Obecné znaky ekonomické geografie světového hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Mikroekonomie I Domácí produkt
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Světové obyvatelstvo.
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Teorie hospodářského růstu
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Světové hospodářství.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 3. Periferní oblasti v různých řádovostních úrovních: příklad makroregionu EU.
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Stupeň rozvoje států světa
 Evropa jako celek má příznivé přírodní podmínky vhodné pro zemědělství a sídla  zdroje nerostných surovin jsou ale již částečně vyčerpány  přes určité.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
Ruská federace x WTO a OECD
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Společenské a hospodářské prostředí
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Hospodářství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Světové hospodářství.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Hrubý domácí produkt HDP. Hrubý domácí produkt (HDP) je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území je celková peněžní.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Soudobý svět Ekonomický pohled
Regionální politika EU v období
Hospodářství (ekonomika)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Úvod, základní principy a cíle
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Postavení CR v hospodářství
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Obecné znaky ekonomické geografie světového hospodářství Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Obecné znaky ekonomické geografie světového hospodářství Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Geografie světového hospodářství je integrovanou (relativně novou) součástí ekonomické geografie zabývá se studiem rozmístění existujícím stavem a změnami v prostorové organizaci ekonomiky Společnost se rozvíjí v konkrétních socioekonomických vztazích, v čase a prostoru. Prostor tvoří nezbytnou základnu pro hospodářskou činnost ekonomického subjektu (Hrala, 2005)

Na Zemi vždy existovaly rozdíly mezi jednotlivými místy - v kvalitě života jejich obyvatel, v množství zdrojů či bohatství Primární podmíněnost této nerovnoměrnosti je možné odvodit od nerovnoměrného rozmístění přírodních zdrojů V průběhu vývoje společnosti docházelo – souběžně s překonáváním determinace společenského života přírodními podmínkami – k rozvíjení vnitřní diferenciace (a současně i integrace) společnosti. Selektivita společenského a ekonomického vývoje, upřednostňující určitá místa před jinými, vedla k dalšímu prohlubování nerovnoměrnosti v prostorovém (i sociálním) uspořádání společnosti. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Současný stupeň nerovnoměrnosti (v geografickém i sociologickém smyslu) v rozložení zdrojů, moci, bohatství či příležitostí, je výsledkem minulého vývoje společnosti. Tvrzení o vysokém stupni nerovnoměrnosti je možné podepřít širokou škálou empirických údajů: 20 % nejbohatších lidí světa se podílelo na úhrnném hrubém domácím produktu (HDP) 86 %, zatímco 20 % nejchudších jen 1 %. Země OECD, klub nejbohatších států planety, v nichž žije 19 % jejích obyvatel, soustřeďovaly v nedávné minulosti 71 % objemu zahraničního obchodu, směřovalo do nich 58 % přímých zahraničních investic a žilo v nich např. i 91 % uživatelů internetu. 84 % celosvětových prostředků na vědu a výzkum bylo koncentrováno pouze v 10 státech, navíc 80 % všech patentů udělených v rozvojových zemích patřilo obyvatelům vyspělého světa Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Klíčové otázky Proč se svět rozvíjí nerovnoměrně? Jaké procesy stojí v pozadí nerovnoměrného vývoje světa? Je současný stupeň nerovností mezi místy nutný pro další společenský vývoj? Existují mechanismy regulace tohoto vývoje? Je možné propastně hluboké nerovnosti mezi místy a mezi lidmi snížit? A jak? Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Minulý vývoj má svoje důsledky pro současnost. Místa světa neprocházejí univerzální trajektorií vývoje, ale jsou "rozvíjena" činností mnoha aktérů s různými představami o směru vývoje a různou mocí prosadit svoje představy Nerovnoměrný rozvoj světa je tak výsledkem nejen společenského vývoje, ale i politiky rozvoje, v níž se střetává více aktérů s různými cíli a různou mocí je prosadit. Minulý vývoj má svoje důsledky pro současnost.   Většina autorů, studujících příčiny nerovnoměrného rozvoje světa, se shoduje v tom, že klíčovým obdobím pro vznik současné prostorové struktury světa, charakterizované vysokou nerovnoměrností v rozložení bohatství mezi zeměmi Severu a Jihu, byla druhá polovina 15. století a 16. století (Johnston a Taylor 1988, Short 1993, Corbridge 1993 aj.). Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Kolonialismus Kolonialismus je ideologie založená na ustavení a udržování nadvlády suverénní mocnosti nad podřízenou společností, která je separována od vládnoucí moci. Kolonialismus je variantou imperialismu, který je chápán jako systém nerovných vztahů mezi státy, založený na principu dominance a podřízenosti Kolonialismus zahrnuje kolonizaci, tj. migraci lidí z imperiálního centra do kolonizované periferie. Jako forma územní expanze je kolonialismus neoddělitelně spojen s nerovnoměrným rozvojem globálního kapitalistického systému a s rozvojem mezinárodní dělby práce (Johnston a kol. 1994: 75). Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

