Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_236 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
ATOM A MOLEKULA PRVEK A SLOUČENINA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_190.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Zábavná chemie I. ..
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_239 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_221 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_230 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
4.4 Atomy se spojují v molekuly.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Chemická reakce a její rovnice
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
OPAKOVÁNÍ.
I. ZÁKLADNÍ POJMY.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické sloučeniny Předmět:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_227 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_223 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_240 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_132_Molekula, chemické sloučeniny AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK,
Chemické značky a vzorce II
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství, molární hmotnost
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_222 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
VY_52_INOVACE_02/1/17_Chemie VODÍK - procvičování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_235 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_228 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_232 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Molekuly a chemické sloučeniny
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_234 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
RISK Chemie 8 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_226 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Molekuly a chemické sloučeniny
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_229 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Chemické značky a vzorce
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Základní chemické pojmy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Molekuly a chemické sloučeniny. Vznik molekul H + H → H 2 + → Molekula je částice chemické látky, složená ze dvou nebo více sloučených atomů.
Atomy a molekuly.
Chemické prvky. Chemický prvek Je látka, která se skládá z atomů, které mají stejné protonové číslo Z. Např.: prvek s názvem síra je z atomů, které mají.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 12 TEMA: Chemie 8 - Molekula.
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemie – 8.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemické sloučeniny, chemická vazba, molekula
ATOM A MOLEKULA PRVEK A SLOUČENINA.
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Chemická sloučenina, molekula, chemická vazba
4.2 Které látky jsou chemické prvky?
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.43_Atom_a_molekula Datum:
Jak se atomy spojují.
Látkové množství, molární hmotnost
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_236 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie Ročník 1.1. Datum vytvoření Anotace Výklad nové látky s problémovými otázkami - Stručné vysvětlení základních chemických pojmů (prvek, sloučenina, chemické individuum - chemická látka, směs, chemická vazba, chemická rekace - chemický děj) - Prezentace Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ POJMY II Prvek, sloučenina, chemické individuum (chemická látka), směs, chemická vazba, chemická reakce (chemický děj)

Je tvořený jen z jednoho typu atomů (všechny tyto atomy mají stejný počet protonů v jádře) PRVEK Složení se vyjadřuje ZNAČKOU (jeden atom) nebo VZORCEM (molekula) Může být tvořen atomy i molekulami

H2H2 P4P4 He fosfor vodík heliumznačka vzorec Například:

SLOUČENINA Sloučenina = látka tvořená spojenými různými atomy NH 3 NaCl H2OH2O Složení se vyjadřuje VZORCEM Např.

CHEMICKÁ LÁTKA (CHEMICKÉ INDIVIDUUM) Její složení lze vyjádřit jen jedním vzorcem nebo značkou Tvoří ji buď prvek, nebo sloučenina Poznámka: běžně se setkáváme se zkráceným označením látka

Kopeček kuchyňské soli Rtuť v teploměru Zlato, z něhož je tvořen prstýnek Kyslík v kyslíkové láhvi Au NaCl O 2 C 6 O 7 H 8 Například: Hg Kyselina citronová v sáčku

SMĚS Obsahuje různé látky. vzduch (směs kyslíku, dusíku, vodní páry a dalších látek) Příklady směsí: sůl rozpuštěná ve vodě směs cínových a olověných kuliček stříbrný prstýnek v kopečku soli a … zalitý vodou a … posypaný cukrem a …navrchu je žába posypaný kakaem a … Směs se nevyjadřuje vzorcem!

Je v přírodě častější směs látek nebo čisté látky? V přírodě jsou častější směsi. Chemicky čisté látky jsou v přírodě velmi vzácné. Je v chemické laboratoři častější směs látek nebo čisté látky? V laboratoři se většinou pracuje s čistými látkami. Tento pojem je však relativní, neboť každá látka je byť nepatrně, ale přece jen znečištěna. Proto je snaha o co nejčistší látku za rozumné peníze (vyčištění není zadarmo).

Helium (He) Vodík (H 2 ) Vodík (H 2 ) SMĚS CHEMICKÁ LÁTKA

CHEMICKÁ VAZBA Síly spojující (vázající) atomy v molekule chemická vazba

CHEMICKÁ REAKCE (CHEMICKÝ DĚJ) Přeměna látky v jinou látku. Např. zmrznutí vody není ch. reakce, protože došlo jen ke změně skupenství a led je stále zmrzlou vodou, ale koroze železa nebo spálení dřeva jsou chemické reakce (zkuste ze rzi či popela vytvořit původní látky). Chemickou reakci nelze jednoduchým způsobem vrátit zpět do původního stavu.

dvouatomová molekula kyslíku + dvě dvouatomové molekuly vodíku reagují dvou molekul vody Příkladem chemické reakce je přeměna molekul vodíku a kyslíku v molekuly vody. za vzniku

+ → 2H 2 → O2O2 2H 2 O + Zápis chemické reakce pomocí vzorců a značek se nazývá chemická rovnice Zápis chemické reakce pomocí vzorců a značek se nazývá chemická rovnice Chemická rovnice: 2H 2 + O 2 → H 2 O

Lze samotný vodík přeměnit (například zahříváním) ve vodu (H 2 O)? A na závěr takovou otázečku: NE! Voda obsahuje kromě atomů vodíku i atom kyslíku a jakpak by se do ní asi kyslík dostal, když vodík je prostě … jen vodík? A JESTLI SI TOHLE UVĚDOMUJETE, PAK VÍTEJTE U BRAN CHEMIE!