Vzdělávání budoucnosti Ondřej Šteffl, Scio steffl@scio.cz Jihlava 15/11/2014
… z blogu nick MaB (učitel): http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=22530 nick MaB (učitel): „Škola přestává stíhat, co se v životě mladých děje, a ti ji čím dál víc vnímají jako zbytečnou a opruzující blbárnu, kterou z nějakého formálního důvodu ještě navštěvují, ale rozumný smysl to nemá. Je to na nich v hodinách vidět a vnímavý učitel, za kterého se při vší skromností považuju, to musí vnímat.“
… z blogu Není tento proces spíš určitá hlubší civilizační tendence, na kterou by škola stejně neměla moc velkou šanci odpovědět modernizací výukových metod? Prostě proto, že čelíme vlně individualizace v míře, kterou doposud lidstvo nepoznalo…? 2) Není přesto trvání na jisté míře (…) gramotnosti v oblasti matematiky, diskurzivní kompetence a cizího jazyka zcela na místě, a to především u státem garantovaného vzdělávání?
Školství ≠ vzdělávání ! Svět vzdělává! Abychom si rozuměli: Každou zkušenost, která má formativní efekt na to, jak myslíme, cítíme a jednáme, můžeme považovat za vzdělání. Vzdělávání Školství … zabudka
Potíže školství pocházejí odjinud Systém veřejného školství má problémy, čím dál větší. V celém rozvinutém světě. (Viz blog) Prvotní příčiny ale nejsou v závadách a poruchách uvnitř systému, jsou důsledkem prudkého vývoje a změn, ke kterým dochází mimo školský systém - ve světě kolem, ve společnosti - , které vytvářejí pro celý školský systém zcela nový kontext.
Změny v nárocích života Potíže školství pocházejí odjinud Zejména posledních 20 let Svět vzdělává! Všeobecný blahobyt Nevíme, co bude Změny v nárocích života Školství Individualizace Studovat může každý Vláda peněz
Svět vzdělává !
Svět vzdělává ! Skokový nárůst dostupnosti informací Google, Wikipedie,… http://pennystocks.la/internet-in-real-time/ Rychle přibývají skutečné vzdělávací zdroje a služby: TED, MOOC, Minerva, KhanAcademy, NaučmeSe.cz. MimoŠkolu.cz, HlepOuts.com (Google), P2P Education… (nejen ICT!)
Svět vzdělává ! Demokratizace tvorby i hodnocení vzdělávacího obsahu Digital badges, CoUmím.cz Více se vzděláváme, aniž o tom víme Reklama, Eduteitment, Média Počítačové hry – World of Warcraft http://blogs.kqed.org/mindshift/2014/01/beyond-angry-birds-five-apps-that-test-your-physics-skills/ http://cs.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft Je to neformální vzdělávání nebo informální učení?
Svět vzdělává !
Svět vzdělává ! – důsledky pro školství Fyzika 1,1 miliónu odkazů česky Horoskop 8,6 miliónu odkazů česky Mendelejevova 12 300 odkazů Paranormální 221 000 odkazů 561/2004 Sb. Školský zákon § 3 (2) Rámcové vzdělávací programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům: a) vědních disciplín, jejichž základy a praktické využití má vzdělávání zprostředkovat
Svět vzdělává ! – důsledky pro školství Školství ztratilo monopol na proces vzdělávání, určování obsahu vzdělávání, určování metod vzdělávání, určování cílů vzdělávání. Ztrácí monopol i na řízení procesu vzdělávání a certifikaci Negace školy: Unschooling, Edupunk, Uncollege
Svět vzdělává! – důsledky pro vzdělávání Máme Ministerstvo školství (odbor školství) Vzdělávání mimo školy nikdo nesleduje, nikoho moc nezajímá: není všechno růžové 93 % rodin s dětmi do 18 let má doma připojení k internetu http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf, ale co ten zbytek? tablety a aplikace už pro tříleté děti – kdo je vytváří a jaké zájmy sleduje? A počítačové hry?
