Závěrečná prezentace práce na projektu MYSTERIA
Jak jsme začínali? Naše firma dostala zakázku na realizaci programu pro video a DVD půjčovnu Rozvrhli jsme síly a dali se do práce Na začátku nás bylo 5, tak jsme i skončili zase v 5-ti lidech Rozdělení úkolů pro jednotlivé členy vývojového týmu provedl velitel Honza Nedvěd, jak si poradil s rozvržením uvidíme v matici zodpovědnosti
Konkrétní zadání Cílem projektu je vytvořit databázový server pro snadné a přehledné půjčování DVD. Zákazník bude mít možnost připojit se z pohodlí svého domova k serveru půjčovny. Jestliže není dosud zaregistrovaný, musí vyplnit důležité osobní údaje (jméno, příjmení, datum narození, bydliště). Po vyplnění těchto údajů si zákazník zvolí své přístupové jméno a heslo. Při vstupu do systému zákazník zadá přístupové jméno, heslo a potvrdí vstup. Po vstupu má možnost výběru podle druhu filmu (komedie, akční, válečné, horory, pohádky, erotika, dokumentární, thriller). V každé z těchto voleb jsou filmy abecedně řazeny. Databáze také umožňuje vyhledávání podle klíčových slov. Zákazník si daný titul může rezervovat před půjčením zaškrtnutím rezervace. Tím se sníží počet volných kusů v nabídce. Jestliže si titul nevyzvedne do 18.hodin následujícího dne od rezervace v naší půjčovně, jeho rezervace propadá a počet kusů v nabídce se opět zvýší. Zákazníkovi musí být kdykoliv umožněno rezervaci zrušit a kdykoliv mít přehled o svých platných rezervacích. Naši zaměstnanci musejí mít do systému přístup pod specifickým loginem a heslem. Po jejich zadání se jim zobrazí odlišné uživatelské rozhraní. Mají volbu pro půjčení na místě, výběr na rezervaci a volbu pro zadávání a odebírání titulů, jejich počtu a třídění podle druhu filmu. V případě výběru na místě se zaměstnancům zobrazí podobné rozhraní jako zákazníkovi. Pokud je zákazník registrován, zaměstnanec jej požádá o zadání přístupového jména a hesla. Jestliže registrovaný není, zobrazí se registrační formulář jako v zákaznickém rozhraní. Po zadání vstupního jména, hesla a potvrzení muže zákazník vybírat. Jestliže daný titul je volný, zaměstnanec zaškrtne políčko (podobně jako v zákaznickém rozhraní). V případě vyzvednutí filmu na rezervaci musí být zaměstnancům umožněn přístup k seznamu rezervací. U každého titulu bude login toho, kdo si ho rezervoval a u každého jména bude výrazně označeno, zda si titul doposud vyzvedl či nikoliv. V okamžiku vydání filmu se zákazníkovi začne počítat čas půjčení. Při odevzdání titulu zákazníkem se zvýší počet kusů v nabídce.
Specifikace požadavků . 1. Databázový server 1.1. Požadavek vyhledávání podle klíčových slov 1.2. Požadavek na umožnění rezervací titulů 2. Rozhraní pro zákazníky 2.1. Formulář pro novou registraci a vyplnění důležitých údajů 2.2. Okno pro zadání vstupního jména, hesla a potvrzení vstupu 2.3. Umožnění rezervace a odrezervování spolu s přehledem platných rezervací 3. Rozhraní pro zaměstnance 3.1. Rozhraní pro vstup po vyplnění specifických údajů 3.2. Umožnění výběru titulu na místě 3.3. Umožnění vydání titulu na rezervaci 3.4. Umožnění zadávání nových titulů do databáze a jejich třídění do skupin
Matice zodpovědnosti
Postup při řešení problému Při řešení jsme si udělali časový plán (přibližné rozvržení úkolů do týdnů), kterého jsme se snažili držet, dá se říct, že plánu odpovídá již zmiňovaná matice zodpovědnosti. Další důležitou informací je že členové našeho týmu, aby práce byla levnější (viz. rozpočet), pracují každý sám doma a vypracované části posílají na CVS Dále jsme v průběhu práce předváděli co už máme (nemáme) našemu zadavateli, který nám věci buď pochválil, nebo zkritizoval. Na tuto kritiku jsme reagovali do příští schůzky odstraněním závad (pokud bylo možné), nebo návrhem jiné alternativy pro zákazníka. Na chválu jsme nereagovali (možná úsměvem). Další věcí, kterou jsme průběžně prováděli je zpřístupnění veškerých věcí na internetu, stránky projektu jsou www.rip.mysteria.cz. Na webu lze nalézt vše co se týká projektu, jediné co chybí je zdrojový program.
Jak to všechno pracuje? klik Abychom vás trochu seznámili s tím co kupujete pobereme krok po kroku program První část která se zobrazí po zapnutí je dialogové okno administrace, zde si vyberete (pokud jste nikdy nepoužívali) tlačítko nový dostaneme se do okna registrace které je zde pro nové uživatele, jestliže vyplníme všechny požadované informace a stiskneme Zaregistrovat, nový uživatel se uloží do databáze a spustí se nabídka filmů klik
Dalším oknem v pořadí je okno klienta, kde si uživatel může zamluvit a následně zapůjčit vypranou položku ze seznamu Aby byl schopen rychle vyhledat titul, který hledá je zde položka Hledání
Něco o administrátorech a jejich právech Admini jsou vloženi do databáze “natvrdo”, tzn. Jen tvůrci programu mají “právo” měnit, rušit, vkládat nové, administrátory. Jejich práva jsou o něco rozšířené, mohou vkládat (Nový titul), mazat (Odebrat) a samozřejmě hledat tituly z databází Položky menu doplňují ještě Exporty seznamů do jiných formátů tato položka je společná jak pro administrátory tak pro klienty a jsou dobré pro vytisknutí seznamu a následné lehčí vybrání titulu Na obrázku je vidět, že nejvíce používané položky menu jsou snadno dostupné (v pravé části okna)
Jak vypadají “exporty”? Exportovaná data do textového souboru Takto je možno exportovat i do .html. formátu Další podrobnější seznámení s aplikací vám poskytneme po prezentaci
Jsme na Internetu Úvodní internetová stránka projektu Mysteria
Konec A nakonec vám ukážeme rozpočet a budeme se smát