Vzdělávání budoucnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Vzděláváme pro budoucnost
7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Proč je důležité studovat Principy
Různé role zástupce ředitele školy
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Myšlenkové základy skautingu
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Zdravá škola.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Průřezová témata.
Vzdělanostní šance včera a dnes a sociální původ dětí Ondřej Šteffl, Scio Poslanecká sněmova 18/03/2015.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Cargo efekt a testování 5. a 9. tříd Ondřej Šteffl,
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Ako zvýšiť kvalitu a efektívnosť vo vzdelávaní Ondřej Šteffl, Scio Bratislava 06/03/2014.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Konflikt, koření života
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Škola základ občanského života
Transkript prezentace:

Vzdělávání budoucnosti Ondřej Šteffl, Scio steffl@scio.cz Jihlava 15/11/2014

… z blogu nick MaB (učitel): http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=22530 nick MaB (učitel): „Škola přestává stíhat, co se v životě mladých děje, a ti ji čím dál víc vnímají jako zbytečnou a opruzující blbárnu, kterou z nějakého formálního důvodu ještě navštěvují, ale rozumný smysl to nemá. Je to na nich v hodinách vidět a vnímavý učitel, za kterého se při vší skromností považuju, to musí vnímat.“

… z blogu Není tento proces spíš určitá hlubší civilizační tendence, na kterou by škola stejně neměla moc velkou šanci odpovědět modernizací výukových metod? Prostě proto, že čelíme vlně individualizace v míře, kterou doposud lidstvo nepoznalo…? 2) Není přesto trvání na jisté míře (…) gramotnosti v oblasti matematiky, diskurzivní kompetence a cizího jazyka zcela na místě, a to především u státem garantovaného vzdělávání?

Školství ≠ vzdělávání ! Svět vzdělává! Abychom si rozuměli: Každou zkušenost, která má formativní efekt na to, jak myslíme, cítíme a jednáme, můžeme považovat za vzdělání. Vzdělávání Školství … zabudka

Potíže školství pocházejí odjinud Systém veřejného školství má problémy, čím dál větší. V celém rozvinutém světě. (Viz blog) Prvotní příčiny ale nejsou v závadách a poruchách uvnitř systému, jsou důsledkem prudkého vývoje a změn, ke kterým dochází mimo školský systém - ve světě kolem, ve společnosti - , které vytvářejí pro celý školský systém zcela nový kontext.

Změny v nárocích života Potíže školství pocházejí odjinud Zejména posledních 20 let Svět vzdělává! Všeobecný blahobyt Nevíme, co bude Změny v nárocích života Školství Individualizace Studovat může každý Vláda peněz

Svět vzdělává !

Svět vzdělává ! Skokový nárůst dostupnosti informací Google, Wikipedie,… http://pennystocks.la/internet-in-real-time/ Rychle přibývají skutečné vzdělávací zdroje a služby: TED, MOOC, Minerva, KhanAcademy, NaučmeSe.cz. MimoŠkolu.cz, HlepOuts.com (Google), P2P Education… (nejen ICT!)

Svět vzdělává ! Demokratizace tvorby i hodnocení vzdělávacího obsahu Digital badges, CoUmím.cz Více se vzděláváme, aniž o tom víme Reklama, Eduteitment, Média Počítačové hry – World of Warcraft http://blogs.kqed.org/mindshift/2014/01/beyond-angry-birds-five-apps-that-test-your-physics-skills/ http://cs.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft Je to neformální vzdělávání nebo informální učení?

Svět vzdělává !

Svět vzdělává ! – důsledky pro školství Fyzika 1,1 miliónu odkazů česky Horoskop 8,6 miliónu odkazů česky Mendelejevova 12 300 odkazů Paranormální 221 000 odkazů 561/2004 Sb. Školský zákon § 3 (2) Rámcové vzdělávací programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům: a) vědních disciplín, jejichž základy a praktické využití má vzdělávání zprostředkovat

Svět vzdělává ! – důsledky pro školství Školství ztratilo monopol na proces vzdělávání, určování obsahu vzdělávání, určování metod vzdělávání, určování cílů vzdělávání. Ztrácí monopol i na řízení procesu vzdělávání a certifikaci Negace školy: Unschooling, Edupunk, Uncollege

Svět vzdělává! – důsledky pro vzdělávání Máme Ministerstvo školství (odbor školství) Vzdělávání mimo školy nikdo nesleduje, nikoho moc nezajímá: není všechno růžové 93 % rodin s dětmi do 18 let má doma připojení k internetu http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf, ale co ten zbytek? tablety a aplikace už pro tříleté děti – kdo je vytváří a jaké zájmy sleduje? A počítačové hry?

