jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sparta 1.
Demokracie Občanská výchova.
Stát Občanská výchova.
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Současné státy Občanská výchova.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Internetová úschovna Cvičení Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Osobnost Občanská výchova.
Peloponéský spolek Kateřina Novotná 1.A.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Historické státy Občanská výchova.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Spartské Vojenství.
Sparta.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Politický systém ČR Občanská výchova.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Příloha u Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Hardware opakování Výpočetní technika.
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta.
ATHÉNY A SPARTA.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Jméno autoraZdeňka Sudová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Založení účtu na Google.com Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Volby a volební právo Občanská výchova.
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Software opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Znaky státu Občanská výchova.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Diktatura Občanská výchova.
Státoprávní teorie Občanská výchova. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Peloponéská válka 6. ročník.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Sparta.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Sparta ve starověku.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Peloponéský spolek Josef Hanzl 6.B.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Transkript prezentace:

jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět  Dějepis pořadové číslo DUM 53

Anotace Prezentace stručně přibližuje život ve Spartě. Autor Mgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 11 - 12 let

Sparta

Sparta leží v jižní části Peloponéského poloostrova Sparta leží v jižní části Peloponéského poloostrova. Městský stát, podmanil si původní obyvatelstvo. Ochránkyní města byla Artemis (bohyně války a lovu).

Sparta = vojenský stát. Muži žili po většinu času společně v opevněném táboře, trávili svůj čas vojenským cvičením, gymnastikou, šermem, zápasem, cvičením v běhu atd. Na noc se mohli muži vrátit ke svým rodinám. Sparťané se ženili až po třicátém roku. Nastálo mohli žít v domech pouze muži starší než 60 let. Každé nově narozené dítě museli rodiče donést úředníkům, kteří rozhodli, je-li zdravé. Pokud ano, bylo vše v pořádku, pokud ne, bylo děcko pohozeno před městskými hradbami, neboť ve Spartě nebylo místo pro slabé. Vojenský charakter měla i výchova mladých Sparťanů.

Základem výchovy byla zásada: "Zvítězit v boji a poslouchat" Základem výchovy byla zásada: "Zvítězit v boji a poslouchat". Mladí Sparťané tak byli celé mládí připravováni hlavně na vojenské úkoly. Chodili celý rok bosi a v oděvu z hrubé látky. Většinu času strávili ve vojenských oddílech , kde se zabývali tělesným cvičením, sportem a učili se číst a psát. Sparťan byl povinen mluvit prostě a stručně. Zkrátka lakonicky. Xenofón (řecký spisovatel) k tomu poznamenal:"Ve Spartě uslyšíš spíše promluvit kamennou sochu než chlapce". Takto vychovával stát své mladíky až do dovršení 20 let. Poté přešli mladí Sparťané mezi dospělé vojáky. Dívky zůstávaly doma = tělesná průprava, aby v případě války mohly bránit město. Sparta měla kvalitní, ukázněnou armádu, dlouho považovanou za neporazitelnou. Sparťané měli heslo:"Buď se štítem nebo na štítě." Tedy buď vítězství nebo smrt.

Výzbroj všech Sparťanů byla jednotná, což ještě zdůrazňovalo rovnost obyvatel (přilba, pancíř, náholenice, štít, meč a kopí). V čele státu stáli dva volení králové, na které dohlíželo pět volených vysokých úředníků. Rada starších = 28 zvolených starců (nad 60 let) Shromáždění = plnoprávní muži starší 30 let

Peloponéský spolek – vojenský spolek států na Peloponésu, vrchní velení měla Sparta

Spartská výchova = po narození dítě absolvovalo vinný test Spartská výchova = po narození dítě absolvovalo vinný test. To znamená, že dítě ponořili do vína. Když dítěti naskočila po vinné lázni vyrážka, nebylo hodno stát se spartským občanem a čekala ho krutá smrt (většinou ho odložili za hradbami města, kde se o něj vlci a jiná dravá zvěř postarali). Heslo Sparťanů: „Sám nejsi nic, tvůj život je Sparta“. Ve věku 7 let je dítě podrobeno náročným fyzickým testům. Pokud je splnilo, chlapec byl odebrán rodině a poslán do vojenského tábora. Pokud dítě testy neprošlo, opět bylo okamžitě zbaveno spartského občanství. „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Chlapci procházejí velmi drsným výcvikem – mladé tělo nesmí zakrnět – to bylo jedno z hesel ve výcvikovém táboře. Výcvik probíhal od rána až do soumraku od 7 do 30 let.

Učili se pět předmětů = tělesná cvičení, lov, tanec, rozvoj duševních schopností (psaní a počítání) a kontrola emocí. Samostatným předmětem byla rétorika, protože bylo nutné, aby byl jejich projev stručný, výstižný a jasný. Lakonická mluva – Lakonie = kraj, kde se Sparta nacházela. Další atrakcí byly lekce kradení. Pokud se chtěli najíst více a něčeho lepšího, byli nabádáni, aby si jídlo ukradli. Jestliže byli při krádeži chyceni, byli trestáni bytím, případně jim byl odebrán jejich příděl potravy. Spartští vojáci, nazývaní hoplité, tvořili jedinečnou válečnou zbraň, nejprofesionálnější armádu světa. Dalším zásadním heslem bylo „Se štítem nebo na štítě“ = čest si zachová pouze ten, kdo zvítězí nebo padne.

Zdroje: Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha 2001 Jak se žilo ve starověku, P. Augusta a F. Honzák, Albatros 1986 Ilustrované dějiny světa, Starověk, Fragment, 2007 Encyklopedie starověkého světa, Perfekt, Bratislava, 2004 www.wikipedia.com