projekt kolonialismu znamenal mnohem více než "jenom" nerovné ekonomické vztahy. Jeho závažné důsledky proto leží i mimo sféru hospodářství. vyhlášení nezávislosti samo o sobě nezměnilo postavení země v systému mezinárodní dělby práce. Kolonialismus není jen historický projekt, svými důsledky formuje i tvář současného světa (a životy jeho obyvatel). Systém vztahů dominance a podřízenosti, formovaný strukturami moci uvnitř formálních impérií, ovlivňoval prakticky všechny oblasti života. Proto i jeho důsledky jsou komplexní. Zjednodušeně je v tomto komplexu možné rozlišit důsledky: (1) hospodářské, (2) mezinárodněpolitické, (3) vnitropolitické, (4) kulturněpolitické, (5) demografické, (6) ideologické (7) symbolické: Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Svět je jako celek stále bohatší. Ve světové ekonomice však nacházíme stále větší prostorové rozdíly. Roční příjem v nejbohatší zemi na světe, kterým je Lucembursko, je více než 100-krát vyšší než v Sierra Leone. Rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími zeměmi se stále zvyšuje. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Světová ekonomika obyvatelstvo (nejvýznamnější faktor) ekonomická síla a úroveň kontinentů, států, regionů… je determinována celou řadou faktorů (činitelů): obyvatelstvo (nejvýznamnější faktor) surovinové zdroje energetické zdroje doprava technologický pokrok (inovační potenciál) ekologie a surovinové zdroje (přírodní faktory)

Obyvatelstvo Faktor určující rozložení ekonomiky Je nepřímo výrobním faktorem Významnou roli hraje také na straně poptávky Na vývoji počtu obyvatel jednotlivých zemí má největší vliv přirozených pohyb obyvatelstva S růstem ekonomické úrovně porodnost klesá – obvykle. Vysoká porodnost - státy Střední a Jižní Ameriky, Afriky a Asie (zejména státy kolem Indického oceánu, střední a severozápadní Africe) Nízká porodnost – státy Evropy, Severní Ameriky, Japonska a Austrálie

Migrace Trvalá migrace, zejména odliv kvalifikovaných pracovních sil („odliv mozků“), poškozuje vystěhovalecké země. Tato migrace působí pozitivně na ekonomický rozvoj přistěhovalecké země. Podstatně složitější je vliv masové migrace, která poškozuje sociální stabilitu i velmi bohatých zemí. Velkou migraci nacházíme mezi Evropou a Afrikou. Mimo Evropu je pak velmi významná migrace mezi USA a Mexikem.

Prostorově ekonomická struktura Evropy V rámci Evropy existuje jeden jádrový prostor a dále několik významných makroregionů. Jádrový prostor lze charakterizovat: velmi vysokou hustotou, obyvatel, výskytem největších metropolitních oblastí, výraznou hustotou kvalitních dopravních sítí, velkou ekonomickou výkonností a vysokou mírou konkurenceschopnosti s velkým podílem inovací a investic do vědy a výzkumu. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Prostorově ekonomická struktura Evropy V podstatě existují dvě vymezení evropského jádrového prostoru: – tzv. Modrý banán – jihovýchodní Anglie, Benelux, severní Francie, středozápadní a jihozápadní Německo, Švýcarsko a severní Itálie – tzv. Západoevropský pentagon – území mezi městy Londýn, Paříž, Miláno, Mnichov a Hamburk; takto vymezené území zahrnuje 18 % plochy, 41 % obyvatel, 49 % HDP a 75 % výdajů na vědu a rozvoj v původní EU 15 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Prostorově ekonomická struktura Evropy Dalšími hospodářsky silnými makroregiony v Evropě s vysokým potenciálem rozvoje jsou: – region Øresundu ležící na dánském ostrově Sjaelland a v jižním Švédsku s centry Kodaní a Malmö, – tzv. Sun Belt (Slunečný pás) rozprostírající se od Barcelony přes Miláno až po Záhřeb V posledních několika letech se začíná hovořit o potenciálním druhém evropském jádru nacházejícím se ve střední Evropě. Někdy je označováno jako tzv. Nový banán – široké území podél severojižní osy Berlín – Praha – Vídeň – Budapešť/Záhřeb či jako tzv. Středoevropský pentagon – území mezi městy Berlín, Praha, Vídeň, Budapešť a Varšava Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Koncentrace obyvatelstva, převzato z www.espon.eu Evropská populace s koncentruje do tzv. „Pentagonu“ – území mezi městy Londýn, Paříž, Miláno, Mnichov a Hamburk. Koncentrace obyvatelstva, převzato z www.espon.eu