Rychlost změn roste Nevíme, co bude
Rychlost změn roste - medicína
Rychlost změn roste - zbraně 1775 vojáci – Americká válka za nezávislost Armáda to dokázala Škola ? 2011 voják USA bezpilotní letoun
Rychlost změn neroste - škola 1774 2008
Nevíme, co bude – důsledky pro školství Rychlost změn ve světě, ve společnosti roste. Škola je z principu stabilní instituce, neumí připravovat na změnu Pevně předem dané obsahy nemohou obstát Škola dnes připravuje své žáky pro život, který si nikdo z nás neumí představit. A děti to vědí nebo alespoň tuší! Děti, dospělí ale i učitelé stále méně věří, že to, co jim škola předkládá, je to, co budou potřebovat
Nevíme, co bude – důsledky pro vzdělávání “Prioritou by se měla stát reforma školství, (…) Protože pokud opravdu zmizí tolik pracovních míst, pak je potřeba vymýšlet způsoby, jak dát lidem hodnoty, které dnes většinou odvozují od svého zaměstnání: tedy příjem a smysl.“ Respekt březen 2014 Možná, že většina dnešních žáků už moc pracovat nebude. Připravujeme je na takový život? Naše potíž je, že stále neumíme pracovat s představou, že naše děti budou žít v ÚPLNĚ jiném světě než my, a pořád se je ve školách i jinde snažíme připravovat v lepším případě na náš současný svět a v horším na svět našeho mládí.
Vláda peněz
Vláda peněz Štěstí je tak krásná a přepychová věc, ale prachy prachy si za něj nekoupíš Michael Horáček
Vláda peněz Slova jako konkurenceschopnost, prosperita, úspěch, rozvoj, inovace, pokrok už vlastně neznamenají nic jiného než „více peněz“. Růst HDP se stal hlavním cílem veškeré politiky – srovnej Bhútán. Peníze pronikají do dalších a dalších nevídaných oblastí a devastují je. (sportovní fandovství, kultura, zdraví, děti, dobročinnost…) Micheal J. Sandel
Vláda peněz Tržní triumfalismus Peníze postupně z veřejného prostoru vytlačily debatu o morálních normách a etice, o tom, co to je dobrý život. Když ale nevíme, co je dobrý život, nemůže na něj konzistentně připravovat – vzdělávat. Trhy rozhodnou za nás. Micheal J. Sandel: Co si za peníze nekoupíte
Vláda peněz – důsledky pro školství Trhy rozhodnou za nás RocketShip, Charter School Nechuť učitelů vychovávat: rozpor mezi hodnotovými rámci podstatné části rodičů (peníze) a učitelů (jiné priority) Dana Moree: Učitelé na vlnách transformace
Změny v nárocích života Potíže školství pocházejí odjinud Zejména posledních 20 let Svět vzdělává! Všeobecný blahobyt Nevíme, co bude Změny v nárocích života Školství Individualizace Studovat může každý Vláda peněz
Co dělat?
Co dělat? – Školy Školy se musí OTEVŘÍT světu: Pustit školu do světa, ELO (Extended Learning Opportunities http://www.education.nh.gov/innovations/elo/); Play! (Participatory Learning and You! http://blogs.kqed.org/mindshift/2013/01/how-can-teachers-prepare-kids-for-a-connected-world/ ) Přinést svět do škol, co dělají žáci doma (hry, facebook, aktivity), přivést do škol lidi z reálného světa (i jako učitele) Školy se musí OMEZIT na méně úkolů: Kompenzovat Vychovávat Učit učit se … nekazit (syndrom naučené bezmocnosti) Definovat jádro povinného vzdělávání (viz blog)
Co dělat? - Školy Vzdělávání Školství
