace stanovení konsolidačních pravidel – tj. sjednocení účetních metod (úprava položek rozvahy a výsledovky, popis oceňování majetku a závazků, volba přepočtu kurzových rozdílů, způsob odepisování apod.)

Procesy konsolidace Třetí fáze je prováděcí, ve které jsou prováděny konkrétní konsolidační postupy podle jednotlivých metod konsolidace v souladu s konsolidačním manuálem. Čtvrtá fáze je závěrečná tj. nastává: sestavení konsolidovaných výkazů za stát ČR (Souhrnný výkaz majetku a závazků státu, Souhrnný výkaz nákladů a výnosů státu, Příloha a Výkaz peněžních toků státu) zveřejnění údajů

Kdo tvoří konsolidační celek státu? konsolidující jednotka ČR konsolidované účetní jednotky (ČNB, ČTV, ČRo, PF, RRRS, zdravotní pojišťovny, obchodní společnosti s majetkovou účastí státu) dílčí konsolidační celky státu (dále jen „DKCS“) vládní části DKCS municipální části

DKCS vládní části Konsolidující jednotka ČR část účetní jednotky Ministerstvo financí (kapitola 312) a jím řízené organizační složky státu nebo jejich části a další účetní jednotky, ostatní resorty (kapitoly) a jimi řízené organizační složky státu a další účetní jednotky, státní podniky, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, školské právnické osoby a veřejná nezisková ústavní zdravotnická zařízení

DKCS municipální části kraje a Hlavní město Praha účetní jednotky, u kterých kraj nebo Hlavní město Praha plní funkci zřizovatele (zejména příspěvkové organizace obce a části obcí, které jsou samostatnými účetními jednotkami (městské části) dobrovolné svazky obcí účetní jednotky, u kterých obce a části obcí plní funkci zřizovatele (zejména příspěvkové organizace) a jimi zřízené organizace a jejich majetkové účasti

Zjednodušený model konsolidace ČR Konsolidující jednotka stát ČR MF(396,397,398,FP,NF) Majetkové účasti státu (vládní část), ČNB, ČT, VZP … DKCS vládní části DKCS municipální části DKCS MF DKCS MPO DKCS kraj Ústecký DKCS kraj … DKCS M… MF 312 GFŘ 312 GŘC 312 ÚZSVM DKCS KÚ ÚK DKCS obce ÚnL DKCS obce … STC

Zpracování konsolidace – 1. stupeň (DKCS obec) PKP 1. Data z individuální účetní závěrky ÚJ Převodní tabulka ---------- Rozdíly z různých metod Pohledávky, závazky, náklady, výnosy, podrozvaha Vysvětlení vybraných položek – pro přílohu ZPRACOVÁNÍ KONSOLIDACE 1. STUPNĚ Konsolidované účetní výkazy 1. stupně PKP 2. stupně

Zpracování konsolidace – 2. stupeň (DKCS kraj) PKP 2. Data z konsolidovanýchúčetních výkazů 1. stupně Převodní tabulka ---------- Rozdíly z různých metod Pohledávky, závazky, náklady, výnosy, podrozvaha Vysvětlení vybraných položek – pro přílohu ZPRACOVÁNÍ KONSOLIDACE 2. STUPNĚ Konsolidované účetní výkazy 2. stupně PKP 3. stupně

Zpracování konsolidace – stát PKP 3. Data z konsolidovaných účetních výkazů 2. stupně Převodní tabulka ---------- Rozdíly z různých metod Pohledávky, závazky, náklady, výnosy, podrozvaha Vysvětlení vybraných položek – pro přílohu ZPRACOVÁNÍ KONSOLIDACE STÁTU SESTAVENÍ KONSOLIDOVANÝCH VÝKAZŮ STÁTU

Povinnosti konsolidující jednotky Sestavit konsolidační pravidla platné v rámci státu a svého DKCS Metodicky zajistit správné účetní postupy v rámci státu a svého DKCS Zaslat seznam účetních jednotek DKCS do CSÚIS Poskytovat informace vyššímu DKCS Konsolidovat svůj DKCS a odeslat konsolidované výkazy včas do CSÚIS

Povinnosti konsolidované jednotky Dodržování stanovených jednotných účetních postupů a jednotné uplatňování účetních metod Poskytovat informace konsolidující jednotce Aktivně komunikovat ostatními jednotkami v rámci konsolidačního celku Předávání účetních výkazů a PKP do CSÚIS

Základní kroky při konsolidaci Vylučování vzájemných pohledávek a závazků tj.včetně vylučování vzájemných poskytnutých a přijatých dotací a transférů (tuzemsko i zahraničí) Vylučování kapitálu (v případě majetkových účastí s rozhodujícím vlivem) Vylučování vzájemných nákladů a výnosů (spotřebované a nespotřebované dodávky v rámci DKCS)

Nástroje pro účetní konsolidaci Převodový můstek z výkazů sestavených vyhl. 410/2009 Sb., 500, 501, 502, 503 a 504/2002 Sb. na výkazy státu Manuál ke konsolidační vyhlášce Konsolidační pravidla Vzorové příklady Nástroj pro manuální vyplnění PKP (MS Excel) Metodická podpora (MF – kraje – obce) Kontrolní algoritmy a validace

Komu jsou konsolidované výkazy státu určeny? orgánům zákonodárné, výkonné a soudní moci, orgánům municipalit (krajům, obcím), Českému statistickému úřadu, občanům České republiky, orgánům Evropské Unie (řídícím i monitorovacím) , tuzemským a mezinárodním finančním institucím , odborné veřejnosti (vysoké školy, vědecké instituce, tisk apod.).

Závěr Děkuji Vám za pozornost. Už víte co je konsolidace státu ČR?