Rychlost změn roste Nevíme, co bude

Rychlost změn roste - medicína

Rychlost změn roste - zbraně 1775 vojáci – Americká válka za nezávislost Armáda to dokázala Škola ? 2011 voják USA bezpilotní letoun

Rychlost změn neroste - škola 1774 2008

Nevíme, co bude – důsledky pro školství Rychlost změn ve světě, ve společnosti roste. Škola je z principu stabilní instituce, neumí připravovat na změnu Pevně předem dané obsahy nemohou obstát Škola dnes připravuje své žáky pro život, který si nikdo z nás neumí představit. A děti to vědí nebo alespoň tuší! Děti, dospělí ale i učitelé stále méně věří, že to, co jim škola předkládá, je to, co budou potřebovat

Nevíme, co bude – důsledky pro vzdělávání “Prioritou by se měla stát reforma školství, (…) Protože pokud opravdu zmizí tolik pracovních míst, pak je potřeba vymýšlet způsoby, jak dát lidem hodnoty, které dnes většinou odvozují od svého zaměstnání: tedy příjem a smysl.“ Respekt březen 2014 Možná, že většina dnešních žáků už moc pracovat nebude. Připravujeme je na takový život? Naše potíž je, že stále neumíme pracovat s představou, že naše děti budou žít v ÚPLNĚ jiném světě než my, a pořád se je ve školách i jinde snažíme připravovat v lepším případě na náš současný svět a v horším na svět našeho mládí.

Vláda peněz

Vláda peněz Štěstí je tak krásná a přepychová věc, ale prachy prachy si za něj nekoupíš Michael Horáček

Vláda peněz Slova jako konkurenceschopnost, prosperita, úspěch, rozvoj, inovace, pokrok už vlastně neznamenají nic jiného než „více peněz“. Růst HDP se stal hlavním cílem veškeré politiky – srovnej Bhútán. Peníze pronikají do dalších a dalších nevídaných oblastí a devastují je. (sportovní fandovství, kultura, zdraví, děti, dobročinnost…) Micheal J. Sandel

Vláda peněz Tržní triumfalismus Peníze postupně z veřejného prostoru vytlačily debatu o morálních normách a etice, o tom, co to je dobrý život. Když ale nevíme, co je dobrý život, nemůže na něj konzistentně připravovat – vzdělávat. Trhy rozhodnou za nás. Micheal J. Sandel: Co si za peníze nekoupíte

Vláda peněz – důsledky pro školství Trhy rozhodnou za nás RocketShip, Charter School Nechuť učitelů vychovávat: rozpor mezi hodnotovými rámci podstatné části rodičů (peníze) a učitelů (jiné priority) Dana Moree: Učitelé na vlnách transformace

Změny v nárocích života Potíže školství pocházejí odjinud Zejména posledních 20 let Svět vzdělává! Všeobecný blahobyt Nevíme, co bude Změny v nárocích života Školství Individualizace Studovat může každý Vláda peněz

Co dělat?

Co dělat? – Školy Školy se musí OTEVŘÍT světu: Pustit školu do světa, ELO (Extended Learning Opportunities http://www.education.nh.gov/innovations/elo/); Play! (Participatory Learning and You! http://blogs.kqed.org/mindshift/2013/01/how-can-teachers-prepare-kids-for-a-connected-world/ ) Přinést svět do škol, co dělají žáci doma (hry, facebook, aktivity), přivést do škol lidi z reálného světa (i jako učitele) Školy se musí OMEZIT na méně úkolů: Kompenzovat Vychovávat Učit učit se … nekazit (syndrom naučené bezmocnosti) Definovat jádro povinného vzdělávání (viz blog)

Co dělat? - Školy Vzdělávání Školství

Co dělat - všichni? Přemýšlet méně o škole a více o světě vzdělávání kolem Hledat a dívat se, kde a jak svět vzdělává Přemýšlet, jak svět změnit, aby lépe a efektivnější vzdělával Zásahy ve světě mimo školu jsou efektivnější a účinnější. Za málo peněz lze pomoci mnoha lidem např.: Khanova škola Street-teach, GuerrilaEducation Portály: MimoŠkolu, JakoHru Omezit dabování Přejmenovat na Ministerstvo vzdělávání