"Evropský pentagon", převzato z www.espon.eu Evropská populace s koncentruje do tzv. „Pentagonu“ – území mezi městy Londýn, Paříž, Miláno, Mnichov a Hamburk. "Evropský pentagon", převzato z www.espon.eu

Indikátory ekonomické síly a úrovně ekonomická síla – kvantitativní ukazatel (indikátor = např. HDP státu) ekonomická úroveň – kvalitativní ukazatel (indikátor = např. HDP/obyvatele) Nejsou primárně ukazateli kvality života Kvalitativní ukazatel v rozvinutých zemích je nezaměstnanost (pozor na rozdílnost výpočtu v různých zemích) Analytickou hodnotu má také zapojení do zahraničního obchodu

Hrubý domácí produkt nejčastěji uváděný ukazatel S určitou mírou zjednodušení se dá říci, že hrubý domácí produkt (HDP) je agregovanou hodnotou vyprodukovaných statků (zboží) a služeb pro konečnou spotřebu v daném roce. VÝPOČET HDP V HDP nejsou započítány služby, které lidé dělají mimo oficiální trh (např. práce na zahradě, vaření, práce protislužbou), a také ilegální produkce (např. výroba a prodej drog, prostituce, nepřiznané zisky).

Hrubý domácí produkt EU Pokud se podíváme na Evropu zjišťujeme, že ekonomická síla vyjádřená absolutní výší hrubého domácího produktu se koncentruje opět do oblasti tzv. „pentagonu“. Význam „pentagonu“ se bude dále zvyšovat, pokud si zachová silnou dynamiku růstu. V současnosti přestavuje totiž „pentagon“ místo koncentrace obyvatelstva, ekonomické síly a pozitivního ekonomického vývoje.

HDP vs. HNP, varianty HDP Hrubý národní produkt (HNP) Varianty HDP celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období občany daného státu (jak na území tohoto státu, tak v cizině). USA, Německo – množství zahraničních investic Varianty HDP HDP státu HDP/obyvatele HDP/km2 HDP regionu reálný HDP – očištěn o inflaci (ve stálých cenách) nominální HDP – neočištěn o inflaci Čistý produkt = hrubý produkt – opotřebení kapitálu V roce 2006 činilo světové HDP 6,595 × 1013 dolarů, s přírůstkem 5,3 %. HDP na hlavu činilo 10 200 dolarů. 64 % světového HDP činily služby (terciální sektor), 32 % průmysl (sekundární sektor) a pouhá 4 % zemědělství.

Nezaměstnanost Nezaměstnanost lze kvalifikovat jako stav, kdy část z celkového počtu ekonomicky aktivního obyvatelstva je tedy mimo pracovní proces. Rozsah nezaměstnanosti se měří ukazatelem, který se nazývá míra nezaměstnanosti n = (N / L) *100 (v %), kde N je počet nezaměstnaných aktivně hledajících práci a L počet ekonomicky aktivního obyvatelstva, tedy práceschopných lidí, kteří pracují nebo se ucházejí o místo. Nezaměstnanost může být členěna z hlediska důvodů jejího vzniku: 1) frikční nezaměstnanost, vzniká v důsledku neustálého pohybu lidí mezi místy či pracovními příležitostmi, 2) strukturální nezaměstnanost zapříčiněna disproporcí mezi poptávkou a nabídkou práce z hlediska profesního zaměření a kvalifikace pracovních sil, 3) cyklická nezaměstnanost, jenž je způsobena cyklickým kolísáním výkonu ekonomiky.