Co dělat - všichni? Přemýšlet méně o škole a více o světě vzdělávání kolem Hledat a dívat se, kde a jak svět vzdělává Přemýšlet, jak svět změnit, aby lépe a efektivnější vzdělával Zásahy ve světě mimo školu jsou efektivnější a účinnější. Za málo peněz lze pomoci mnoha lidem např.: Khanova škola Street-teach, GuerrilaEducation Portály: MimoŠkolu, JakoHru Omezit dabování Přejmenovat na Ministerstvo vzdělávání
Co dělat? Všichni Vzdělávání Školství
Co dělat? Všichni Pomáhat světu vzdělávání (a to mohou dělat i školy) Zásahy ve světě mimo školu jsou efektivnější a účinnější. Za málo peněz lze pomoci mnoha lidem: Wikipedie (Jan Sokol) Lokalizace (Ted, MOOC,… KhanAcademy Enhanced Learning Reality Uznávat vzdělání získané ve světě Pomáhat školám propojit se se světem
Pomáhat rodičům ! JakouHru.cz PC hry, deskové hry, mobilní aplikace hodnocení z hlediska rozvojového potenciálu JdemeDoŠkoly.cz Informace pro rodiče předškoláků a dětí na prvním stupni, databáze škol a školek, pracovní listy pro předškoláky, články, diskuse, poradna DruháNoha.cz diagnostický test pro děti i rodiče stovky úloh na rozvoj dovedností – spolupráce, tvořivost, komunikace, řešení problémů a sebeřízení
Co dělat? Všichni Vzdělávání Školství
Co dělat? Žáci, rodiče Nespoléhat při vzdělávání na školu Hledat vzdělávací zdroje ve světě a učit se je využívat Dale J. Stephens: Vzdělávejte se po svém (Hacking Your Education) UnCollege.org, MimoSkolu.cz, NaucmeSe.cz; HelpOuts.cz (Google) Individuální studijní plány Paralelní vzdělávání MOOC
Co dělat? – Žáci, rodiče, studenti Vzdělávání Školství
Kdo to bude dělat? Sledovat a znát zdroje a služby ve světě vzdělávání Pomáhat dětem a rodičům orientovat se ve světě vzdělávání a využívat ho: Vzdělávací poradce, průvodce světem vzdělávání (vědí, jaké jsou možnosti vzdělávat se, ve školách, na internetu, P2PE, implementace čipů,..) Kouč ve světě vzdělávání (pomáhají rodičům a dětem ujasnit si, co vlastně chtějí) Tutor ve světě vzdělávání (vede, radí, kontroluje, zejména u mladších dětí)
Non scholae, sed vitae discimus Svět vzdělává
Děkuji Vám za pozornost! Ondřej Šteffl steffl@scio.cz
Emušáci (4 - 10 let) Pomůcka (hračka) pro rozvoj emoční inteligence Kniha pohádek s plyšovou hračkou (žabákem Ferdou) a 8 mouchami symbolizujícími emoce. Každé emoci jsou věnované dvě pohádky, u kterých jsou pro rodiče tipy na návazné aktivity, otázky pro děti a další nástroje na rozvoj emoční inteligence. www.emusaci.cz
JakouHru.cz: hry, aplikace, deskové… Hodnocení z hlediska rozvojového potenciálu: tvořivé myšlení sebedůvěra, sebeznalost zodpovědnost, etika čtenářská gramotnost informační gramotnost humanitní gramotnost cizí jazyky technická znalost řešení problémů spolupráce matematická gramotnost přírodovědná gramotnost sebeřízení umět se učit iniciativní chování komunikace finanční gramotnost Hodnocení z hlediska rizik násilí, děsivost erotika, sex nevhodný jazyk nevhodné vzorce chování alkohol, kouření, drogy konzumerismus
Silné stránky Vyvíjíme test silných stránek pro dospělé i pro děti. Od září budeme spouštět kurz na identifikaci a rozvoj vlastních silných stránek pro děti ve věku 9 – 11 let.
Je přírodovědná gramotnost to hlavní? Polský renesanční básník Jan Kochanowski (1530 až 1584) Přeměřil moře, země, celý svět, východ i západ slunce vypočet, rozumí větrům, všechno vydumá, neví jen to, že doma kurvu má.