Co dělat? Všichni Vzdělávání Školství

Co dělat? Všichni Pomáhat světu vzdělávání (a to mohou dělat i školy) Zásahy ve světě mimo školu jsou efektivnější a účinnější. Za málo peněz lze pomoci mnoha lidem: Wikipedie (Jan Sokol) Lokalizace (Ted, MOOC,… KhanAcademy Enhanced Learning Reality Uznávat vzdělání získané ve světě Pomáhat školám propojit se se světem

Pomáhat rodičům ! JakouHru.cz PC hry, deskové hry, mobilní aplikace hodnocení z hlediska rozvojového potenciálu JdemeDoŠkoly.cz Informace pro rodiče předškoláků a dětí na prvním stupni, databáze škol a školek, pracovní listy pro předškoláky, články, diskuse, poradna DruháNoha.cz diagnostický test pro děti i rodiče stovky úloh na rozvoj dovedností – spolupráce, tvořivost, komunikace, řešení problémů a sebeřízení

Co dělat? Všichni Vzdělávání Školství

Co dělat? Žáci, rodiče Nespoléhat při vzdělávání na školu Hledat vzdělávací zdroje ve světě a učit se je využívat Dale J. Stephens: Vzdělávejte se po svém (Hacking Your Education) UnCollege.org, MimoSkolu.cz, NaucmeSe.cz; HelpOuts.cz (Google) Individuální studijní plány Paralelní vzdělávání MOOC

Co dělat? – Žáci, rodiče, studenti Vzdělávání Školství

Kdo to bude dělat? Sledovat a znát zdroje a služby ve světě vzdělávání Pomáhat dětem a rodičům orientovat se ve světě vzdělávání a využívat ho: Vzdělávací poradce, průvodce světem vzdělávání (vědí, jaké jsou možnosti vzdělávat se, ve školách, na internetu, P2PE, implementace čipů,..) Kouč ve světě vzdělávání (pomáhají rodičům a dětem ujasnit si, co vlastně chtějí) Tutor ve světě vzdělávání (vede, radí, kontroluje, zejména u mladších dětí)

Non scholae, sed vitae discimus Svět vzdělává

Děkuji Vám za pozornost! Ondřej Šteffl steffl@scio.cz

Emušáci (4 - 10 let) Pomůcka (hračka) pro rozvoj emoční inteligence Kniha pohádek s plyšovou hračkou (žabákem Ferdou) a 8 mouchami symbolizujícími emoce. Každé emoci jsou věnované dvě pohádky, u kterých jsou pro rodiče tipy na návazné aktivity, otázky pro děti a další nástroje na rozvoj emoční inteligence. www.emusaci.cz

JakouHru.cz: hry, aplikace, deskové… Hodnocení z hlediska rozvojového potenciálu: tvořivé myšlení sebedůvěra, sebeznalost zodpovědnost, etika čtenářská gramotnost informační gramotnost humanitní gramotnost cizí jazyky technická znalost řešení problémů spolupráce matematická gramotnost přírodovědná gramotnost sebeřízení umět se učit iniciativní chování komunikace finanční gramotnost Hodnocení z hlediska rizik násilí, děsivost erotika, sex nevhodný jazyk nevhodné vzorce chování alkohol, kouření, drogy konzumerismus  

Silné stránky Vyvíjíme test silných stránek pro dospělé i pro děti. Od září budeme spouštět kurz na identifikaci a rozvoj vlastních silných stránek pro děti ve věku 9 – 11 let.

Je přírodovědná gramotnost to hlavní? Polský renesanční básník Jan Kochanowski (1530 až 1584)      Přeměřil moře, země, celý svět, východ i západ slunce vypočet, rozumí větrům, všechno vydumá, neví jen to, že doma kurvu má.

