Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fonologie Cvičení číslo 6.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Elektronická učebnice - I
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Telling Time Write out each of the following time expressions in words. Vzor: 5:25 Je pět hodin a dvacet pět minut. *Taken from Lesson 7, pg. 89, ex. 7.
Expressions of Time Write out the following times in two different ways (whenever possible). Vzor: 1:30 am Je jedna hodina třicet minut. Je půl druhé.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?.
Napište srovnání Join the following pairs of sentences into one, using a comparative form. Several variants may be possible. Vzor: Miloš může nosit 10.
Ekosystémová energetická banka Tato bankovka platí jeden joule Padělání se trestá podle přírodních zákonů!  1 J  Ekosystémová energetická banka Tato.
Hodiny a režim dne pro první třídu.
Lekce 4 čas.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_340_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
IF-clauses: jestli and counterfactuals Create sentences based on the following pattern. Vzor: udělám to/ zavolám vám Jestli to udělám, zavolám vám. Kdybych.
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Desetinná čísla - úvod.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_492_Skloňování číslovek AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Podstatná jména Přídavná jména Zájmena Číslovky Slovesa
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Pozor, čárka I..
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
DESETINNÁ ČÍSLA 2 Čtení čísel NÁZEV ŠKOLY
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Interrogatives with ně- and ni-
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Connecting Sentences with který
ČÍSLOVKY - SKLOŇOVÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Connecting Sentences with který II
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Cardinal or Ordinal
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha). Můj pokoj má ___(okno). Mám jeden sešit a jednu knihu. Můj pokoj má jedno okno.

Practice with Numbers II Jeden 1. Mám ___(bratr) a ___(sestra).

Practice with Numbers II Jeden 1. Mám jednoho bratra a jednu sestru. 2. On neřekl ani ___(slovo).

Practice with Numbers II Jeden 1. Mám jednoho bratra a jednu sestru. 2. On neřekl ani jedno slovo. 3. Dlouho jsem mluvila s ___(dívka) o ___(hoch).

Practice with Numbers II Jeden 1. Mám jednoho bratra a jednu sestru. 2.On neřekl ani jedno slovo. 3. Dlouho jsem mluvila s jednou dívkou o jednom hochovi. 4. Dala jsem ___(profesor) ___(koruna).

Practice with Numbers II Jeden 1. Mám jednoho bratra a jednu sestru. 2.On neřekl ani jedno slovo. 3.Dlouho jsem mluvila s jednou dívkou o jednom hochovi. 4. Dala jsem jednomu profesorovi jednu korunu.

Practice with Numbers II Dva/Dvě 1. V pokoji jsou ___(okno).

Practice with Numbers II Dva/Dvě 1. V pokoji jsou dvě okna. 2. Ve sešitu jsou ___(slovo).

Practice with Numbers II Dva/Dvě 1.V pokoji jsou dvě okna. 2. Ve sešitu jsou dvě slova. 3. Ve třídě jsou ___(student) a ___(studentka).

Practice with Numbers II Dva/Dvě 1.V pokoji jsou dvě okna. 2.Ve sešitu jsou dvě slova. 3. Ve třídě jsou dva studenti a dvě studentky. 4. Mám ___(koruna) a ___(haléř).

Practice with Numbers II Dva/Dvě 1.V pokoji jsou dvě okna. 2.Ve sešitu jsou dvě slova. 3.Ve třídě jsou dva studenti a dvě studentky. 4. Mám dvě koruny a dva haléře.

Practice with Numbers II Tři/Čtyři 1. Mám tři (bratr) a čtyři (sestra).

Practice with Numbers II Tři/Čtyři 1. Mám tři bratry a čtyři sestry. 2. Ten arab má čtyři (žena).

Practice with Numbers II Tři/Čtyři 1. Mám tři bratry a čtyři sestry. 2. Ten arab má čtyři ženy. 3. Tři (profesor) byli na přednášce.

Practice with Numbers II Tři/Čtyři 1. Mám tři bratry a čtyři sestry. 2. Ten arab má čtyři ženy. 3. Tři profesoři byli na přednášce.

Practice with Numbers II Pět, šest, etc Šest (Čech) bylo včera u mne na návštěvě.

Practice with Numbers II Pět, šest, etc Šest Čechů bylo včera u mne na návštěvě. 2. Bude na přednášce zítra jen pět (student).

Practice with Numbers II Pět, šest, etc Šest Čechů bylo včera u mne na návštěvě. 2. Bude na přednášce zítra jen pět studentů. 3. Brigham Young měl dvacet (žena).

Practice with Numbers II Pět, šest, etc Šest Čechů bylo včera u mne na návštěvě. 2. Bude na přednášce zítra jen pět studentů. 3. Brigham Young měl dvacet žen. 4. Potřebuji deset (koruna) a padesát (haléř).

Practice with Numbers II Pět, šest, etc Šest Čechů bylo včera u mne na návštěvě. 2. Bude na přednášce zítra jen pět studentů. 3.Brigham Young měl dvacet žen. 4. Potřebuji deset korun a padesát haléřů.