Singapur (Ontario, Austrálie, NZ, Skotsko, Švédsko) Morální slušný člověk M - Ví, co je správné a co je špatné Z - Je schopen rozlišovat dobré od zlého S - Má mravní integritu V - Má morální odvahu postavit se za to, co je správné Umět se učit M - Je zvědavé a umí zkoumat Z - Je zdravě zvídavý S - Převzal odpovědnost za své vlastní učení V - Účelně usiluje o dokonalost Věří ve své schopnosti (selfconfidence = sebedůvěra) M - Je se sebou spokojené Z - Zná své silné stránky a oblasti možného růstu S - Věří ve své schopnosti a je schopen přizpůsobit se změnám V - Je odolný tváří v tvář nepřízni osudu Aktivní občan je aktivní ve zlepšování života lidí kolem sebe, je informovaný, ví, jak dosáhnout změny, nebojí se http://www.moe.gov.sg/education/desired-outcomes/ http://www.australiancurriculum.edu.au/ http://nzcurriculum.tki.org.nz/The-New-Zealand-Curriculum http://www.edu.gov.on.ca/eng/
Potíže školství pocházejí odjinud Zejména posledních 20 let Svět vzdělává! Všeobecný blahobyt Nevíme, co bude Školství Individualizace Studovat může každý Vláda peněz
ScioCAMP: Jak na učení (10 - 16 let) Rozdělení školního učení a poznání na dvě kognitivní úrovně bylo provedeno na základě Piagetovy kognitivně vývojové etapizace s přihlédnutím ke stupni kontextovosti daného úkolu. Kognitivní úroveň I Zde jde o kognitivní činnost nižší úrovně vázanou především na kontext a v něm obsažené informace, na jejich příjem, zpracování a další zacházení s nimi. Kognitivní činnost je méně samostatná a označujeme ji jako učení s porozuměním. příjem informací s porozuměním, konkretizace, aktivace vlastních zkušeností, aplikace, elementární analýza, představivost, srovnání a srovnávání, porozumění symbolům (22) Kognitivní úroveň II Zde jde o kognitivní činnost vyšší úrovně vázanou na vlastní myšlenkové obsahy, na jejich utváření a zacházení s nimi. Vázanost na školní kontext se snižuje a kognitivní činnost je více samostatná. induktivní myšlení, deduktivní myšlení, aplikace naučeného obecného pravidla, generalizace, oddělování podstatného od nepodstatného, hledání společných vlastností ve směru nadřazených kategorií, abstrakce (16)
Něco ale víme – leccos bude jinak Změny v nárocích života Něco ale víme – leccos bude jinak
Něco ale víme – leccos bude jinak Něco víme: Postupující automatizace, robotizace, komputerizace povede k dalšímu úbytku rutinních, algoritmizovatelných prací – pro mnoho lidí prostě nebude dost práce Paul Krugman: „zlepšování softwaru, který by měl provádět činnosti, které byly dříve prací univerzitně vzdělaných lidí“ Studie autorů z Oxfordské univerzity dochází k tomu, že 45 % míst v USA je v ohrožení a může být do 20 let zcela automatizováno (u nás k témuž Jiří Hlavenka, na Lupa.cz) Roste pravděpodobnost Černé labutě – typicky blackout
Něco ale víme – leccos bude jinak Takzvaný Občanský plat, který má zajistit sice nebohatý, ale důstojný život, a to bez ohledu na to zda člověk pracuje nebo ne. Např. ve Švýcarsku 2500 SR a Švýcaři už nasbírali 100 000 podpisů nutných pro vypsání referenda nad tímto návrhem.
Něco ale víme – leccos bude jinak Současné požadavky zaměstnavatelů: zvládat mezilidské vztahy a umění jednat s lidmi jsou loajální k zaměstnavateli jsou samostatní umějí řešit stresové situace jsou empatičtí umějí cizí jazyky jsou ochotní se učit jsou adaptabilní (Projekt MPO a HK ČR - aktuální potřeby zaměstnavatelů na trhu práce)
Něco ale víme – leccos bude jinak To, co nám naopak opravdu kazí život, jsou problémy sociální, politické, kulturní, trápí nás vztahy mezi lidmi, blbá nálada, závist, pocit, že nemáme dostatek financí pro slušný život, xenofobie, korupce, politická nestabilita, klesající porodnost – vlastně vymírání, partnerské či mezigenerační vztahy, problémy vzdělávání, nedořešené etické otázky kolem technologií atd. Škola ale připravuje mnohem více na řešení technologických problémů (STEM).
Něco ale víme – důsledny pro školství Staré obsahy založené na akademickém kurikulu 19. století nejsou dobrou přípravou na nároky život v budoucnosti, ale ani už dneška (nové nejsou jasné) Ale třeba: příprava na volný čas a svět bez placené práce doménou člověka zůstává kreativita a pravomozkové činnosti (viz Pink) Nic z toho ale škola neumí a nedělá Někdě připravují na Černé labutě Voda stoupá!