Singapur (Ontario, Austrálie, NZ, Skotsko, Švédsko) Morální slušný člověk M - Ví, co je správné a co je špatné Z - Je schopen rozlišovat dobré od zlého S - Má mravní integritu V - Má morální odvahu postavit se za to, co je správné Umět se učit M - Je zvědavé a umí zkoumat Z - Je zdravě zvídavý S - Převzal odpovědnost za své vlastní učení V - Účelně usiluje o dokonalost Věří ve své schopnosti (selfconfidence = sebedůvěra) M - Je se sebou spokojené Z - Zná své silné stránky a oblasti možného růstu S - Věří ve své schopnosti a je schopen přizpůsobit se změnám V - Je odolný tváří v tvář nepřízni osudu Aktivní občan je aktivní ve zlepšování života lidí kolem sebe, je informovaný, ví, jak dosáhnout změny, nebojí se http://www.moe.gov.sg/education/desired-outcomes/ http://www.australiancurriculum.edu.au/ http://nzcurriculum.tki.org.nz/The-New-Zealand-Curriculum http://www.edu.gov.on.ca/eng/

Potíže školství pocházejí odjinud Zejména posledních 20 let Svět vzdělává! Všeobecný blahobyt Nevíme, co bude Školství Individualizace Studovat může každý Vláda peněz

ScioCAMP: Jak na učení (10 - 16 let) Rozdělení školního učení a poznání na dvě kognitivní úrovně bylo provedeno na základě Piagetovy kognitivně vývojové etapizace s přihlédnutím ke stupni kontextovosti daného úkolu. Kognitivní úroveň I Zde jde o kognitivní činnost nižší úrovně vázanou především na kontext a v něm obsažené informace, na jejich příjem, zpracování a další zacházení s nimi. Kognitivní činnost je méně samostatná a označujeme ji jako učení s porozuměním. příjem informací s porozuměním, konkretizace, aktivace vlastních zkušeností, aplikace, elementární analýza, představivost, srovnání a srovnávání, porozumění symbolům (22) Kognitivní úroveň II Zde jde o kognitivní činnost vyšší úrovně vázanou na vlastní myšlenkové obsahy, na jejich utváření a zacházení s nimi. Vázanost na školní kontext se snižuje a kognitivní činnost je více samostatná. induktivní myšlení, deduktivní myšlení, aplikace naučeného obecného pravidla, generalizace, oddělování podstatného od nepodstatného, hledání společných vlastností ve směru nadřazených kategorií, abstrakce (16)

Něco ale víme – leccos bude jinak Změny v nárocích života Něco ale víme – leccos bude jinak

Něco ale víme – leccos bude jinak Něco víme: Postupující automatizace, robotizace, komputerizace povede k dalšímu úbytku rutinních, algoritmizovatelných prací – pro mnoho lidí prostě nebude dost práce Paul Krugman: „zlepšování softwaru, který by měl provádět činnosti, které byly dříve prací univerzitně vzdělaných lidí“ Studie autorů z Oxfordské univerzity dochází k tomu, že 45 % míst v USA je v ohrožení a může být do 20 let zcela automatizováno (u nás k témuž Jiří Hlavenka, na Lupa.cz) Roste pravděpodobnost Černé labutě – typicky blackout

Něco ale víme – leccos bude jinak Takzvaný Občanský plat, který má zajistit sice nebohatý, ale důstojný život, a to bez ohledu na to zda člověk pracuje nebo ne. Např. ve Švýcarsku 2500 SR a Švýcaři už nasbírali 100 000 podpisů nutných pro vypsání referenda nad tímto návrhem.

Něco ale víme – leccos bude jinak Současné požadavky zaměstnavatelů: zvládat mezilidské vztahy a umění jednat s lidmi jsou loajální k zaměstnavateli jsou samostatní umějí řešit stresové situace jsou empatičtí umějí cizí jazyky jsou ochotní se učit jsou adaptabilní (Projekt MPO a HK ČR - aktuální potřeby zaměstnavatelů na trhu práce)

Něco ale víme – leccos bude jinak To, co nám naopak opravdu kazí život, jsou problémy sociální, politické, kulturní, trápí nás vztahy mezi lidmi, blbá nálada, závist, pocit, že nemáme dostatek financí pro slušný život, xenofobie, korupce, politická nestabilita, klesající porodnost – vlastně vymírání, partnerské či mezigenerační vztahy, problémy vzdělávání, nedořešené etické otázky kolem technologií atd.  Škola ale připravuje mnohem více na řešení technologických problémů (STEM).

Něco ale víme – důsledny pro školství Staré obsahy založené na akademickém kurikulu 19. století nejsou dobrou přípravou na nároky život v budoucnosti, ale ani už dneška (nové nejsou jasné) Ale třeba: příprava na volný čas a svět bez placené práce doménou člověka zůstává kreativita a pravomozkové činnosti (viz Pink) Nic z toho ale škola neumí a nedělá Někdě připravují na Černé labutě Voda stoupá!