Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_66.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _639 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_69.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_526.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_423.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Buněčné dělení Základy biologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Rozmnožování buněk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_530

Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Jméno autora: Mgr. Zdeňka Hanzliková Třída/ročník: 1. (5.) Datum vytvoření: Říjen 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Obecná biologie Předmět: Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace k tématu životní cyklus buněk, doplnění k výkladu hodiny. Klíčová slova: Replikace DNA, generační doba. Druh učebního materiálu: prezentace

Životní cyklus buněk - generační doba buňky - jinak také buněčný cyklus ( u jednobuněčných org.) - jde o sled dějů, které začínají vznikem buňky dělením z mateřské buňky a končí smrtí nebo dalším dělením, - probíhá ve 4 fázích: G1 ,S,G2 a M( mitóza, meióza) - první tři fáze – interfáze – doba mezi dělením buněk pr

Jak dlouhý je životní cyklus buněk? Vlastní doba života buněk je podmíněna geneticky a závisí také na vnějších podmínkách ( dostatku živin, teplotě, kontaktu s jinými buňkami, atd) Např. červené krvinky žijí 120 dní, bílé krvinky několik hodin až několik dní, někteří prvoci žijí 24hodin, bakterie za příznivých podmínek jen 30 minut.

Životní cyklus buněk – generační doba buněk

Dělení buněk zahrnuje vždy 2 fáze: Karyokineze – dělení jádra ( rovnoměrné rozdělení genetického materiálu) – probíhá buď a) mitózou – při ní vznikají tělní ( somatické buňky) b) meiózou –při ní vznikají pohlavní buňky ( gamety) nebo výtrusy( spóry) Cytokineze – dělení celé buňky ( zmnožují se organely a jiné struktury)

Průběh životního cyklu buněk G1– fáze – nastává po vzniku buňky, buňka roste. Název pochází z angl. slova gap- mezera. Tato fáze může být rychlá a to např. u buněk embrya. Buňka se připravuje na replikaci DNA. V této fázi je kontrolní- restrikční uzel, který rozhoduje o průběhu celého cyklu. Ve výsledku je to fáze presyntetická, kdy se buňka připravuje na S fázi, syntetizuje RNA a bílkoviny a dotváří buněčné organely. S – fáze – syntetická fáze - syntéza DNA – replikace : zdvojení chromatid. G2 –fáze –postsyntetická fáze - buňka roste, přibývá jí buněčných struktur – pomalu se připravuje na dělení. M – fáze – proběhne v rámci karyokineze – mitóza ( meióza). Po karyokinezi proběhne cytokineze. První tři etapy se označují jako interfáze – klidová fáze, tj. doba mezi dvěma děleními buňky

Regulace životního cyklu buněk Všechny fáze jsou řízeny chemickými látkami, které mohou fáze urychlovat - stimulátory nebo je zastavovat – inhibitory. Stimulátory: růstové hormony rostlin ( auxiny, gibereliny, cytokininy), některé hormony živočichů, tkáňové růstové faktory (cykliny, chalony, cytokiny,…). 2.Inhibitory: nedostatek živin, velké nahromadění odpadních produktů, uměle – cytostatika, kolchicin, atd. Porušení regulace může vést k nekontrolovanému dělení – nádorový růst – vlivem virů, záření, karcinogenů, atd.

Životní cyklus prvoků V životních cyklech parazitických prvoků se objevují morfologicky značně odlišná stádia, která často vznikají různými způsoby dělení – např. krvinkovky ( střídá se vznik zimniček sporogonií a schizogonií)

Opakování - doplňte tvrzení Životní cyklus buněk má …..etapy a jeho doba trvání je……… 2. Ve fázi S dochází ……………………………………………. Inhibitory buněčný cyklus …… a stimulátory buněčný cyklus………… Interfáze je klidové období mezi dělením buňky a zahrnuje fáze………………………………………………... Karyokineze je …………… …………a probíhá dvojím způsobem buď………… nebo …………. Cytokineze je …………………………… Mitózou vznikají ………………… ……………, kdežto meiózou vznikají ……………………..

Řešení Životní cyklus buněk má 4 etapy a jeho doba trvání je různá. 2. Ve fázi S dochází k replikace DNA, ke zdvojení chromatid. Inhibitory buněčný cyklus zastavují nebo zpomalují a stimulátory buněčný cyklus urychlují. Interfáze je klidové období mezi dělením buňky a zahrnuje fáze G1, S a G2. Karyokineze je dělení jádra a probíhá dvojím způsobem buď mitózou nebo neiózou. Cytokineze je dělení celé buňky. Mitózou vznikají buňky tělní ( somatické), kdežto meiózou vznikají buňky pohlavní ( gamety) nebo spóry ( výtrusy).

Citace literatury Jelínek, Jan a Vladimír Zicháček. Biologie pro gymnázia. 7.rozšířené vydání. Olomouc: Studio nakladetelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-177-2. František Horník, Václav Kubišta, František Kaprálek, Jan Stoklasa, Blanka Vacková. Seminář a cvičení z biologie pro 4.ročník gymnázií. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Kislinger, František, Jana Laníková, Jiří Šlégl a Irena Žurková. Biologie V.: Základy obecné biologie. 1. vyd. Klatovy: Gymnázium v Klatovech, Typos, 1995. Obr. Životní cyklus buněk: Macháček, Tomáš. BIOMACH – Výpisky ze středoškolské biologie. Obecná biologie: Dělení buňky [online]. 2005-2012, 6.1. 2012 [cit. 2012-10-29]. Dostupné z: http://biomach.wz.cz/obecnabiologie_delenibunky.htm